شرکت شیائومی اولین کاهش درآمد سه ماهه را به دنبال سیاستهای قرنطینه سخت گیرانه چین و کمبود جهانی قطعات که به فروش تلفن هوشمند لطمه زد، اعلام نمود.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، شیائومی که بزرگترین سازنده تلفن هوشمند چین است، با ضعیف شدن اعتماد مصرفی در بازار داخلی که قرنطینه های گسترده ای را برای مقابله با موج جدید شیوع کووید تجربه کرد، سهم بازارش را به سامسونگ الکترونیکس و اپل باخت و ۷۳.۴ میلیارد یوان (۱۰.۹ میلیارد دلار) فروش در سه ماهه ژانویه تا مارس گزارش کرد که ۴.۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشت اما بهتر از پیشبینی فروش ۷۲.۵ میلیارد یوان از جانب تحلیل گران بود.

فروشندگان تلفن هوشمند چینی در بازار داخلی تحت فشار هستند چونکه قرنطینه های کووید به تقاضای مصرف کننده و زنجیره تأمین صدمه دیده است. بزرگترین کارخانه های تراشه در شانگهای مجبور شدند تحت محدودیتهای شدید برای جا به جایی کارکنان که از اواخر مارس به دنبال اجرای قرنطینه در این شهر اعمال شد، فعالیت کنند.

در سطح جهانی، اعتماد مصرفی به علت تورم، مناقشه ژئوپلیتیکی و کمبود قطعات، صنعت تلفن همراه را متاثر کرد. اما مشکلات شیائومی در داخل چین سبب شد فاصله این شرکت با سامسونگ و اپل در سه ماهه نخست سال جاری که فروش جهانی تلفن هوشمند طبق آمار شرکت اینترنشنال دیتا، ۱۷.۸ درصد کاهش پیدا کرد، افزایش پیدا کند. آمار موسسه تحقیقاتی IDC نشان داد اوپو و ویوو که رقیبان چینی شیائومی هستند، افت شدیدتری را در این دوره تجربه کردند.

شیائومی با احتساب افت ارزش سرمایه گذاریها، در سه ماهه نخست ۵۸۷.۶ میلیون یوان ضرر متحمل شد در حالیکه در مدت مشابه سال قبل ۷.۸ میلیارد دلار سود کرده بود.

ژائو هایجون، یکی از مدیران عامل شرکت SMIC هفته گذشته اخطار داده بود قرنطینه و جنگ در اوکراین، امکان دارد سال جاری حدود ۲۰۰ میلیون دستگاه از فروش جهانی تلفن هوشمند بکاهد و عمده این افت فروش، در ارتباط با برندهای چینی خواهد بود.

شیائومی برای کاهش وابستگی به تلفن هوشمند، در کوشش برای تقویت فروش دستگاههای دیگری مانند دستگاه تهویه هوای ۱۰۰۰ دلاری و زنگ در ۴۰ دلاری است. جشنواره خرید ۱۸ ژوئن که در آن فروشندگان آنلاین برای عرضه محصولاتشان با تخفیفهای چشم گیر رقابت می کنند، امکان دارد به احیای فروش تلفن همراه کمک نماید.

با این حال استیون تسنگ و ناتان نایدو، تحلیل گران بلومبرگ اینتلیجنس اعلام کردند که شیائومی برای حفظ حاشیه سود ناخالص در سطح مشابه سال پیش، به علت افزایش هزینه های تولید و حمل و نقل، با موانع قوی مواجه می باشد.

رکود کسب و کار تلفن هوشمند که حدود ۶۰ درصد از فروش شیائومی را تشکیل می دهد، بعد از آن روی داد که لی جون، یکی از بنیانگذاران این شرکت، سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری را در خودرو های برقی اعلام نمود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چالشهای رو به رشد در خارج از چین، به کسب و کار شیائومی صدمه زده است. حمله نظامی روسیه به اوکراین، به فروش در هر دو کشور لطمه زده و در هند، سازمان ضد پولشویی ماه گذشته ۷۲۶ میلیون دلار از واحد محلی شیائومی را به ظن نقض قوانین مبادله ارزی خارجی توقیف کرده است که این شرکت چینی را در یکی از بازارهای بزرگش، در معرض ریسک حقوقی قرار داد.

منبع: