Rate this post

نمایشگاه «میراث فرهنگی ایران از دریچه کارت پستال» در موزه ارتباطات راه اندازی شد. بعضی از این کارت پستال ها برای اولین بار رونمایی می شود.
به گزارش عاشق وب به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این نمایشگاه گزیده ای از تصاویر در ارتباط با ایران قدیم در کارت پستال های موزه پست و فیلاتلیک شهر یزد است که از میان کارت پستال های پست شده به کشورهای مختلف اروپایی برگزار شده است.
در نمایشگاه «میراث فرهنگی ایران از دریچه کارت پستال»، موضوعات مختلفی از ایران قدیم در دوره قاجار و در ارتباط با میراث فرهنگی در چارچوب ۳۰ تصویر به نمایش درآمده که برخی از آنها پیش از این در معرض دید همگان قرار نداشته اند.
این نمایشگاه از دوم تا نهم آذر۱۴۰۰، از ساعت ۹ بامداد تا ۱۳ در محل موزه ملی ارتباطات برپا است.
در توضیح این نمایشگاه آمده است: با اختراع و گسترش فنون عکاسی در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی وسیله ای جدید برای ثبت وقایع و لحظات و مستندنگاری به وجود آمد و عکس به دیگر اسناد و مدارک در دسترس انسان ها اضافه گردید. تصاویر اولین به دلیل ابتدایی بودن فنون ظهور، چاپ و ناپایداری مواد استفاده شده در آنها، همینطور تأثیر عوامل محیطی از میان رفتند و یا کیفیت خویش را از دست دادند. با پیشرفت صنعت چاپ و ارتباطات در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی کارت پستال های تصویری به وجود آمدند که ماندگاری بسیار طولانی مدتی داشتند و بزودی استفاده از آنها بعنوان بخش مهمی از زندگی مردمان جهان درآمد کمی بعد از رواج کارت های پستی تصویری در اروپا در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی، ورقه های پستی تصویری از تصاویر هنرمندان مشهور توسط مستشاران بلژیکی پست و گمرکات در ایران در جریان پستی قرار گرفتند و بزودی انواع بسیار متنوعی از آنها هم توسط تجار بازار به کشورهای اروپایی سفارش داده شدند.
این کارت پستال ها از زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار منتشر و تعداد زیادی از آنها توسط اروپاییان و یا اتباع دیگر کشورهای خارجی از ایران به اروپا و دورترین نقاط جهان پست و درنتیجه پراکنده شدند. این ورقه های پستی تصویری از موضوعات مختلفی تهیه شده بودند که بیشترین آنها در محدوده موضوعات در رابطه با میراث فرهنگی ایران طبقه بندی می شوند.
با جمع آوری تدریجی این ورقه های پستی از کشورهای مختلف در سالهای اخیر، علاوه بر گسترش جنبه های مختلف مجموعه داری مدارک مستند بی نظیری از بافت های تاریخی و بناها و تاسیسات شهری و روستایی و همینطور آثار باستانی و قدیمی همینطور زندگی و سنت های مردم ایران فراهم گشته است که ارزش های بی شماری در زمینه پژوهش های دیرینه شناسی شهری و تاریخی، بررسی بافت ها و ابنیه ها و آثار معماری، مردم شناسی، مرمت و احیای آثار تاریخی و سایر رشته های در رابطه با میراث فرهنگی کشور دارند.
برگزاری این گونه نمایشگاه ها گامی در جهت عرضه و شناسایی منابع جدید برای علاقه مندان و پژوهشگران عرصه های متعدد میراث فرهنگی و سایر مخاطبین موزه ها فراهم می آورد.
این نمایشگاه به همت روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری موزه ملی ارتباطات امروز، سه شنبه دوم آذرماه راه اندازی شد.

منبع: