گزارش سلامت دیجیتال ۱۴۰۰ با تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر گردید.
به گزارش عاشق وب به نقل از مهر، حسین ملازاده دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست رونمایی از گزارش جامع سلامت دیجیتال ایران اظهار داشت: این ستاد بار سنگینی را در حوزه فناوری های اقتصاد دیجیتال به دوش می کشد. بنابراین توانستیم گستردگی حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات را تقسیم بندی نماییم.
وی با اشاره به اینکه این تقسیم بندی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دو بخش اختصاص یافته است، اظهار داشت: یک دسته از این اولویت ها به هوش مصنوعی، بلاک چین، AR، VR، پردازش ابری و … و بخش دیگر به صنعتی سازی و هوشمندسازی تقسیم بندی شده است.
وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که توانسته ایم رصد خوبی از فناوری داشته باشیم راجع به اکوسیستم سلامت است که می تواند راهنمای دانشجویان، استارت آپ، سرمایه گذاران و رسانه ها باشند. بنابراین گزارش جامع سلامت اقتصاد دیجیتال را تهیه کردیم.
وی با تکیه بر این که حوزه سلامت از حساسیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: به سبب آنکه در سلامت با جان افراد طرفند احتیاج به رگولاتوری سخت تری در حوزه سلامت وجود دارد.
امیر شریفیان مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال در ادامه این برنامه گزارش سلامت دیجیتال ایران را رونمایی و در مورد آن توضیحاتی ارائه نمود.
وی با اشاره به اینکه ما توانستیم سلامت دیجیتال را در ۹ بخش تعریف و تقسیم بندی نماییم، اظهار داشت: مشاوره آنلاین، نوبت دهی و رزرو، زنان، حاملگی و زایمان، مراقبت در منزل، گردشگری سلامت، کرونا، پرونده الکترونیک سلامت تجهیزات و سامانه های هوشمند بیمارستانی، تناسب اندام و تغذیه، تشخیص و پایش سلامت از بخش های سلامت دیجیتال محسوب می شوند.
وی با اشاره به اینکه دو پیشران اصلی سلامت دیجیتال در دنیا وجود دارد اظهار داشت: رشد سریع اپلیکیشن ها نخستین پیشران است و دومین پیشران بازار پوشیدنی ها و ابزارهای هوشمند برای شناسایی نشانگرهای زیستی سلامت و نظارت از راه دور بیماران، به حساب می آید.
شریفیان با تکیه بر این که به صورت متوسط روزانه ۲۵۰ اپلیکیشن سلامت دیجیتال در سال ۲۰۲۰ انتشار یافته است، اظهار داشت: بر مبنای آخرین آمار ۳۵۰ هزار اپلیکیشن در حوزه سلامت دیجیتال در جهان ساخته شده است؛ ایران در تعداد اپلیکیشن های سلامت دیجیتال سهم حدود نیم درصدی دارد.
وی تصریح کرد: حدود ۱۶۵۰ محصول سلامت دیجیتال در کشور شناسایی شده که نزدیک به ۹۰ درصد محصولات شناسایی شده در حوزه سلامت مختص اپلیکیشن های موبایلی است.
به گفته وی از بین ۱۶۵۰ محصول نزدیک به ۴۵۰ محصول شاخص از منظر مخاطب درآمد و … شناسایی شده است.
شریفیان با اشاره به اینکه ایران به صورت تقریبی ۱۴۴۰ اپلیکیشن در حوزه سلامت دیجیتال دارد، اظهار داشت: این رقم با در نظر گرفتن اپ های حذف شده و یا از دسترس خارج شده در سالیان اخیر نزدیک به ۲۴۰۰ اپلیکیشن است.
وی تصریح کرد: بر طبق این گزارش جامع سلامت فقط در حوزه رژیم و تناسب اندام از سال ۹۴ تابحال بیشتر از ۸۰۰ اپلیکیشن انتشار یافته است.
وی ضمن اشاره به بخش دیگر این گزارش اقتصاد دیجیتال در حوزه سلامت اظهار داشت: ۵۱ درصد این اپلیکیشن ها در بین برنامه های گوگل پلی و اپ استور کمتر از صد بار دانلود شده اند.
شریفیان افزود: همینطور بر مبنای اطلاعاتی که به دست آورده ایم نزدیک به صد اپلیکیشن در حوزه سلامت توانسته اند به بیشتر از هزار نصب دست یابند.
وی اظهار داشت: روند جهانی بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ نشان داده است سهم برنامه های عمومی سلامت و برنامه های تناسب اندام جای خویش را به برنامه های تخصصی بیماری ها داده است.
شریفیان همینطور در ادامه ضمن اشاره به دیگر بخش گزارش جامع سلامت در حوزه اقتصاد دیجیتال اظهار داشت: حجم بازار سلامت دیجیتال در سال ۱۴۰۰ حدود ۱، ۸۷۰ میلیارد تومان بوده است که این میزان یک رشد ۲۳ درصدی نسبت به سال ۹۹ را به خود مختص کرده است.
وی با بیان سوالی در خصوص این که چرا افزایش ریالی حجم بازار به معنای توسعه سلامت دیجیتال نیست، اظهار داشت: باوجود این که کرونا منجر به رشد بسیار زیاد برخی بخش ها شد اما زیر حوزه ای همچون گردشگری سلامت به شدت با صدمه مواجه گردید و در ادامه قسمت عمده افزایش ریالی بازار به سبب نرخ تورم تحت تاثیر قرار گرفت.
شریفیان ضمن اشاره به رشد درآمد بخش های سلامت دیجیتال نسبت به سال ۹۹ تابحال اظهار داشت: ما توانستیم سلامت دیجیتال را در ۹ بخش تقسیم بندی نماییم که این بخش ها از سال ۹۹ رشد قابل ملاحظه ای داشته اند.
وی ضمن اشاره به خصوصیت های جدید نسخه گزارش سلامت اقتصاد دیجیتال مبتنی بر سلامت اظهار داشت: در این گزارش نقشه اکوسیستم سلامت دیجیتال بازبینی شده و سهم بازار این حوزه تا سال ۱۴۰۲ را پیشبینی کرده ایم.
وی با تکیه بر این که در یک بررسی آماری میزان رضایت عمومی از حوزه های سلامت دیجیتال را بررسی کردیم، اظهار داشت: همینطور توانستیم علاوه بر تحلیل و مقایسه مشخصه های محصولات در حوزه های مختلف به بررسی احساسات بعضی از مهم ترین اپلیکیشن ها در حوزه سلامت دیجیتال بپردازیم.
وی افزود: همینطور توانستیم در این گزارش شناسنامه ای برای محصولات برتر هر حوزه بعلاوه روند وضعیت مخاطبین و مشتریان اپلیکیشن ها را تهیه و تنظیم نماییم.
به گفته او همینطور در این گزارش جایگاه ذهنی مشتریان در مورد محصولات شاخص را تحلیل کرده ایم.

منبع: