Rate this post

به گزارش عاشق وب پژوهشگران آمریکایی در پروژه جدید خود، آزمایش ساده ای را ابداع نموده اند که می تواند به پزشکان در تشخیص زودهنگام نشانه های زوال عقل کمک نماید.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از یوپی آی، پژوهشگران “دانشگاه ایالتی اوهایو”(OSU)، آزمایش ساده ای ابداع نموده اند که می تواند افراد مبتلا به نشانه های زوال عقل را شناسایی کند. هدف از ابداع این آزمایش معروف به “SAGE” این است که نشانه های بیماری را زودتر از بررسی های استاندارد تشخیص دهد.
داده های به دست آمده نشان می دهند که این آزمایش طی ارزیابی ۶۰۰ بیمار در “مرکز اختلالات حافظه و شناختی”(Center for Cognitive and Memory Disorders) دانشگاه ایالتی اوهایو توانست افراد مبتلا به اختلال خفیف شناختی را که در نهایت به زوال عقل رسیدند، شش ماه زودتر از روش های کنونی شناسایی کند.
به قول پژوهشگران، تشخیص زودهنگام برای مدیریت موثر از دست دادن عملکرد شناختی در رابطه با افزایش سن، حیاتی است؛ بخصوص اینکه درمان های جدید هم درحال توسعه هستند.
دکتر “داگلاس شار”(Douglas Scharre)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: این آزمایش برای شناسایی افرادی طراحی شده است که تفکر معمولی دارند، به اختلال شناختی خفیف گرفتار هستند یا مشکلات شناختی شدیدتری دارند که مطابق با شرایط زوال عقل است.
وی ادامه داد: این آزمایش را میتوان به مرور زمان تکرار کرد تا اطلاعاتی را عرضه کند که نشان می دهند توانایی های شناختی شخص، درحال کاهش یا بهبود است.
شار افزود: آزمایش SAGE، یک ارزیابی شناختی چهار صفحه ای است و سؤالاتی را شامل می شود که زبان، حافظه، توانایی های ترسیم کردن و سایر جنبه های عملکرد شناختی را آزمایش می کنند. کامل کردن این آزمایش، حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان می برد.
به قول شار، نسخه آنلاین این آزمایش را که طی همکاری با شرکت “برین تست”(BrainTest) مستقر در شهر کلمبوس ایالت اوهایو ابداع شده است، میتوان با تبلت یا کامپیوتر صفحه لمسی در هر مکانی انجام داد.
پژوهشگران گفتند که نسخه آنلاین این آزمایش، با سیستم الکترونیکی سوابق پزشکی “مرکز پزشکی وکسنر”(Wexner Medical Center) در ایالت اوهایو ادغام خواهد شد تا خودآزمایی، ذخیره و بررسی نتایج را برای بیماران و عرضه دهندگان مراقبت های بهداشتی به آنها ساده تر کند.
برپایه گزارش “انجمن آلزایمر آمریکا”(Alzheimer’s Association)، حدود شش میلیون نفر در این کشور به زوال عقل مبتلا هستند که بیماری آلزایمر، شایع ترین نوع آن است. گزارش این انجمن نشان داده است که تشخیص دقیق و زودهنگام زوال عقل با استفاده از روش های موجود همچون آزمایش های عملکرد شناختی و فناوری های تصویربرداری مغز مانند “تصویرسازی تشدید مغناطیسی” یا “ام آرآی” (MRI) و “برش نگاری با گسیل پوزیترون” یا “پت اسکن”(PET scan)، کاری چالش برانگیز است.
روش های جدید مانند آزمایش های خون برای شناسایی افرادی که سطح بالایی از پروتئین آمیلوئید بتا دارند که با آلزایمر مرتبط می باشد، می توانند این فرایند را ساده تر کنند. شار اظهار داشت: با این حال، تشخیص زودهنگام نشانه های این بیماری همچنان مهم می باشد.
وی ادامه داد: SAGE، بیماری آلزایمر یا هیچ بیماری شناختی خاصی را تشخیص نمی دهد اما امکان ارزیابی قوی توانایی های شناختی را برای پزشکان فراهم می آورد. این امر بخصوص با عنایت به درمان های جدید بالقوه ای که برای پیشگیری و درمان زوال عقل وجود دارند، مهم می باشد.
داده های این پژوهش نشان می دهند که SAGE طی این بررسی توانست افراد مبتلا به اختلال خفیف شناختی و افرادی را که مشکلات شناختی شدید داشتند، حداقل شش ماه زودتر از رایج ترین ارزیابی یعنی “آزمون کوتاه وضعیت ذهنی” (MMSE) شناسایی کند.
به قول انجمن آلزایمر، پزشکان طی آزمون کوتاه وضعیت ذهنی، سوالاتی را از بیماران می پرسند که برای آزمایش مهارت های ذهنی روزمره طراحی شده اند.
حداکثر امتیاز در این آزمون، ۳۰ امتیاز و نمره ۲۰ تا ۲۴ نشان دهنده زوال عقل خفیف است؛ در حالیکه نمره ۱۳ تا ۲۰ نشان دهنده زوال عقل متوسط و نمره کمتر از ۱۲ نشانه زوال عقل شدید به حساب می آید.
شار افزود: نظارت موثر با استفاده از آزمایش هایی مانند SAGE، به شناسایی زودهنگام اختلالات شناختی خفیف کمک می نماید که به پزشکان امکان می دهند گزینه های درمانی بیشتری را در اختیار داشته باشند و بتوانند زودتر درمان را انجام دهند.
این پژوهش، در مجله “Alzheimer’s Research and Therapy” به چاپ رسید.

منبع: