Rate this post

به گزارش عاشق وب امضا یا الگویی که در سلول های گونه مادران و پدران نوزادان نارس یافت می شود، امکان دارد به محققان در ایجاد آزمایشی برای تعیین این که آیا فرد امکان دارد زایمان زودرس داشته باشد یا خیر، کمک نماید.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از اس تی دی، چنین آزمایشی می تواند با اخطار بموقع به پزشکان در انجام اقدامات زودهنگام کمک شایانی کند تا آنها از زایمان زودرس و اثرات منفی مختلف آن بر سلامتی نوزادان جلوگیری نمایند.
محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن به تازگی اظهار کرده اند، امکان پیشبینی زایمان زودرس با نشانگرهای زیستی اپی ژنتیک وجود دارد.
اپی ژنتیک، مطالعه اختلافات سلولی و فیزیولوژیکی است که بوسیله تغییر در توالی دی. ان. ای ایجاد نمی گردد. اپی ژنتیک اصولا مطالعه عوامل خارجی یا محیطی است که سبب روشن یا خاموش شدن ژن ها می شود و بر روی چگونگی خوانده شدن ژن ها اثر می گذارد.
در مطالعه ای که به تازگی در مجله “ساینتیفیک ریپورتس”(Scientific Reports) انتشار یافت، محققان بیشتر از ۱۰۰ نشانگر زیستی اپی ژنتیک را در مادرانی که زایمان زودرس داشتند، مورد بررسی قرار دادند. آنها در گام بعد نشانگرهای زیستی پدران را هم مورد بررسی قرار دادند. گرچه پدران نشانگرهای زیستی کمتری داشتند اما آن هم برای نشان دادن نقش احتمالی پدر در زایمان زودرس کافی بود.
استاد “مایکل اسکینر”(Michael Skinner) نویسنده ارشد این مطالعه از دانشکده علوم زیستی دانشگاه ایالتی واشنگتن اظهار داشت: امضایی که ما پیدا کردیم در تمام والدینی که تجزیه و تحلیل کردیم وجود داشت. این احیانا در نهایت به توسعه یک آزمایش بسیار مفید منجر خواهد شد. ما از “سلول های باکال”(buccal cells) که توسط سواب از گونه جمع آوری می شوند، استفاده کردیم. این روش بسیار غیرتهاجمی و انجام آن هم آسان است.
اپی ژنتیک فاکتورها و فرآیندهای مولکولی پیرامون دی. ان. ای هستند که نحوه رفتار ژن ها را تعیین می کنند. جدا از توالی دی. ان. ای، برخی تغییرات اپی ژنتیکی که می تواند به علت مواردی مانند قرار گرفتن در معرض مواد سمی، تغذیه نامناسب و مصرف الکل ایجاد شود، امکان دارد ارثی باشد.
در این مطالعه، محققان دریافتند که نوزادان دختر نارس حامل بیشتر از ۱۰۰ مورد از این نشانگرهای زیستی بودند که این امر نشان دهنده آن است که تمایل به داشتن نوزاد نارس امکان دارد در آینده توسط این افراد هم منتقل شود.
اسکینر اظهار داشت که این ظرفیت میان نسلی با این حقیقت که الگو در سلول های گونه یافت می شود، مرتبط می باشد. اگر یک تغییر اپی ژنتیکی در اسپرم و تخمک وجود داشته باشد، نوزاد حاصل، این تغییر را در تمام سلول های بدنش همچون سلول های گونه اش خواهد داشت.
این یک مطالعه “اثبات مفهوم” است. “اثبات مفهوم”(Proof of Concept) نمونه ای است که صرفاً برای اثبات وجود یا امکان پذیری چیزی آورده می شود.
اسکینر در پایان اظهار داشت: زایمان زودرس در انسان به تولد نوزاد قبل از هفته ۳۷ام حاملگی گفته می شود. تولد زودرس پیش از هفته ۳۷ حاملگی می تواند برای نوزادان کشنده باشد و خیلی از کسانی که زنده می مانند با انبوهی از مشکلات مواجه می شوند که بعضی از آنها می توانند کل زندگی آنها را درگیر کنند. ناتوانی های شناختی و مشکلات قلبی عروقی همچون این مشکلات هستند. عوامل خطر زیادی وجود دارد که می تواند سبب زایمان زودرس شود. حاملگی دوقلو یا چند قلو و وضعیت فشار خون بالا که بعنوان پره کلامپسی شناخته می شود از عوامل زایمان های زودرس غیرمنتظره هستند. انجام یک آزمایش تشخیصی در ماه های نخست حاملگی می تواند به پزشکان اجازه دهد تا اقداماتی را برای به تاخیر انداختن یا پیشگیری از زایمان زودرس انجام دهند.

منبع: