Rate this post

عاشق وب: شاید تصویر غالبی که از اکسپو در ذهن داریم، نمایشگاهی است که بیشتر بر حوزه های گردشگری و تجاری متمرکز است، اما با توسعه سریع علم و فناوری، نمایشگاه اکسپو امروزه بیشتر به محلی برای رخ نمایی کشورها و نمایش دستاوردهای حوزه علم و فناوری تبدیل گشته است. نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی هم از این گردونه غافل نبوده و به محفلی برای نمایش انواع ربات ها، پیشرفت ها در زمینه اکتشافات فضایی و راهکارهای جدید رای مقابله با تغییرات اقلیمی تبدیل گشته است.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، پیش از آن که قدم در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی بگذاریم، کمی به گذشته سفر کرده و به سال هایی باز می گردیم که فناوری های متداول مورد استفاده این روزهای ما، بعنوان تکنولوژی های جدید در نمایشگاه ها در معرض دید عموم قرار می گرفتند. اگر به سال ۱۸۷۶ میلادی بازگردیم، می توانیم با “الکساندر گراهام بل” ملاقات نماییم و نخستین تلفن جهان را در نمایشگاهی در “فیلادلفیا” ببینیم. کمی قبل تر بیاییم و پا به سال ۱۹۳۹ بگذاریم. با ورود به نمایشگاه جهانی نیویورک، شاهد نخستین پخش زنده تلویزیونی خواهیم بود و اگر به سال ۲۰۰۵ سفر نماییم، نخستین تلویزیون وضوح بسیار بالا را در نمایشگاه اکسپو ژاپن ملاقات خواهیم کرد.

اما اکسپو چگونه شکل گرفت؟

واژه « Expo » برگرفته از کلمه Exposition به معنای نمایشگاه است. پیشنهاد برگزاری اکسپو اولین بار توسط فرانسه در سال ۱۸۴۴ میلادی مطرح و نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه صنعتی فرانسه در پاریس برگزار شد که میتوان آنرا، زمینه ساز برگزاری این دست نمایشگاه ها در سطح جهان دانست. نخستین دوره اکسپو، ۱۷۰ سال پیش و بعد از انقلاب صنعتی تحت عنوان “نمایشگاه بزرگ” در “هاید پارک” لندن در سال ۱۸۵۱ برپا شد.

“اکسپو” رویدادی است که هر ۵ سال یکبار در یکی از کشورهای جهان برگزار می گردد و از آن بعنوان سومین رویداد مهم دنیا بعد از مسابقات جام جهانی و بازی های المپیک یاد شده و به همین دلیل، نام المپیک فرهنگ ملل به آن نسبت داده می شود. زمان برگزاری اکسپو از سه تا شش ماه متغیر است. این رویداد از جنبه های مختلف حائز اهمیت می باشد و درآمد سرشاری را به علت حضور گردشگران از نقاط مختلف جهان، نصیب کشور میزبان می کند.

کشورهای زیادی همچون ژاپن، اسپانیا، آلمان، کانادا، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بلژیک تا حالا میزبان این رویداد جهانی بوده اند، اما برای اولین بار نوبت به خاورمیانه رسید تا میزبان ۱۹۲ کشور جهان باشد. در نوامبر سال ۲۰۱۳ اعضای دفتر بین المللی نمایشگاه ها که یک تیم ۱۶۷ نفره هستند، در پاریس گرد هم آمدند و از بین رقبایی که برای برگزاری نمایشگاه در سال ۲۰۲۰ نامزد شده بودند، یعنی برزیل، ترکیه و روسیه؛ در نهایت امارات متحده عربی و شهر دبی را برای برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ انتخاب کردند. اکسپو دبی نخستین نمایشگاه جهانی است که در خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا برگزار می گردد.

اکسپو ۲۰۲۰ دبی ابتدا قرار بود در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ تا ۱۰ آوریل ۲۰۲۱ برگزار شود، اما این برنامه ریزی به علت همه گیری کووید ۱۹ به تعویق افتاد و در نهایت، اکسپو ۲۰۲۰ از یکم اکتبر ۲۰۲۱ شروع به کار کرد و تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ نیز به فعالیت خود ادامه می دهد. بااینکه زمان شروع اکسپو به سال ۲۰۲۱ موکول شد، اما برگزارکنندگان همچنان آنرا اکسپو ۲۰۲۰ می نامند. تم اصلی این نمایشگاه “پیوند ذهن ها، خلق آینده” در نظر گرفته شده است.

حالا که مقرر است پا در نمایشگاهی بگذاریم که کشورهای مختلف در آن حضور دارند، برای سفر به غرفه هر کشور، باید گذرنامه به همراه داشته باشیم!! ایده جالبی که توسط برگزارکنندگان اکسپو ۲۰۲۰ اجرا شد، طراحی گذرنامه (پاسپورتی) مخصوص به رنگ زرد است که حسی مشابه استفاده از گذرنامه برای سفر به کشورهای مختلف را برای بازدیدکننده تداعی می کند. بازدیدکنندگان از نمایشگاه می توانند این گذرنامه ها را از باجه های مخصوص خریداری و پس از بازدید از غرفه (پاویون) هر کشور، مهر مخصوص آن غرفه را در گذرنامه خود برای یادگاری ثبت کنند.

امارات متحده عربی که طی سالهای اخیر تلاش زیادی برای توسعه علم و فناوری داشته است، کوشیده اکسپو ۲۰۲۰ را به محلی برای نمایش این دستاوردها تبدیل کند و این مورد را میتوان حتی در طراحی محل برگزاری و هنگام گردش در بخش ‍ های مختلف این نمایشگاه مشاهده کرد. در بدو ورود به نمایشگاه، ربات های نارنجی رنگ کوچکی یک متری به نام اُپتی (Opti) به استقبال شما می آیند. ۵۰ ربات اُپتی در سرتاسر نمایشگاه پرسه می زنند و به بازدیدکنندگان خوشامد گفته و اطلاعاتی در مورد مسیرها ارائه می کنند.

به گفته “آرش معصوم زاده”، مدیر گروه رباتیک گروه ترمینوس که یک شرکت چینی هوش مصنوعی و سازنده اُپتی است، یکی از بزرگ ترین موفقیت های اکسپو طراحی ربات ها و تعامل آنها با افراد است. وی تاکید می کند: این اولین باری است که چنین کاری از راه دور انجام می گیرد. از اکسپو ۲۰۲۰ تا همیشه بعنوان نخستین رویداد بزرگ بین المللی که در آن کاربران با انواع مختلفی از ربات ها با عملکردهای متفاوت تعامل داشتند، یاد خواهد شد.

این ربات ها دارای هوش مصنوعی هستند که آنها را قادر می سازد تا با محیط خود هماهنگ شوند. بعد از قرار گرفتن در یک محل آنها یاد می گیرند که اصوات اضافه را مسدود و بعد از زمانی معین، روی فردی که با آن صحبت می کند، تمرکز کنند. اما قبل از آنکه نگران تسخیر دنیا توسط اُپتی ها باشیم، معصوم زاده به ما اطمینان می دهد که این ربات ها خودآموز نیستند و نمی توانند بدون آموزش دیدن توسط انسان ها کار خاصی انجام دهند.

اما اُپتی تنها رباتی نیست که در محل اکسپو ۲۰۲۰ آنها را مشاهده می کنید. گروه “ترمینوس” با همکاری Talabat ربات مبتنی بر هوش مصنوعی Tala-bot را طراحی نموده اند که یک میز پذیرایی چرخ دار است که به بازدیدکنندگان کمک می نماید تا از رستوران های حاضر در نمایشگاه، غذا سفارش داده و تحویل بگیرند.

ربات بعدی که امکان دارد در بازدید خود از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی با آن ملاقات کنید یک ربات تک دست است. این ربات “یانو” (YANU) نام دارد. این ربات سفارش شما را ثبت می کند، نوشیدنی انتخابی شما را تحویل می دهد و پول را دریافت می کند.

اگر پروتکلهای بهداشتی را در محیط نمایشگاه رعایت نکنید و ماسک را از روی صورت خود بردارید، با تذکر ربات مأمور گشت زنی مواجه خواهید شد! این ربات ها از محل برگزاری اکسپو و همین طور ایستگاه متروی اختصاصی آن محافظت می کنند. از خاصیت های آنها میتوان به تشخیص چهره، دکمه مواقع اضطراری و دوربین حرارتی اشاره نمود. این ربات به شما تذکر می دهد که در خطوط بمانید و فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی در ارتباط با کووید ۱۹ را رعایت کنید.

ربات “باریستا” که برای بازدیدکنندگان قهوه آماده می کند؛ ربات های حمل کالا؛ ربات های توزیع کننده نقشه راهنمای نمایشگاه، نمونه های دیگری از خودنمایی ربات ها در اکسپو دبی هستند؛ اما ربات ها تنها فناوری های خارق العاده در اکسپو ۲۰۲۰ نیستند.

غرفه امارات متحده عربی

غرفه امارات متحده همچون پرنده ای در این نمایشگاه فرود آمده است. این غرفه که شبیه به یک شاهین است، هر ۲۰ تا ۲۵ دقیقه یکبار بال های خودرا باز می کند. باز شدن کامل این بال ها سه دقیقه زمان می برد و در زیر آنها صفحات خورشیدی قرار دارد که انرژی این ساختمان و غرفه را تامین می کند. با ورود به غرفه امارات می توانید با زدن عینک واقعیت مجازی، آینده هواپیماها در سال ۲۰۷۱ را تماشا کنید و حتی هواپیمای مخصوص خودتان را به صورت مجازی طراحی کنید. بازدیدکنندگان می توانند بال ها، بُرد و رنگ جت هواپیمای خودرا انتخاب کنند و بعد از اتمام ساخت هواپیمای خودرا از راه شبیه ساز پرواز امارات به پرواز در آورند و عملکرد آنرا ببینند.

غرفه آلمان

وارد غرفه مخصوص آلمان می شویم که در آن میتوان یک مدل سه بعدی از یک هواپیمای تمام برقی را مشاهده کرد. بر روی نمایشگرها نیز تصاویر مجازی پرواز این هواپیما که ظاهری شبیه به یک پهپاد دارد نقش بسته است. از آن جالب تر اما ربات هایی هستند که آثار آهنگ ساز افسانه ای یعنی “بتهوون” را اجرا می کنند. شرکت آلمانی زیمنس با اتصال بیش از ۱۳۰ ساختمان در نمایشگاه اکسپو نشان داد که چگونه ساختمان ها، ماشین ها و تجهیزات شهری را میتوان به وسیله MindSphere که اینترنت صنعتی اشیاء این شرکت است به یکدیگر متصل کرد.

این شبکه برای بازدیدکنندگان فرصتی فراهم می آورد تا نحوه غلبه شهرهای هوشمند بر بعضی از مهم ترین چالش های بشریت را تجربه کنند. فناوری زیمنس به بهبود عملیات ها، کاهش انتشار کربن، حفظ منابع آب و انرژی کمک می نماید و راحتی و امنیت بازدیدکنندگان را بهبود می بخشد.

فناوری های خاص مستقر در اکسپو شامل Siemens Navigator، یک پلت فرم مبتنی بر ابر برای بهبود عملکرد ساختمان ها، Desigo CC که از زیرساخت ساختمان های هوشمند پشتیبانی می کند و Siveillance Control Pro برای مدیریت امنیت در ورودی های اکسپو و در سرتاسر نمایشگاه است. در بخشی از غرفه آلمان میتوان شاهد فناوری های آینده مانند آسانسورهای افقی بود.

بحث تغییرات اقلیمی و محافظت از محیط زیست در غرفه بیشتر کشورها مورد توجه قرار گرفته است و آلمان نیز در غرفه خود، بر نجات زمین در نتیجه تغییرات جوی تمرکز ویژه ای داشته است.

غرفه هند

هند یکی از بزرگترین غرفه ها را در اکسپو ۲۰۲۰ به خود مختص کرده است و آنها کوشیده اند یک نمایش افتخارآمیز از پیشرفت های کشورشان در عرصه های مختلف را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهند. بخشی از این غرفه، نمای متحرک دارد و مدام درحال تغییر است که به قول طراحان، پایداری و تحرک این کشور در عرصه های مختلف را به شکلی نشان داده است. آن چه که با ورود به غرفه کشور هند به شدت نظر را به خود جلب می کند سیارات، لباس های فضایی و موشک ها هستند. در قسمتی از این غرفه ماکتی از مدارگرد “مانگالیان” قرار دارد. ماموریت مدارگرد مریخ در روز ۵ نوامبر ۲۰۱۳ با پرتاب یک کاوشگر فضایی شروع شد و این مدارگرد در روز ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ تا کنون در مدار مریخ می چرخد.

این ماهواره که توسط سازمان پژوهش های فضایی هند ساخته شد و نخستین پروژه میان ستاره ای این سازمان بود. با پرتاب این مدارگرد هند بعد از روسیه، ناسا و آژانس فضایی اروپا تبدیل به چهارمین کشوری شد که توانست به مدار مریخ راه یابد. هند اولین کشور آسیایی است که به مدار مریخ رسیده و اولین کشور دنیاست که در نخستین تلاش خود موفق به انجام این کار شده است.

غرفه ایالات متحده آمریکا

غرفه این کشور ظاهری رسمی دارد طوری که گویا وارد یک دادگاه یا سفارت می شوید. در لحظه ی ورود تصویری از “استیو جابز” مدیر عامل شرکت “اَپل” به چشم می خورد و میتوان نخستین تلفن آیفون ساخته شده را نیز در محفظه ای شیشه ای تماشا کرد. برای بازدید از این پاویون ایالات متحده نیازی به راه رفتن نیست کافی است بر روی صفحه های روان افقی بایستید.

کمی که بیشتر در این غرفه قدم بزنیم با ماکتی از مریخ نورد “فرصت” (Opportunity) رو به رو خواهیم شد. این مریخ نورد سومین سطح نورد از پنج سطح نورد ایالات متحده روی سطح سیاره سرخ است و یکی از موفقیت آمیزترین ماموریت های فضایی آمریکا در تاریخ شناخته می شود.

مریخ نورد فرصت در سال ۲۰۰۴ میلادی توسط آژانس فضایی آمریکا به مریخ فرستاده شد و وظیفه آن کاوش این سیاره بود. این کاوشگر ۱۵ سال را صرف کاوش سیاره سرخ کرد و در نهایت در تاریخ ۱۳ ژوئیه به علت پوشیده شدن صفحات خورشیدی اش با گرد و غبار مریخی برای همیشه خاموش شد و ماموریت آن به پایان رسید.

در بخش دیگری از غرفه ایالات متحده میتوان قطعه ای از ماه را تماشا و حتی لمس کرد. این قطعه از ماه در سال ۱۹۷۲ طی ماموریت آپولو ۱۷ به زمین آمده است و متخصصان ناسا با بررسی آن موفق به تخمین قدمت این قطعه از قمر زمین شده اند و عمر آنرا ۳.۸ میلیارد سال اعلام نموده اند. بازدیدکنندگان می توانند این بخش از قمر زمین را لمس کنند و بدین ترتیب قدیمی ترین شی ممکن را در طول زندگی خود لمس کرده اند.

در محوطه غرفه ایالات متحده یک مدل ۴۳ متری از موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس نیز قرار دارد. فالکون ۹ یک موشک تجاری است که برای ارسال خدمه و محموله های فضایی به ایستگاه فضایی و همین طور رساندن ماهواره استارلینک شرکت اسپیس ایکس به مدار مورد استفاده قرار می گیرد. این موشک چندبار مصرف شده بوده و میتوان آنرا بارها مورد استفاده مجدد قرار داد. ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس می خواهد تا با استفاده از این موشک و فضاپیمای استارشیپ خود روزی انسان ها را به ماه و مریخ برساند.

غرفه چین

سری به غرفه چین می زنیم و با ربات یک پاندای دوست داشتنی به نام “یویو” (Youyou) ملاقات می نماییم. این ربات می تواند حرکات هنر رزمی “تای چی” را انجام دهد. “یویو” توسط شرکت ربات سازی آبتک (UBTECH) ساخته شده است. این پاندا که از شروع اکسپو توجه خیلی از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده همراه با ربات دیگری از شرکت آبتک به نام “واکر ایکس” (Walker X) به بازدیدکنندگان خوش آمد می گوید. ربات “یویو” که ۴۱ مفصل دارد قادر به انجام حرکات رزمی است و می تواند مهارت های خوشنویسی چینی و سایر هنرها را اجرا نماید.

به گفته “آبتک” که تنها شریک رسمی غرفه چین در حوزه ربات های هوشمند است، “یویو” و “واکر ایکس” نشان دهنده آخرین دستاوردهای چین در زمینه فناوری و همین طور پیشرفت قابل توجه این کشور در زمینه هوش مصنوعی هستند. در بخش اکتشاف غرفه چین، ربات “واکر ایکس” به طرز ماهرانه ای بازدیدکنندگان را با دورنمای کلی و دستاوردهای چین در زمینه اکتشاف فضا همچون ایستگاه فضایی چین، ماموریت چانگ ای ۵ و ماموریت تیان ون۱ آشنا می کند.

خودروی خودران و مدلی از نسل جدید قطار پرسرعت، نمونه های دیگر فناوری ارائه شده در غرفه چین هستند.

غرفه انگلیس

ظاهر بیرونی غرفه بریتانیا که به غرفه شعر معروف است، با ظاهری شبیه به یک ساز موسیقی نظرها را به خود جلب می کند. ساختمانی که صدها کلمه در نمای بیرونی آن به چشم می خورد.

این غرفه توسط “اس دولین” (Es Devlin) طراحی شده است. در نمای بیرونی غرفه صفحات LCD کوچکی نصب شده است که روی آن کلماتی مختلفی به زبان انگلیسی نقش بسته است. بازدیدکنندگان در بدو ورود به غرفه، کلمه مورد نظرشان را از راه تبلت هایی که در اختیار آنها قرار داده می شود، ثبت می کنند. الگوریتم های پیشرفته یادگیری ماشینی از این کلمات برای ساخت اشعار جمعی استفاده می نماید. هر یک دقیقه یکبار یک شعر جمعی ایجاد می شود که روی نمای ساختمان این پاویون به نمایش در می آورد. در انتها اکسپو ۲۰۲۰ مقرر است از مجموعه این کلمات یک کتاب شعر تهیه شود.

غرفه هلند

اگر قدم در غرفه هلند بگذارید شاهد بارش باران در مرکز این غرفه خواهید بود. این کشور به لطف یک فناوری معروف به SunGlacier، با استفاده از نیروی خورشیدی از هوا، آب شرب استخراج می کند. اما نحوه کار آن به چه صورت است؟ بخار آب سرد، در حال سقوط متراکم می شود. با ریزش آب، حجم قطرات افزایش می یابد و در نهایت حجم کلی آب با این روش به سرعت زیاد می شود. مزایای آن چیست؟ استفاده از این تکنولوژی آسان است. این روش سازگار با محیط زیست است و هیچ آبی در طول این پروسه تبخیر نمی گردد. علاوه بر آن هر متر مکعب هوای ورودی به سیستم تا حداکثر میزان ممکن رطوبت زدایی می شود.

شاید بپرسید از این تکنولوژی در چه مکان هایی میتوان استفاده نمود. باید اظهار داشت که از این تکنولوژی زمانی که نقطه شبنم بیش از پنج درجه سانتی گراد باشد میتوان بهره برد. در بخش بالایی غرفه هلند در نمایشگاه دبی با کمک این سیستم در دمای بالای ۵۰ درجه سانتی گراد آب ساخته شده است. در نخستین اجرای آزمایشی ۵۰ لیتر آب در ساعت تولید شد و حتی در شرایط بسیار گرم و خشک نیز این سیستم قادر به تولید حجم زیادی آب شیرین است. اگر بخواهید می توانید در بخشی از این غرفه آب ساخته شده را بنوشید.

غرفه لیتوانی
اگر به پاویون لیتوانی سری بزنید یک پرینتر سه بُعدی را خواهید دید که بگونه ای طراحی شده که می تواند در لحظه خوراک هایی را پرینت کند. این غذاها از سه ماده اولیه تشکیل شده اند. یک ماده منجمد خشک، کره کاکائو و پروتئین نخود فرنگی. این اسنک ها را می توانید از فروشگاه غرفه نیز خریداری کنید.

غرفه ایران

و در نهایت، غرفه ایران نیز در بخش تحرک و پویایی اکسپو دبی در بین غرفه فرانسه و شیلی قرار گرفته است. “نشید نبیان”، فارغ التحصیل هاروارد با دکتری طراحی، طراح و مشاور غرفه ایران بوده است. غرفه ایران با مهره های چوبی و دیوارهای فیروزه ای ظاهری چشم نواز و آشنا دارد و همچون شهرزاد قصه گو داستان هایی از گذشته این مرز و بوم روایت می کند. در غرفه ایران میتوان صنایع دستی، فرش و موارد دیگری را مشاهده کرد و در سالن شماره ۹ یک پروجکشن (تلویزیون پیشتابی) سه بر ۲۷۰ درجه نصب شده است که مجموعه ویدیوهایی را با موضوع تأثیر فناوری در روزمرگی ایرانیان در وضعیت معاصر به نمایش می گذارند. با این وجود انتقادهایی به معماری و آن چه در سالن های غرفه ایران به معرض نمایش گذاشته شده نیز وجود دارد.

با این همه غرفه ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ دبی روز پنج شنبه ششم آبان ماه ۱۴۰۰ توسط بخش سفر در خبرگزاری CNN بعنوان یکی از ۱۵ پاویون “دیدنی و جذاب و تاثیرگذار، عجیب و به یادماندنی، و خارق العاده” در این دوره از اکسپو جهانی انتخاب گردید.

نمای گنبدی اکسپو ۲۰۲۰

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ سه بخش اصلی با نامهای پایداری، تحرک و فرصت دارد که همه ی کشورهای شرکت کننده در این رویداد می توانند به نمایش دستاوردها و فناوری های خود در این بخش ها بپردازند. در محل تلاقی این سه بخش قلب تپنده اکسپو قرار دارد. گنبد الوصل (Al Wasl) با بیش از ۲۰۰ پروژکتور داستان های زیادی از جهان، کیهان و تلاشهای بی انتها بشر برای رقم زدن آینده به تصور می کشد. ارتفاع این گنبد بیش از ۶۷ متر است و از برج پیزا نیز بلندتر است.

غرفه تحرک (Mobility) با تمرکز بر “تحرک در زمان حال و آینده” تجربیات جدیدی برای بازدیدکنندگان فراهم می آورد که شامل هولوگرام ها، واقعیت مجازی و موارد دیگر است. این غرفه دارای بزرگ ترین آسانسور مسافربری جهان با ظرفیت بیش از ۱۶۰ نفر است. این غرفه همین طور دارای یک مسیر زیر زمینی و تا حدی در فضای باز به طول ۳۳۰ متر است که امکان به نمایش گذاشتن حرکت دستگاههای پیشرفته را فراهم می آورد.

اگر هنگام تاریکی هوا هنوز در نمایشگاه اکسپو باشید می توانید به نمایش پرواز پهپادها به مدت ۱۵ دقیقه بنشینید. علاوه بر آن می توانید تجربه قرار گرفتن در یک هایپرلوپ را تجربه کنید. هایپرلوپ ها نسل بعدی حمل و نقل هستند که مقرر است روزی انسان ها را با سرعت زیاد از نقطه ای به نقطه دیگر ببرند. از دیگر بخش های قابل توجه اکسپو دبی، ۴۹۱۲ صفحه ی خورشیدی در بخش پایداری هستند که به تولید چهار گیگاوات ساعت انرژی جایگزین در سال کمک می کنند.

می توان گفت با عنایت به فناوری های به معرض نمایش گذاشته شده، اهمیت توجه به تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، حفظ محیط زیست، نمایش آینده ی بشریت با توسعه فناوری های پیشرفته، محورهای اصلی اکسپو ۲۰۲۰ را می سازند.

اکسپو ۲۰۲۰ دبی با عنایت به استمرار همه گیری بیماری کووید ۱۹، این فرصت را برای همه علاقه مندان فراهم نموده است تا از راه فضای مجازی و سایت رسمی این نمایشگاه، بتوانند از اکسپو ۲۰۲۰ بازدید نمایند. این رویداد تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ (نهم فروردین ۱۴۰۱) ادامه خواهد داشت.

ایستگاه آخر، غرفه ژاپن

به عنوان آخرین مقصد، سری به غرفه کشور ژاپن می زنیم. نمای سه بعدی غرفه ژاپن نخستین نکته ای است که توجه بازدیدکنندگان را جلب می کند و به نوعی، تداعی کننده هنر اریگامی (کاغذ و تا) است. به قول برخی طراحان، شبکه سه بعدی هندسی غرفه ژاپن با الهام از اشتراکات الگوهای سنتی ژاپنی و عربی طراحی شده است.

در بدو ورود یک هدست سونی دریافت می کنید و هنگام حرکت از این طریق تمامی بخش ها به شما توضیح داده می شود. با گذر از بخش های مختلف به بخشی می رسید که هر کسی در آن یک آواتار مخصوص خودرا دارد که تصویر آن روی دیوارها نقش بسته است. شاید بتوان غرفه ژاپن را یکی از جذاب ترین غرفه ها دانست که پر از رنگ و نور و تجربه های جدید است.
غرفه ژاپن با استفاده از فناوری دیجیتال امکانی فراهم آورده تا کاربران اینترنت از سراسر جهان بتوانند به صورت مجازی در این غرفه به گشت و گذار بپردازند. غرفه مجازی ژاپن به کاربران اجازه می دهد تا از ربات های آواتار برای بازدید از راه دور و شرکت در بعضی رویدادها در غرفه استفاده کنند.
اما چرا غرفه ژاپن را بعنوان آخرین غرفه معرفی کردیم؟

کمتر از ۵ سال آینده، جزیره یومیشیما در اوزاکا ژاپن میزبان رویداد اکسپو ۲۰۲۵ خواهد بود. شعار اکسپو ۲۰۲۵ “طراحی جامعه آینده به منظور زندگی ما” است و از اهداف آن واکسیناسیون نوزادان، تغییر سبک زندگی و افزایش طول عمر عنوان شده است. بطور قطع ژاپن که یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان در حوزه علم و فناوری بخصوص حوزه رباتیک به حساب می آید، حرف های زیادی برای گفتن در اکسپو ۲۰۲۵ خواهد داشت و از الان باید برای دیدن اتفاقات عجیب این نمایشگاه، لحظه شماری نماییم.

منبع: