Rate this post

به گزارش عاشق وب مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت ضمن اشاره به مطالعاتی که در اتحادیه ی اروپا در زمینه ی رایانش ابری انجام شده، اظهار داشت: ۶۷ درصد کسب و کارها هیچ شناختی از این مباحث ندارند و در ایران هم طی پژوهشی، مشخص شد میزان آشنایی کسب و کارها با حوزه ی رایانش ابری خیلی کم است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، رویداد «رایانش ابری، دولت الکترونیک و هوشمندسازی کسب وکارها» توسط کمیسیون خدمات مراکز داده و ابری سازمان نظام صنفی کامپیوتری تهران برگزار گردید. در این رویداد، امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به مطالعاتی که در اتحادیه ی اروپا در زمینه ی رایانش ابری انجام شده بود، اظهار داشت: بر طبق این مطالعه اعلام شده است که ۶۷ درصد کسب و کارها هیچ شناختی از این مباحث ندارند. در ایران هم طی پژوهشی که روی ۴۰۰۰ نفر انجام شده بود، مشخص شد میزان آشنایی کسب و کارها با حوزه ی رایانش ابری خیلی کم است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از مراکز خدمات داده و رایانش ابری صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها ایجاد می کند، تاکید کرد: در عین حال در این حوزه به قوانینی که امنیت نگهداری و حفظ اطلاعات را مورد توجه قرار دهد، نیاز مبرمی داریم. نکته ی دیگری که در این عرصه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که باید در تمامی ادارات و موسسات خصوصی، نحوه ‎ی استفاده از این خدمات را جا انداخته و در این زمنیه فرهنگ سازی نماییم.
مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت با بیان این که نیاز است میثاقی با یکدیگر ببندیم، اضافه کرد: اول این که شرکت ها و کسب وکارهای مرتبط در وزارت خانه ها را جهت استفاده از خدمات مراکز داده و ابری توانمند نماییم. دوم این که آیین نامه ها و قوانین حمایتی در این حوزه ایجاد نماییم و سوم این که شرکتهای رایانش ابری را توانمند سازیم.
اول فرهنگ سازی، بعد تنظیم گری
محمدرضا قلعه نویی – عضو هیأت مدیره، رئیس رسته ی خدمات فناوری اطلاعات و رئیس کمیسیون خدمات مراکز داده و ابری – هم طی سخنانی اظهار داشت: از حدود سال ۱۳۸۷ که مبحث مراکز داده عنوان شد، این حوزه با دغدغه های گوناگونی نظیر تنظیم گری، تعرفه گذاری، خدمات قابل عرضه و استانداردهای در رابطه با آن مواجه بود و رفته رفته با ظهور و بروز خدمات نوین همچون رایانش ابری، شبکه های توزیع محتوا و دیگر فناوری های روز دنیا موارد فوق اهمیت ویژه تری پیدا کرد.
او افزود: مبحث محاسبات ابری از حدود ۲۰ سال پیش در دنیا عنوان شد و حجم درآمدی حدود ۶۸۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵ برای آن پیشبینی شده است. اما علیرغم وجود زیرساخت ها و خدمات مناسب در کشور این حوزه هنوز جایگاه خویش را به دست نیاورده و کماکان با محدودیت هایی در بهره برداری آن در سازمان های دولتی و برخی شرکتهای خصوصی مواجه می باشد. در این حوزه خلاء هایی در ایران وجود دارد، در گام اول به فرهنگ سازی جدی در این حوزه هم در بخش خصوصی و هم در بخش حاکمیتی نیاز داریم. این فرهنگ سازی باید از خود ما آغاز شود و بعد از آن گام های دیگری همچون استانداردسازی و تنظیم گری دنبال شود.
عضو هیأت مدیره ی نصر تهران ضمن معرفی اجمالی سازمان متبوع خود اظهار داشت: ما بعنوان نماینده ی حدود ۲۰ هزار عضو در نصر کشور و حدود ۸۰۰۰ عضو در نصر تهران در اینجا حضور داریم. در سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران ظرفیت های مختلف و متنوعی در حوزه ‎های سخت افزار، نرم افزار و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات و همینطور فناوری های مالی در چارچوب ۲۲ کمیسیون وجود دارد و امیدواریم مسیری که در زمینه ی خدمات مراکز داده و رایانش ابری شروع کرده ایم، ادامه دار باشد.
رایانش ابری چیست؟
بعد از سخنرانی های آغازین، پنلی آموزشی با عنوان «مفاهیم رایانش ابری، خصوصیت ها، مدلهای خدمات و…» توسط رضا حیدری، یک شرکت عرضه دهنده خدمات ابری عرضه شد. در این پنل او به عرضه ی تعریفی از رایانش ابری پرداخت و اظهار داشت: رایانش ابری مدلی است که در آن دسترسی به فضای مشترکی از منابع پردازشی قابل تنظیم (شبکه ها، سرورها، ذخیره سازها، برنامه های کاربردی و سرویس ها) براحتی، از همه جا و طبق درخواست استفاده کننده فراهم گشته است.
او با اشاره به اینکه هر فردی می تواند از سرویس رایانش ابری استفاده نماید، تاکید کرد: این مورد صرفاً به صنف فناوری اطلاعات محدود نیست و تمامی اصناف و صنایع توانایی بهره مند شدن از این سرویس را دارند و می توانند به وسیله ی آن هزینه های راه اندازی و نگهداری از سیستم های کامپیوتری خویش را تا حد زیادی کاهش دهند.
حیدری با مرور تاریخچه ی ظهور رایانش ابری، خصوصیت ‎های اصلی رایانش ابری را برشمرد: سرویس دهی برپایه تقاضا، دسترسی به شبکه گسترده، ادغام منابع، قابلیت انعطاف سریع؛ بشکلی که در صورت نیاز سرویس دهنده میزان سرویس دهی را بنا به در خواست مشتری بیشتر و یا کمتر کند و قابلیت اندازه گیری و محاسبه دقیق هزینه ی استفاده از رایانش ابری بسته به اندازه ی استفاده ی سرویس گیرنده.
وی در ادامه توضیحاتی درباره ی مدل عرضه ی خدمات رایانش ابری شامل زیر ساخت بعنوان خدمت (IaaS)، بستر نرم افزاری بعنوان خدمت (PaaS) و نرم افزار بعنوان خدمت (SaaS) عرضه کرد.
حیدری به مدلهای پیاده سازی خدمات ابری پرداخت و اظهار داشت: ابر عمومی جهت استفاده عموم و افراد، ابر خصوصی جهت استفاده ی سازمان ها و نهادهای بزرگتر، ابر ترکیبی که ترکیبی از سرویس ابر عمومی و خصوصی است و همینطور ابر جمعی که در این مدل زیرساخت ابری برای اجتماعی از مشتریان سازمان های مختلف که با هم منافع، مأموریت، نیازهای امنینی و ملاحظات مشترک دارند، استفاده می شود.
مزایا و موانع استفاده از رایانش ابری
در بخش پایانی این رویداد، پنل «مزایا و موانع استفاده از رایانش ابری» توسط پیمان ایزدپناه، عضو هیات مدیره ی پیوند آزاد شبکه و مسعود شیری، مدیر نگهداری و توسعه‌ی مرکز داده ی یکی از پروژه های شرکت پیوند آزاد شبکه و با همراهی محمدرضا قلعه نویی، عضو هیأت مدیره، و رئیس کمیسیون خدمات مراکز داده و ابری نصر تهران به صورت تعاملی عرضه شد.
در ابتدای این بخش، قلعه نویی با تاکید بر خارج شدن از فضاها و دیدگاه های سنتی اظهار داشت: باید طوری فرهنگ سازی شود تا کسب و کارها به جای صرف منابع مالی و انسانی برای پیاده سازی و راه اندازی شبکه های کامپیوتری و کامپیوتری خود، روی اهداف اصلی شغلی شان متمرکز باشند.
بعد از آن توضیحات جامعی از جانب ایزدپناه درباره ی سرویس رایانش ابری و دسکتاپ مجازی (desktop as a service) عرضه شد: دسکتاپ مجازی محاسن زیادی برای سرویس گیرنده ها دارد. به نحوی که آنها دغدغه ی قدیمی شدن سیستم، صرف هزینه های نگهداری و نگرانی برای امینت اطلاعات را نخواهند داشت و در عین حال مقرون به صرفه ترین رویکرد برای استقرار، مدیریت و ارتقای زیرساخت‎ های آی تی در دسترس آنها خواهد بود.
شیری هم در توضیحات بیشتری اظهار داشت: همینطور استقرار سرویس ها در فضای ابری به شما این انعطاف پذیری را می دهد که منابع خویش را کنترل کنید. با کلیک روی یک دکمه، شما می توانید منابع ابر را برای پاسخگویی تقاضای موجود اضافه یا حذف کنید، با ابزارهای اتوماسیون که یک لایه ی اضافی را برای بهینه سازی مصرف منابع فراهم می کنند. این نوع کنترل منابع به شما کمک می نماید بهره وری هزینه را عرضه دهید و در عین حال عرضه خدمات بهینه را برای کاربران نهایی خود حفظ کنید.
صرفه جویی در هزینه های مادی و عملیاتی و پیاده سازی آسان و سریع، بازیابی اطلاعات و زمان ورود به بازار از دیگر محاسن میز خدمت مجازی بود که در این پنل به آن پرداخته شد.
در ادامه ی این پنل به ریسک‎ هایی که سرویس گیرنده ها جهت استفاده از رایانش ابری با آن مواجه خواهند شد و همینطور راهکارهایی که برای کمتر کردن و از بین بردن آنها وجود دارد هم اشاره شد؛ ریسک ها به دو شکل محسوس و نامحسوس وجود دارند. ریسک های محسوس شامل دسترسی و دسترس پذیری است. به نحوی که اگر دسترسی شما به اینترنت قطع شود و یا ارتباط اینترنتی شما از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، در استفاده از این فنآوری به مشکل برمی خورید. ازاین رو استفاده از لینک های پایدار و با سرعت مناسب راهکار حل این چالش خواهد بود.
در ادامه بیان شد همینطور بر خلاف دیتاسنتر که بوسیله ی یک گروه IT داخلی مدیریت می شود، رایانش ابری یک سیستم خارج از سازمان است که در آن کاربران داده های خود و نیازهای در ارتباط با آنرا برون سپاری می کنند. بنابراین اعتبار فروشنده یا عرضه دهنده ی سرویس بسیار مهم می باشد. برای همین مشتریان می توانند با جست وجو در سایت معرفی خدمات دهنده های ابری به آدرس www.cloudirectory.ir به یک دایرکتوری تجاری از خدمات ابری دسترسی داشته باشند.
آخرین موضوعی که در این رویداد مورد بررسی قرار گرفت، ریسک های نامحسوس بود. با توجه به این که زیرساخت و تجهیزات فنی توسط شرکت تأمین کننده خدمات بهره برداری می شود، کاربران نسبت به کیفیت آنها اطلاعی ندارند و امکان دارد تجهیزات فرسوده و راندمان پایین در اختیارشان قرار گیرد. به همین دلیل، استفاده از مرکز داده استاندارد مهم ترین راهکار برای برون رفت از این مشکل است. تداوم خدمت، محرمانگی داده و راهکار استفاده از سرویسهای رمزنگار، مکانیزم ذخیره سازی و راهکار طراحی مناسب زیرساخت ذخیره سازی و همینطور مکان داده و راهکار در اختیار داشتن چند مرکز داده ی استاندار از دیگر ریسک های نامحسوسی بود که به همراه راهکارهای آن توسط مدرسان این پنل توضیح داده شد.

منبع: