Rate this post

به گزارش عاشق وب رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی از ۷ سوال این فراکسیون از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اطلاع داد و اظهار داشت: این سوالات در حوزه امنیت سایبری ارتباطات و اطلاعات کشور و مردم مدنظر قرار گرفته و تابحال به امضای بیشتر از ۴۰ نماینده مجلس رسیده است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی ضمن اشاره به این که متاسفانه طی روزها و هفته های اخیر شاهد حملات سایبری توسط دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به زیرساخت های ارتباطی، مراکز داده صنعتی، دولتی و غیردولتی در کشور هستیم، اظهار نمود: با عنایت به سیاست و برنامه های کینه ورزانه دشمنان کشور، امکان افزایش دامنه این حملات در آینده محتمل خواهد بود هرچند که خوشبختانه با هوشیاری نهادهای امنیتی بخش اعظم حملات سایبری صورت گرفته تابحال خنثی شده است.
وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی با افزایش بیشتر از ۳ برابری بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در قانون بودجه ۱۴۰۱ در جهت گسترش زیرساخت های ایمن در کشور و توسعه شبکه ملی اطلاعات بعنوان نخستین لایه حفاظت کشور از حملات سایبری دشمنان و بیگانگان، موافقت کرده است. دولت باید نسبت به امنیت فضای سایبری کشور و مردم توجه بیشتری داشته باشد ازاین رو با توجه به این که سازمان های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بعنوان متولیان بخش امنیت ارتباطات و اطلاعات در کشور به شمار می روند، سوالاتی از وزیر مطرح گردیده است.
میرتاج الدینی در توضیح سوالات مطرح شده از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار داشت: ۷ سوال مطرح شده؛ سه مورد در ارتباط با عملکرد سازمان فناوری اطلاعات، عمکلرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و هم اقدامات و سیاست گذاری در مورد وضعیت امنیت شبکه ارتباطات اختصاصی داخلی در میان کاروران مخابراتی جهت استفاده توسط سازمان های دولتی و غیردولتی است. سوالی در مورد سازماندهی، کنترل و سیاست گذاری مراکز پایگاه داده کشور در بخش دولتی و غیردولتی بوده که در وضع مناسبی نیستند و گزارشی در مورد وضعیت مراکز داده دولتی و غیر دولتی در سطح کشور عرضه نشده است؛ اساسا چرا با توجه افزایش بودجه دولت، اقداماتی انجام نشده است؟
وی ادامه داد: وضعیت شبکه ملی انتقال داده بعنوان نخستین بستر امن ارتباطات بین مراکز داده دولتی و غیردولتی چگونه است و ضروریست که ارکان وزارت ارتباطات در مورد این حملات که برپایه قانون جزء وظایف ذاتی آنها بشمار می رود فعالانه تر عمل کنند تا شاهد بهبود فعالیت ها باشیم.
به قول میرتاج الدینی چگونگی وضعیت سیاست گذاری ها، اقدامات عملی و برنامه ها جهت اجبار سازمان های دولتی و مراکز حساس صنعتی، بانکی، بیمه ای و غیردولتی در کشور با بهره گیری از بستر ارتباطات امن اختصاصی داخلی، از دیگر سوالات مطرح شده از وزیر ارتباطات است.
وی ادامه داد: اقدامات صورت گرفته در زمینه ایجاد پوشش سراسری ارتباطات رادیویی اختصاصی ترانک جهت بهره برداری در سازمان های دولتی و غیردولتی در شرایط بحران و پدافندی در وضعیت مناسبی نبوده است و عملا بخش اعظم بار ترافیکی زیرساخت های حساس ارتباطی کشور شامل سیستم های تله متری و اسکادا در صنایع نفت، گاز، برق، آب و… بر شبکه موبایل عمومی و تجاری و امکان دارد باعث افزایش نفوذ در اپراتورهای تجاری و حملات سایبری در آنها شود و مشکلات اساسی در کشور ایجاد نماید، ازاین رو سوال این است که برنامه دولت برای حل این مشکل و ایجاد مسیرهای ارتباطی امن اختصاصی مستقل از شبکه تجاری موبایل چیست؟
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همینطور با اعلان اینکه بخش زیادی از حملات سایبری از بستر اینترنت بین الملل رخ می دهد، اظهار داشت: سوال مطرح شده این است که برنامه های دولت برای افزایش امنیت و پیشگیری از افزایش حملات اخیر سایبری در هاب های ارتباطات اینترنت بین الملل در سطح کشور چیست و چرا در مورد حملات اخیر و منشا این حملات به منظور ایجاد آرامش امنیت سایبری بین مردم اقدامی موثری صورت نمی گیرد؟

منبع: