Rate this post

عاشق وب: بگفته دانشمندانی که موفق به معکوس کردن پیری در تخمک های انسان شده اند، مادر شدن در دهه ششم زندگی ممکنست طی ۱۰ سال آینده تبدیل به موضوعی عادی شود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسناو به نقل از دیلی میل، در پیشرفتی بزرگ پژوهشگران توانستند بطور مؤثر تخمک های زنی ۴۰ ساله را تغییر دهند تا مشابه تخمک های ۲۰ و چندساله شود.
زنان در زمان تولد با تمامی تخمک هایی که در طول زندگی خواهند داشت، متولد می شوند و این تخمک ها در طول زمان خراب می شوند تا جایی که در سنین بالا امکان بارور کردن آنها دشوار است.
در صورتیکه به طور متوسط زنان در اوایل دهه سوم زندگی (۲۰ تا ۳۰ سالگی) ۸۰ درصد شانس حاملگی طبیعی در ضمن یک سال دارند، این شانس در سن ۴۰ سالگی نصف می شود و سالانه تنها چند صد زن در بریتانیا در دهه ششم زندگی یعنی ۵۰ تا ۶۰ سالگی مادر می شوند.
اما دانشمندان دانشگاه عبری نشان داده اند که با بهره گیری از یک ضدویروس که برای درمان بیماران مبتلا به ویروس اچ آی وی استفاده می شود، می توان روند پیری تخمک ها را معکوس کرد و آنها را از خراب شدن نجات داد. بنظر می رسد این دارو با جلوگیری از لطمه دیدن دی ان ای که در طول پروسه پیری رخ می دهد، این کار را انجام می دهد. داروی ضدویروسی اچ آی وی در طول عفونت از لطمه ژنتیکی جلوگیری می کند.
هنوز سؤالاتی در مورد این که آیا این پروسه می تواند نرخ باروری را افزایش دهد یا خیر، وجود دارد؛ برای اینکه در این مطالعه تخمک ها بارور نشدند. پژوهشگران قصد دارند این درمان را روی حیوانات و در نهایت انسان آزمایش نمایند. امید می رود این روش بتواند خطرات سقط جنین و نقص های مادرزادی که در مادران مسن تر شایع است را کم کند.
در طول پروسه پیری تخمک، بخش هایی از دی ان ای آغاز به حمله به سایر مناطق می کنند، مشابه اتفاقی که در عفونت های ویروسی رخ می دهد.
برای جلوگیری از این امر، دانشمندان این نظریه را مطرح نمودند که آیا یک داروی ضدویروس به نام مهارکننده های ترانس کریپتاز معکوس که در جلوگیری از لطمه دی ان ای در عفونت های ویروسی به کار می آید، می تواند در این مورد اثربخش باشد.
دکتر “مایکل کلاستاین”، (Michael Klustein)، زیست شناس مولکولی که این تحقیق را رهبری می کرد، می گوید: خیلی از زنان در سنین بالای ۴۰ سال در تلاشند تا حامله شوند و ما فکر می نماییم که این روش می تواند سطح باروری آنها را افزایش دهد.
ما امیدواریم ظرف ۱۰ سال آینده بتوان از داروی های ضدویروسی برای افزایش باروری در زنان مسن استفاده نمود. او اضافه کرد: از آن جا که دی ان ای مهاجم مانند یک ویروس عمل می کند، ما این فرضیه را مطرح کردیم که آیا داروهای ضدویروسی می توانند روند پیری در تخمک ها را معکوس کنند یا خیر. ما این فرضیه را بر روی صدها تخمک از موش و تخمک انسان ها آزمایش کردیم و فرضیه ما تایید شد.
دانشمندان خاطرنشان کردند که هنوز آزمایشی برای بارور کردن تخمک های تحت درمان انجام نداده اند و بدین سبب اثبات نشده که آیا این کار باروری را بیشتر می کند یا خیر.
احتمال آبستن شدن زنان با افزایش سن کاهش پیدا می کند و مطالعات نشان می دهد که زمانی که یک زن بیش از ۴۰ سال داشته باشد، احتمال حاملگی وی به پنج درصد می رسد.
برای حل این مشکل تعدادی از زنان تخمک های خودرا در سنین جوانی منجمد می کنند تا در مراحل بعدی زندگی برای حاملگی از آنها استفاده کنند.
این مطالعه در مجله Aging Cell انتشار یافته است.

منبع: