Rate this post

پژوهشگران آلمانی در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند یک پروتئین همجوشی (fusion protein) می تواند بعنوان یک داروی امیدوارکننده در مقابل کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ عمل کند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، گرچه توسعه واکسن های کووید-۱۹ موفقیت شایان توجهی در عرصه پزشکی شمرده می شود و عملکرد این واکسن ها تا حدی نیز موفقیت آمیز بوده است اما باید گفت آنها از همه افرادی که واکسینه شده اند، محافظت نمی کنند.
پژوهشگران دانشگاه فنی مونیخ آلمان در مطاله اخیرشان که با همکاری “بنیاد تحقیقات باواریان” (Bavarian Research Foundation) انجام شده، از توسعه پروتئینی آگاهی داده اند که می تواند از عفونت این ویروس و انواع سویه های آن جلوگیری نمایند.
خیلی از پروتئین های گلیکوزیله شده اس (glycosylated S) سطح کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را می پوشانند و به گیرنده سلولی میزبان یعنی آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین (ACE۲) متصل می شوند و واسطه ورود سلول های ویروسی می شوند. آنتی بادی های مونوکلونال ضد کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ برای درمان کووید-۱۹ خفیف تا متوسط ​​استفاده می شود.
بااینکه ویروس از جهش برای فرار از حملات آنتی بادی های درمانی و تا حدی آنتی بادی های طبیعی تشکیل شده بعد از واکسیناسیون استفاده می نماید، اما دانشمندان در این مطالعه از استراتژی متفاوتی استفاده کردند. آنها با ترکیب پروتئین آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین با پروتئین آنتی بادی انسانی ایمونوگلوبولین جی (IgG) انسان، یک ماده فعال ایجاد کردند. پروتئین همجوشی حاصل که” FYB207″ نام دارد در مقابل کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ محافظت می کند. در آزمایشات سلولی، این پروتئین همجوشی جدید خواص دارویی امیدوارکننده ای را نشان میدهد.
“یوهانس بوشنر” (Johannes Buchner) استاد بیوتکنولوژی دانشکده شیمی دانشگاه فنی مونیخ اظهار داشت: از آنجا که ویروس برای زنده ماندن به اتصال بهینه روی پروتئین آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین نیاز دارد، ویروس نمی تواند از دارویی که دقیقا بر طبق این پروتئین تولید شده است، فرار کند. بدین سبب پروتئین همجوشی بطور قابل اعتمادی در مقابل جهش های آینده نیز موثر خواهد بود.FYB207 بطور بالقوه می تواند مقابل همه انواع ویروس کرونا که از آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین بعنوان نقطه اتصال استفاده می نمایند، مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر “کارستن بروکمیر” (Carsten Brockmeyer) از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: پروتئین همجوشی را می توان به آسانی بوسیله پروسه زیست فناوری ایجاد کرد. زیست فناوری یا بیوتکنولوژی به مفهوم به کارگیری سامانه های زنده و جانداران برای توسعه یا تولید محصولات یا هر گونه کاربرد فناورانه که از سامانه های زیستی، جانداران یا مشتقات آن استفاده می نماید تا محصولات یا فرایندهای خاصی را ایجاد یا اصلاح نماید، به کار برده شد.
پروفسور “اولریکه پروتزر” ( Ulrike Protzer) اظهار داشت: کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و انواع سویه های در رابطه با آن در آینده به همراهی بشریت ادامه خواهند داد. حتی اگر واکسیناسیون روشی بسیار قابل اعتماد برای جلوگیری از علایم شدید این بیماری باشد، انواع بسیار مسری تر این بیماری مانند دلتا و اومیکرون نشان داده اند که هم بیماران بهبود یافته و هم بیماران واکسینه شده می توانند باردیگر آلوده شوند. باتوجه به ظهور سویه های احیانا مسری تر در آینده، ما علاوه بر واکسیناسیون به یک ماده فعال موثر در مقابل ویروس نیز نیاز داریم.