Rate this post

به گزارش عاشق وب یک کارشناس فناوری اطلاعات ضمن اشاره به رواج هک شدن شبکه های اجتماعی و شیوه های کلاهبرداری، نکاتی برای افزایش امنیت در دنیای مجازی را شرح داد.
علی اصغر زارعی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تعاریف حریم خصوصی با عنایت به جوامع متفاوت می باشد، اظهار داشت: این روزها هک شدن شبکه های اجتماعی و شیوه های کلاهبرداری بسیار رواج پیدا کرده، برای حفاظت از اطلاعات و حفظ حریم خصوصی در دنیای مجازی شما با رعایت کردن چند نکته، امنیت خودتان را افزایش می دهید. امنیت شما هنگام استفاده از سرویسهای عمومی وای فای می تواند به خطر بیفتد. برای حفظ امنیت خودتان زمانی که به وای فای عمومی وصل هستید به هیچ وجه عملیات مالی انجام ندهید و از دادن داده های شخصی خودتان در سایت های مختلف خودداری کنید.
این کارشناس مدیریت سیستم های اطلاعاتی افزود: همیشه اطمینان حاصل کنید که هنگام وب گردی به سایت هایی وارد می شوید که آدرس آنها با HTTPS آغاز می شود و مطمئن شوید وای فایی که به آن متصل هستید متعلق به یک سرویس شناخته شده باشد. خیلی از هکرها با در اختیار گذاشتن وای فای مجانی و تعقیب شما به وصل شدن به آنها می توانند به سادگی به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند.
زارعی اظهار نمود: یکی از سرویس هایی که می تواند امنیت شما را در دنیای اینترنت بالا ببرد استفاده از دیوار آتشین (Firewall) است. همان گونه که از اسمش پیداست، دیواری برای پیشگیری از دسترسی های غیر مجاز به سیستم عامل است. در واقع فایروال ترافیک ورودی و ترافیک خروجی شبکه را کنترل و مدیریت می کند. همینطور می تواند تک تک اتصالات ورودی (Incoming) یا خروجی (Outgoing) اینترنت خویش را ببینید. در این حالت این امکان را دارید که همه برنامه هایی که به صورت ورودی یا خروجی به سروری متصل شده اند را شناسایی کرده و طبعاً برنامه های ناشناس و مشکوک را مسدود (Block) کنید. همچنین می توانید گذرگاه های اتصالات اینترنتی (Port) را ببینید و اما کاربران ویندوز می توانند از فایروال داخلی این سیستم عامل استفاده کنند و امنیت خودشان را بالا ببرند.
وی با اشاره به اینکه یکی از جدید ترین شیوه های کلاهبرداری که توسط هکرها استفاده می شود QRCode هست، اضافه کرد: کد QR یک بارکد دوبعدی است که اطلاعات مختلفی را در خود ذخیره می کند و کاربر با اسکن آن می تواند به یک سایت متصل شده، پرداختی را انجام داده یا اطلاعاتی را مشاهده کند. با عنایت به این خصوصیت ها، مهاجمان سایبری می توانند از آن برای انجام اعمال خرابکارانه استفاده کنند. این شیوه ها شامل جایگزین کد QR معتبر با کد QR مخرب، ایمیل های فیشینگ، عضویت در خدمات ارزش افزوده، سرقت ارزهای دیجیتالی و دانلود والت های جعلی و برنامه های اسکن و ساخت کد QR می شود.

منبع: