Rate this post

به گزارش عاشق وب آژانس فضایی اروپا اعلام نمود بعد از حمله پوتین به اوکراین، دیگر در آینده با روسیه در مأموریت های در رابطه با کاوش ماه همکاری نخواهد کرد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، آژانس فضایی اروپا به همکاری خود با روسیه در مأموریت های ماه تمام کرد. آژانس فضایی اروپا اعلام نموده دیگر با آژانس فضایی روسیه در مأموریت های لونا ۲۵، ۲۶ و ۲۷ (Luna ۲۵، ۲۶، ۲۷) همکاری نخواهد کرد.
آژانس فضایی اروپا دلیل این تصمیم خویش را حمله روسیه به اوکراین اعلام نموده است. این سازمان اعلام نمود که به علت ادامه جنگ در اوکراین، دیگر با آژانس فضایی مسکو (روسکوسموس) در مأموریت های علمی لونا ۲۵، ۲۶، ۲۷ همکاری نخواهد کرد.
آژانس فضایی اروپا قصد داشت فناوری های مهمی را در سه مأموریت رباتیک مذکور، به ماه ارسال نماید که این امر با پرتاب برنامه ریزی شده مأموریت لونا ۲ در ماه آگوست شروع شده بود اما حالا این آژانس فضایی دیگر قصد ادامه همکاری با روسیه را ندارد.
هدف مأموریت لونا ۲۵ که قصد داشتند آنرا به سمت قطب جنوب ماه ارسال کنند، بررسی رسوبات یخی آن ناحیه بود.
آخرین اعلامیه آژانس فضایی اروپا حدودا یک ماه گذشته منتشر گردید که طی آن آژانس فضایی اروپا اعلام نمود همکاری خود با کشور روسیه در مأموریت اگزومارس(ExoMars) را به دنبال حمله روسیه به اوکراین، به حالت تعلیق درآورده است.
اگزومارس ماموریتی است که طی آن آژانس فضایی اروپا یک فرودگر و یک مریخ نورد را روی سطح مریخ فرود خواهد آورد. قرار بود این مأموریت با کمک یک فضاپیمای روسی صورت گیرد. حال اما به علت حمله روسیه به اوکراین، آژانس فضایی اروپا همکاری خود با کشور روسیه را به حالت تعلیق درآورده است.
مأموریت ارسال مریخ نورد روزالیند فرانکلین به سیاره سرخ که به صورت رسمی با نام اگزومارس شناخته می شود، برای ماه سپتامبر در نظر گرفته شده بود. قرار بود این مأموریت از بایکونور قزاقستان سوار بر یک موشک روسی پرتاب شود و هشت ماه بعد با استفاده از سخت افزار روسی روی مریخ فرود بیاید. با این وجود، کل پروژه حالا به علت وخیم تر شدن بحران دیپلماتیک در مورد جنگ در اوکراین در خطر است.
آژانس فضایی اروپا اظهار داشت: ما بعنوان یک سازمان بین دولتی که موظف به توسعه و اجرای برنامه های فضایی با احترام کامل به ارزش های اروپایی هستیم، از تلفات انسانی و نتایج غم انگیز تجاوز به اوکراین عمیقا ابراز تاسف می نماییم. در حالیکه آژانس فضایی اروپا از تأثیر این امر بر اکتشافات علمی آگاه است اما ما کاملا با تحریم های اعمال شده ضد روسیه توسط کشورهای عضو این سازمان، همسو و هم راستا هستیم.
آژانس فضایی اروپا در اطلاعیه ای اعلام نمود: به دنبال تجاوز روسیه به اوکراین، مدیر کل آژانس فضایی اروپا بازبینی همه جانبه بر همه فعالیتهایی را که هم اکنون با همکاری روسیه و اوکراین انجام می شود، شروع کرده است. هدف این کار هم تعیین نتایج احتمالی این اتفاق ژئوپلیتیکی جدید برای برنامه ها و فعالیتهای آژانس فضایی اروپا و ایجاد زیرساخت فضایی انعطاف پذیرتر و قوی تر برای اروپا است.
در ادامه این بیانیه هم آمده است: حمله روسیه به اوکراین و تحریم های ناشی از آن، نشان دهنده تغییری اساسی در شرایط است و این امر امکان اجرای همکاریهای از پیش برنامه ریزی شده کاوش ماه را برای آژانس فضایی اروپا غیر ممکن می سازد. علم و فناوری آژانس فضایی اروپا برای این مأموریت ها همچنان از اهمیت حیاتی برخوردار می باشد و آژانس فضایی در کوشش برای یافتن جایگزین و ادامه مأموریت ها با استفاده از ماشین های دیگر است.
آژانس فضایی اروپا اعلام نمود ما “بسته خود برای مشاهده منابع و بررسی در لحظه برای اکتشاف، بهره برداری تجاری و حمل و نقل”(PROSPECT) در نظر گرفته شده برای مامورت لونا ۲۷ و یک دوربین ناوبری در نظر گرفته شده برای مأموریت لونا ۲۵ را بر روی یک فضاپیمای تجاری و بعنوان بخشی از برنامه خدمات تجاری حمل بار ماه متعلق به ناسا را پرتاب خواهیم کرد.
آژانس فضایی اروپا به تازگی اعلام نمود که شرکت “تالس آلنیا اسپیس” ایتالیا درحال مطالعه برای عرضه راه های بالقوه برای روزالیند فرانکلین بدون دخالت روسیه است. روسکاسموس قرار بود بعضی از فناوری ها، محموله های علمی و وسایل نقلیه پرتاب را برای این مأموریت فراهم آورد اما عناصر کلیدی آن همچون مریخ نورد روزالیند فرانکلین، پروژه های آژانس فضایی اروپا هستند.
نمونه دیگری از چگونگی تلاش آژانس فضایی اروپا برای یافتن شرکای جدید در خارج از روسیه، توافقنامه به تازگی امضا شده با آژانس فضایی ژاپن است که شامل پرتاب یک طیف سنج جرمی در مأموریت ماه نورد ISRO LUPEX ژاپن است که برای سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است.