Rate this post

دکتر ˮپردیس کی نژادˮ، محقق ایرانی ˮکالج دانشگاهی لندنˮ و همکارانش در یک مطالعه جدید نشان داده اند که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض نور نزدیک به مادون قرمز می تواند اختلال بینایی را بهبود ببخشد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، با افزایش سن، قدرت بینایی ما به صورت طبیعی کاسته می شود، اما یک مطالعه جدید نشان داده است که قرار گرفتن کوتاه مدت شبکیه چشم در معرض نور قرمز عمیق می تواند به بهبود بینایی کمک نماید.
این تحقیق نشان داده است که تنها سه دقیقه قرار گرفتن در معرض نور قرمز عمیق با طول موج ۶۷۰ نانومتر در بامداد می تواند بینایی کنتراست رنگ را تقریباً ۲۰ درصد بهبود بخشد.
سال گذشته تیمی از محققان “کالج دانشگاهی لندن” گزارش دادند که قرار دادن چشم در معرض یک پرتوی نور قرمز عمیق ۶۷۰ نانومتری به صورت روزانه به مدت تنها دو هفته، بینایی را در افراد مسن بهبود بخشیده است. حالا این مطالعه جدید که در مجله Scientific Reports انتشار یافته است، این پدیده را بیشتر مورد بررسی قرار داده و تاثیر قرار گرفتن در معرض نور نزدیک به فروسرخ را طی سه دقیقه بررسی نموده است.
درون تمام سلول های ما کارخانه های انرژی به نام “میتوکندری” وجود دارد و این کارخانه های کوچک، مولکولی به نام “آدنوزین تری فسفات”(ATP) تولید می کنند که سوخت سلول های ما را تأمین می کند.
با افزایش سن، عملکرد میتوکندری ما به تدریج کاسته می شود و “ATP” کمتری تولید می شود که در نهایت منجر به کاهش عملکرد سلولی می شود. شبکیه های ما اما بشکلی باورنکردنی سریع پیر می شوند و برخی برآوردها نشان می دهند که تولید ATP توسط سلول های گیرنده نوری در چشم می تواند تا ۷۰ درصد در طول عمر انسان کاهش پیدا کند.
“گلن جفری”، نویسنده مسئول این مطالعه جدید درحال بررسی راه هایی برای بهبود عملکرد میتوکندری در شبکیه چشم است. وی می گوید که تحقیقات حیوانی قبلی نشان داده که طول موج های خاصی از نور می تواند عملکردهای میتوکندری همچون تقویت تولید “ATP” را تحریک کند.
“جفری” توضیح می دهد: میتوکندری ها حساسیت های خاصی به نور با طول موج بلند دارند که بر عملکرد آنها تاثیر می گذارد. طول موج های طولانی تر که ۶۵۰ تا ۹۰۰ نانومتر را در بر می گیرد، عملکرد میتوکندری را برای افزایش تولید انرژی بهبود می بخشند.
در این مطالعه ۲۰ نفر انتخاب شدند و بین ساعت ۸ تا ۹ بامداد به مدت سه دقیقه در معرض نور قرمز عمیق ۶۷۰ نانومتری قرار گرفتند و بینایی آنها با استفاده از “تست کروما” طراحی شده برای ارزیابی کنتراست رنگ اندازه گیری شد.
محققان به صورت میانگین چندین ساعت بعد از قرار گرفتن افراد در معرض نور قرمز، بهبودی ۱۷ درصدی را در نمرات این تست مشاهده نمودند. در افراد مسن تر، درصد بهبودی بیشتر از ۲۰ درصد بود و مشخص شد که اثر این کار حداقل یک هفته دوام دارد.
جالب اینجاست که محققان چندین ماه بعد همین آزمایش را با گروه کوچک تری انجام دادند، اما این دفعه آنرا در اوایل بعدازظهر انجام دادند و در کمال تعجب هیچ بهبودی در داوطلبان مشاهده نشد که این مورد نشان داده است که چرخه های شبانه روزی نقش مهمی در واکنش میتوکندری به نور قرمز عمیق ایفا می کنند.
“جفری” می گوید: استفاده از یک دستگاه ال ای دی ساده به صورت یک مرتبه در هفته، سیستم انرژی کاسته شده در سلول های شبکیه چشم را شبیه به شارژ کردن مجدد یک باتری، شارژ می کند.
وی اضافه کرد: قرار گرفتن صبحگاهی در معرض این نور برای دستیابی به بهبود بینایی کاملاً کلیدی است. چون که همانطور که قبلاً در مگس ها دیده ایم، میتوکندری ها الگوهای کاری خویش را تغییر می دهند و در بعدازظهر به نور به شکل یکسان پاسخ نمی دهند که این مورد در این مطالعه هم تأیید شد.
محققان خاطرنشان می کنند که تنوع زیادی در بهبود بینایی بین افراد حاضر در این مطالعه مشاهده شد و احیانا متغیرهای ناشناخته ای وجود دارند که می توانند بر موفقیت این درمان تاثیر بگذارند، ازاین رو تحقیقات بیشتری با گروههای بزرگ تر مورد نیاز است تا بهتر مشخص شود که این درمان برای چه کسانی بیشترین کارآمدی را دارد و چطور می توان به صورت بهینه این روش درمانی را عرضه کرد.
با این وجود، محققان خوشبین هستند که زمانی که این درمان اصلاح گردد، بتواند به راهی ارزان و آسان برای بهبود بینایی در سالمندان تبدیل گردد.
این فناوری، ایمن و غیرتهاجمی است و این روشی امیدوارکننده برای به تعویق انداختن کاهش بینایی در رابطه با افزایش سن است.
“جفری” در انتها می گوید: با عنایت به سادگی این روش، من مطمئن هستم که دستگاهی با کاربری آسان را میتوان با هزینه ای مقرون به صرفه در اختیار عموم مردم قرار داد. در آینده نزدیک، یک مرتبه در هفته سه دقیقه قرار گرفتن در معرض نور قرمز عمیق را میتوان در حین تهیه قهوه یا در حین رفت و آمد با گوش دادن به موسیقی انجام داد و چنین کار ساده ای می تواند مراقبت از چشم و بینایی را در سرتاسر جهان متحول کند.
این مطالعه جدید در مجله Scientific Reports انتشار یافته است.

منبع: