Rate this post

عاشق وب: قسمتی از آزمایش ˮتمرین لباس خیسˮ ناسا که امروز از سرگرفته می شود، انجام نخواهد شد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، آزمایش حیاتی “تمرین لباس خیس” ناسا، مواردی که این آژانس در ابتدا امیدوار بود را پوشش نمی دهد و بخش بالایی موشک ماه در این فرایند سوخت رسانی نخواهد شد.
آزمایش “تمرین لباس خیس” تمرینی برای موشک سامانه پرتاب فضایی ناسا است که مقرر است مأموریت بدون خدمه آرتمیس ۱ ناسا به ماه را به انجام برساند. در این آزمایش خیلی از مهم ترین فعالیتهای قبل از پرتاب موشک ناسا تمرین خواهند شد.
ماموریت آرتمیس سه بخش دارد. آرتمیس ۱ بدون خدمه به سمت ماه صورت خواهد گرفت و بعد از آن آرتمیس ۲ فضانوردان را به نزدیکی ماه می برد و در نهایت آرتمیس ۳ فضانوردان را بر ماه فرود خواهد آورد.
“تمرین لباس خیس” در روز اول آوریل در سکوی پرتاب ۳۹B مرکز فضایی کندی در فلوریدا شروع شد و قرار بود ۴۸ ساعت بعد به پایان برسد اما بروز چندین مشکل فنی این فرایند را متوقف و به تعویق انداخت. در نهایت این آزمایش به زمانی بعد از مأموریت Ax-۱ موکول شد. در این مأموریت چهار فضانورد خصوصی برای اقامتی هشت روزه به ایستگاه فضایی بین المللی رفتند.
مسئولین مأموریت آرتمیس ۱ تصمیم گرفتند که این آزمایش را روز گذشته(۱۱ آوریل) از سر بگیرند اما مشکلی در دریچه چک کننده هلیم در برج پرتاب متحرک این موشک رخ داد. از هلیم برای پاکسازی خطوط سوخت قبل از آغاز سوخت رسانی استفاده می شود و مشکل در دریچه بر حفظ فشار گاز مورد نظر در موتور RL۱۰ و بخش بالایی موشک سامانه پرتاب فضایی اثر گذاشت.
تیم آرتمیس ۱ تصمیم گرفتند که این آزمایش امروز، سه شنبه ۱۲ آوریل به انجام برسانند اما به صورت اصلاح شده. آنها دیگر بخش بالایی موشک را با سوخت پر نخواهند کرد و تنها مخازن بخش مرکزی را پر می کنند.
فرآیند سوخت رسانی در روز پنجشنبه(۱۴ آوریل) انجام می شود و همراه با آن چندین شمارش معکوس و سایر اقدامات کلیدی انجام خواهد گرفت. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود یک مرحله “پرتاب” شبیه سازی شده در ساعت ۱۴: ۴۰ به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۳: ۱۰ به وقت تهران) انجام خواهد گرفت. بعد از آن تیم، مخازن را خالی می کنند.
“جان بلوینز”(John Blevins)، مهندس ارشد SLS در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در آلاباما، می گوید: من کاملا مطمئنم که با روش های اصلاح شده در روز پنجشنبه آزمایش خوبی خواهیم داشت و چیزهای زیادی خواهیم آموخت.
اعضای تیم آرتمیس ۱ اطلاعاتی در مورد بارگیری سوخت در بخش بالایی به دست نخواهند آورد اما اطلاعات زیادی در مورد موشک سامانه پرتاب فضایی و کسپول اوریون کسب خواهند کرد.

منبع: