Rate this post

به گزارش عاشق وب محققان ˮدانشگاه واترلوˮ کانادا در مطالعه اخیرشان به بررسی تاثیرات حاملگی بر کلیه ها پرداخته اند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، محققان کانادایی در مطالعه اخیرشان با استفاده از مدلهای محاسباتی به بررسی تاثیرات حاملگی بر کلیه ها پرداخته اند. یافته های این مطالعه می تواند به درک فیزیولوژی کلیه ها در دوران حاملگی کمک نماید.
دانشمندان قصد داشتند بدانند کلیه ها در دوران حاملگی چگونه تغییر می کنند. آنها همینطور تمایل داشتند بدانند چگونه افزایش فشار روی کلیه ها می تواند به ظهور بیماری های دوران حاملگی منجر شود. پره اکلامپسی یکی از شرایطی است که در دوران حاملگی رخ می دهد. این یک عارضه حاملگی است که با فشار خون بالا مشخص می شود و امکان دارد منجر به صدمه اندام شود. گاهی اوقات، این بیماری کلیه ها را هم تحت تأثیر قرار می دهد.
“ملیسا استاد”(Melissa Stadt) محقق مقطع کارشناسی ارشد ریاضیات کاربردی در دانشگاه واترلو اظهار داشت: چیزی که در دوران حاملگی اتفاق می افتد این است که حجم پلاسما برای تأمین جفت و جنین درحال رشد، افزایش می یابد. همینطور عمل احتباس اضافی سدیم و پتاسیم که الکترولیت های ضروری در دوران حاملگی هستند هم وجود دارد.
پری-اکلامپسیا از عوارض دوران حاملگی و یک اختلال چندارگانی است که در پنج تا هفت درصد از حاملگی ها در کشورهای غربی رخ می دهد. این بیماری یکی از علت های مهم مرگ و میر مادران آبستن می باشد که سبب عوارض جنینی و مادری می شود.
طی این مطالعه دانشمندان از شبیه سازی کامپیوتری استفاده کردند که عملکرد کلیه را در اواسط و اواخر حاملگی نشان داده است. این آزمایش های درون کامپیوتری چون اساسا در سیلیکون تراشه های کامپیوتری انجام می شوند، راهی برای شبیه سازی انواع فشار بر روی کلیه ها عرضه می کنند.
درون کامپیوتری یا این سیلیکو(n silico) به فرآیند شبیه سازی کامپیوتری برای سامانه های زیستی گفته می شود. این روش، یکی از مهم ترین و اولین مراحل، در داروپردازی و داروپژوهی است و قبل از این که دارویی ساخته شود، عملکرد آن از راه الگوهای مدلسازی، نظیر کیوسار یا نظریه تابعی چگالی، ارزیابی می شود.
“آنیتا لیتون”(Anita Layton) استاد ریاضیات کاربردی دانشگاه واترلو، اظهار داشت: آنچه در مورد مدل سازی محاسباتی قدرتمند است این است که می توانیم آزمایش هایی را انجام دهیم که هیچگاه نمی توانستیم در آزمایش های زنده(in live experiments) انجام دهیم. ما به سادگی می توانیم یک پارامتر را تغییر دهیم و نتایج آنرا ببینیم. وقتی مدل مورد نظر را داشته باشیم، می توانیم ببینیم این تغییرات چگونه بر حاملگی تأثیر می گذارد.