Rate this post

مریخ نورد استقامت بعد از جمع آوری هشتمین سنگ خود به سمت دلتای یک رودخانه قدیمی حرکت می کند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، مریخ نورد ناسا روز دوشنبه در توییتر خود نوشت: آخرین نمونه سنگ را جمع آوری کردم و کار در این مکان تمام است. درحال جمع کردن وسایلم برای حرکت به سمت دلتای یک رودخانه خشک هستم.
مریخ نورد استقامت به دنبال کشف حیات باستانی در سیاره سرخ است و درحالی که سایر ماموریت های مریخی به دنبال یافتن نشانه هایی از آب هستند این مریخ نورد پا را یک قدم فراتر گذاشته و سنگ های قابل توجهی برای بازگرداندن به زمین جمع آوری کرده است. مقرر است ناسا و همتای اروپایی آن اواخر این دهه ماموریتی برای بازگرداندن نمونه ها به زمین به انجام برسانند.
مریخ نورد استقامت در سال ۲۰۲۱ در دهانه ۴۵ کیلومتری جزرو فرود آمد. دانشمندان این ماموریت باور دارند که میلیاردها سال پیش، این دهانه یک دریاچه و دلتای یک رودخانه را در خود جای داده بوده است و بنا بر این این ناحیه تبدیل به مکانی مناسب برای نمونه برداری و جستجوی نشانه های بالقوه حیات باستانی تبدیل گشته است.
استقامت بخش عمده ای از نخستین سال زمینی خودرا صرف کاوش در منطقه ای در جنوب و غرب محل فرود خود کرده است. حالا این مریخ نورد در راه بازگشت به نقطه فرودش است تا کار خودرا در دلتای باستانی ادامه دهد.
“برد گارچینسکی”(Brad Garczynski) از دانشگاه پردو (Purdue) در بلاگ رسمی استقامت نوشت: در آنجا فرصتی خواهیم داشت تا لایه های سنگ های رسوبی، کانی های رسی، و تخته سنگ های گردی که با جریان آب به این منطقه رسیده اند را بررسی نماییم.
گارچینسکی افزود: اگر در گذشته حیات میکروبی در اینجا وجود داشته، این یکی از بهترین مکان ها برای جستجوی آنست، برای اینکه ممکنست گل های لایه ای فعالیت میکروبی را مدفون کرده و آنها را حفظ نموده باشند.