Rate this post

به گزارش عاشق وب رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری، پذیرفته نشدن دارایی های نامشهود شرکتهای دانش بنیان بعنوان ضمانت تسهیلات بانکی را یکی از مهم ترین مشکلات این شرکت ها برشمرد.
سیدحسن هاشمی در گفتگو با ایسنا، ضمن ابراز امیدواری برای حل مشکلات شرکتهای دانش بنیان در سالی که به نام «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری شده، اظهار نمود: طی سالهای اخیر رهبر انقلاب بارها بر لزوم تقویت اقتصاد دانش بنیان تاکید داشته اند و در سال جدید هم با اشاره مستقیم به مبحث تولیدِ دانش بنیان و اشتغال آفرین، سیاست کلی کشور در این حوزه را مشخص کردند.
رشد اقتصاد دانش بنیان نیازمند رشد اقتصاد شرکتهای دانش بنیان است
وی ادامه داد: طبیعتا برای بزرگ شدن اقتصاد دانش بنیان، نیازمند رشد و تقویت اقتصاد شرکتهای دانش بنیان و توسعه فعالیت ها و اثرگذاری آنها در حوزه هایی مانند تولید، صنعت و خدمات هستیم و لازمه آن، این است که گردش مالی این شرکت ها و سهم آنها در اقتصاد بیشتر شود.
خرید تضمینی دولت فقط بخش کوچکی از دانش بنیان را احیا خواهد کرد
رئیس سازمان نصر با تقدیر از رویکرد رئیس جمهور برای پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان اظهار نمود: این که آقای رئیسی، وزارت خانه ها را مکلف کرده اند به جای خرید محصولات خارجی، نمونه های داخلی و استاندارد تولیدشده توسط شرکتهای دانش بنیان را خریداری کنند، اقدام ارزشمندی است اما طبیعتا این تضمین خرید، صرفاً پشتوانه اقتصادی تعداد اندکی از شرکت ها خواهد بود و نمی تواند شامل حال تمامی ۶۷۰۰ شرکت باشد.
هاشمی خاطرنشان کرد: بازار محصولات دانش بنیان فقط نهادهای دولتی نیست و این شرکت ها باید بتوانند با تأمین منابع لازم، بازار محصول خویش را توسعه دهند و اقتصادشان را تقویت نمایند.
نیازمند تأمین منابع مالی و استفاده از تسهیلات بانکی هستیم
هاشمی افزود: شرکتهای دانش بنیان برای رشد اقتصاد خود، نیازمند تأمین منابع مالی و استفاده از تسهیلات بانکی هستند که در این خصوص، دولت مصوبات حمایتی گوناگونی داشته و صندوق نوآوری و شکوفایی هم تسهیلاتی را پیشبینی کرده، اما متاسفانه دست خیلی از شرکت ها از این حمایت ها کوتاه مانده است.
دانش بنیان ها خط تولید ندارند، دارایی شان دانش و فناوری است
وی درباره دلیل این اتفاق اظهار داشت: دریافت این تسهیلات حمایتی نیازمند ضمانت و وثیقه مورد تایید شبکه بانکی است که تأمین آن برای شرکتهای دانش بنیان، بخصوص شرکت هایی که در حوزه فناوری اطلاعات و طراحی نرم افزار فعال می باشند، مقدور نیست.
وی خاطرنشان کرد: این شرکت ها مانند کارخانه ها نیستند که خط تولید، تجهیزات و دستگاه هایی داشته باشند که بتوان از آن بعنوان وثیقه بانکی استفاده کرد، بلکه دارایی شان، مغزافزار آنها است و با تکیه به همین دارایی پرارزش است که تاییدیه دانش بنیان بودن را دریافت کرده اند.
پیشنهاد سازمان نصر برای حل یک مشکل اساسی
رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری افزود: با عنایت به این شرایط، باید مکانیزمی وجود داشته باشد که این دارایی نامشهود شرکتهای دانش بنیان ارزش گذاری شده و بعنوان سرمایه رسمی در اداره ثبت شرکت ها ثبت گردد تا به رسمیت شناخته شود.
هاشمی اضافه کرد: در کنار این اقدام، لازم است ساز و کاری هم برای تأمین ضمانت نامه های بانکی تعیین شود؛ چون که متاسفانه بانکها حتی با وجود ثبت شدن دارایی های نامشهود بعنوان سرمایه رسمی شرکت ها، باز هم آنرا بعنوان وثیقه و تضمین قبول نمی کنند.
هاشمی افزود: راهکار پیشنهادی ما این است که صندوق نوآوری و شکوفایی با عاملیت صندوق های پژوهش و فناوری سراسر کشور و با همکاری سازمان های نظام صنفی کامپیوتری استان ها، برای حل این مشکل اساسی شرکتهای دانش بنیان اقدامی مشترک داشته باشند.
صدور ضمانت نامه از سوی صندوق ها در ازای پذیرش دارایی های نامشهود
وی اظهار داشت: این صندوق ها می توانند دارایی های فکری شرکتهای دانش بنیان را ارزش گذاری کرده و به ازای پذیرفتن آن بعنوان ضمانت، ضمانت های تعهد پرداخت مورد قبول بانکهای عامل را صادر و به شرکتهای دانش بنیان ارائه نمایند.
وی ضمن اشاره به آمادگی سازمان نظام صنفی کامپیوتری کشور برای همکاری در ارزش گذاری دارایی نامشهود دانش بنیان ها خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این طرح، شرکتهای دانش بنیان می توانند به جای وثیقه های معمول، ضمانت نامه های صندوق های پژوهش و فناوری را که در ازای دارایی های نامشهود آنها صادر شده، به بانکها ارائه نمایند و از تسهیلات بانکی بهره مند شوند.
رئیس سازمان نصر همینطور ابراز امیدوار کرد که با همراهی نهادهای متولی، این طرح محقق و گام بلندی برای تحقق شعار سال و بزرگ شدن اقتصاد دانش بنیان کشور برداشته شود.