Rate this post

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه یکی از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات در این دولت گسترش زیرساخت های شبکه ارتباطات ثابت و ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری است تاکید کرد که این توسعه با مخابرات یا حتی بدون مخابرات، صورت خواهد گرفت.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، یکی از مسائلی که مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آن هم نظر هستند، وضعیت نامناسب در زمینه ارتباطات پهن باند ثابت است. عوامل مختلفی سبب شده تا وضعیت فعلی شکل بگیرد. یکی از دلیلهای بسیار مهم آن در دسترس نبودن امکانات پایه است که بیشتر به نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران برمی گردد. زمانی مخابرات یک شرکت دولتی بود و قوانین و بخش های مختلف از آن حمایت می کردند. در آن زمان هزاران کیلومتر کانال، سیم مسی، داکت زیر شهرهای کشور به وجود آمده بود که همزمان با خصوصی سازی به این شرکت واگذار شد و از نظر سرمایه گذاری، ایجاد مجدد آنها قابل توجیه نیست.
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم بارها به اشتباهات رخ داده در واگذاری مخابرات، اشاره کرده و اظهار داشته بود: اشتباهات واگذاری در مجموعه مخابرات ایران در ایجاد برخی انحصارهاست. این اشتباه در سال ۱۳۸۸ در خصوصی سازی مخابرات انجام گرفت که داکت ها و سیم مسی که جوز اموال مردم است، به مخابرات واگذار شده و مخابرات هم سودهای ناشی از درآمد سالانه اش را بعنوان اقساط به دولت پرداخت کرد و سرمایه گذاری نکرد.
البته در این سال ها مدیران مخابراتی بارها به این مساله اشاره کرده اند که رفع اشکال پهن باند ثابت، نیازمند اصلاح تعرفه های مخابراتی است. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران هم اصرار کرد که مخابرات در ۱۲ سال قبل هیچگونه حمایتی از جانب دولت نداشته، در صورتیکه در کشورهای دیگر هم مخابرات خصوصی است، ولی دولت به سبب زیانده نشدن شرکت های خصوصی به آنها کمک می کنند.
این در حالیست که عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مدتی پیش درباره مشکلات اینترنت در هفته های اخیر توضیح داد: مشکل کلان تر ما این است که در چند سال قبل سرمایه گذاری لازم برای توسعه ارتباطات به چند دلیل صورت نگرفته است. یکی از دلیلهای مشکلات تحریمی و افزایش هزینه ها بوده که اپراتورها نتوانستند سرمایه گذاری لازم را انجام دهند که حالا پس از تحریم ها، بسیاری از محصولات موردنیاز صنعت مخابرات کشور بومی سازی شده و این امید هست که ما بحث توسعه را به سرعت در کشور دنبال نماییم.
کمک دولت به اپراتورها نباید به انحصار بیشتر آنها کمک کند
در این راستا حسین فلاح جوشقانی- مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اعلان اینکه دولت ها در کشورهای مختلف در زمینه شبکه پهن باند و گسترش زیرساخت های ارتباطی ثابت مبتنی بر فیبر سرمایه گذاری می کنند، اظهار نمود: این که دولت ها برای شبکه ملی پهن باند و توسعه دسترسی پهن باند ثابت مبتنی بر فیبر سرمایه گذاری می کنند موضوعی اصولی است اما این مساله نباید به انحصار بیشتر اپراتور غالب کمک نماید. دولت ها بی طرف هستند و می توانند در زیرساخت های ارتباطی که نیاز به سرمایه گذاری زیاد دارد و بازگشت سرمایه آنها بلندمدت است، سرمایه گذاری کنند.
وی توضیح داد: از ابتدا در موافقت نامه پروانه شرکت مخابرات تصریح شد که این شرکت مشابه سایر اپراتورها، قسمتی از درآمد خودرا بعنوان تسهیم درآمد به دولت بدهد و به همین دلیل هم پروسه خصوصی سازی و واگذاری مخابرات انجام شد، البته مخابرات در سالهای قبل بخش عمده ای از این مبالغ را نپرداخته و رگولاتوری این مساله را در قالب قوانین پیگیری می کند.
سود سهام مخابرات باید صرف توسعه شبکه مخابرات می شد
مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات درباره پرداخت سود سهام به دولت از طرف مخابرات اظهار داشت: مدیرعامل مخابرات اذعان کرده که سود سهام دولت را پرداخت کرده است این مساله در حالی مطرح می شود که سود بقیه سهامداران را نیز پرداخت کرده پس جای تعجب ندارد. یکی از سفارش های ما در طول سالهای قبل به مخابرات این بود که سود سهام یا قسمتی از آنرا به نسبت سهم سهامداران صرف توسعه شبکه مخابرات کند. اگر این اتفاق می افتاد وضعیت شبکه خیلی بهتر از وضعیت امروز بود.
فلاح جوشقانی با اعلان اینکه مخابرات یکی از اشکالات پیش روی خودرا افزایش نیافتن تعرفه می داند، اشاره کرد: در سال ۹۲ موضوع هم کدسازی مطرح و اجرای این طرح سبب تقسیم تعرفه ها به تعرفه های بین استانی و داخل استانی شد. اجرای این طرح سبب کاهش درآمد مخابرات شد و لازم بود تا با اصلاح تعرفه جبران شود.
وی افزود: برای جبران این کاهش درآمد و برمبنای مطالعات انجام شده با هماهنگی مخابرات طرحی ارائه که برمبنای آن برای هر خط تلفن حق اشتراک افزوده شد و تعرفه کارکرد نیز طوری تعیین شد که جبران کننده این کاهش درآمد باشد. در ادامه هم باتوجه به بازخوردهای حاصل از اجرای این طرح تعرفه ها اصلاح گردید. در سال ۱۳۹۵ تعرفه داخل استان ۵۰ درصد و تعرفه بین استانی ۱۰ درصد افزوده شد و مبالغی هم بعنوان حداقل کارکرد (اعمال هزینه حتی اگر از تلفن استفاده نشده باشد) اضافه گردید و گرد به بالای مبالغ کارکرد برای کسر از نیم دقیقه، تعیین شد. همه این موارد در امتداد اصلاح تعرفه تلفن ثابت بود؛ بدین سبب این که گفته می شود تعرفه تلفن ثابت ۱۲ سال بدون تغییر بوده است، صحیح نیست.
رییس سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۷ دیوان عدالت اداری مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات در این خصوص را باطل نمود و این مساله سبب شد تا درآمد مخابرات سالانه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان کم شود.
درآمد ۹۰۰ میلیاردتومانی مخابرات با افزودن تعرفه تجاری و دولتی
فلاح جوشقانی اشاره کرد: برای جبران این موضوع، راهکار بعدی اضافه شدن تعرفه خدمات تجاری و دولتی مخابرات بود جایی که چند هزار شرکت حضور دارند و اعمال این طرح به اذعان مخابرات تا سالی ۹۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای این شرکت افزود و ابطال مصوبات کمیسیون توسط دیوان عدالت را جبران کرد.
وی اشاره کرد: مخابرات شرکتی بزرگ با سبد خدمات متنوع است اما در سالهای قبل متناسب با ماموریت و امکاناتش سرمایه گذاری انجام نداده و این مساله مربوط به مدیریت فعلی یا قبلی مخابرات هم نیست بلکه این ضعف در همه سالهای پس از واگذاری مشهود بوده است. پس این ادعا که چون در تلفن ثابت افزایش تعرفه نداشته ایم بدین سبب ضرر کرده ایم و مقصر آن دولت می باشد، صحیح نیست.
مخابرات برای ایجاد ۵ میلیون پورت پرسرعت اعلام آمادگی کرده بود
مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات اشاره کرد: سال قبل اعلام کردیم که در زمینه ارتباطات ثابت نیازمند ۵ میلیون پورت پرسرعت هستیم تا شرکت های متقاضی سرمایه گذاری در این بخش در صورت تمایل سرمایه گذاری کنند. مخابرات ایران برای ایجاد ۵ میلیون پورت اعلام آمادگی کرد و در ابتدا هزینه این تعداد پورت را ۴۰۰۰ میلیارد و سپس ۵۰۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد.
فلاح جوشقانی بیان کرد: مخابرات اعلام نمود که بودجه کافی برای اجرای این طرح را ندارد بنا بر این در جلسات هفتگی با حضور وزیر وقت قرار شد تا قسمتی از هزینه مورد نیاز برای توسعه بوسیله سرمایه گذاری سهامداران، بخش دیگر با فروش دو یا سه درصد از سهام همراه اول در بورس، بخش دیگر بوسیله اصلاح تعرفه ها و بقیه بوسیله دریافت تسهیلات تامین شود.
وی افزود: در جلساتی که داشتیم ادعاهای خرید و ورود سریع تجهیزات به کشور و نصب و راه اندازی یک ماهه این تجهیزات عنوان شد اما بعدها این ادعاها محقق نشد. البته برخی از شرکت های ارتباطات ثابت (FCP) نیز باتوجه به نوع مأموریتشان در پروانه برای انجام این پروژه اعلام آمادگی کردند؛ بدین سبب با پیگیری وزیر وقت و رگولاتوری قراردادهایی با شاتل و آسیاتک در قالب اجرای مصوبه ۲۶۰ کمیسیون مبتنی بر بیت استریم نیز منعقد و قرار شد که در شهرهای مختلف کار خودرا شروع کنند. این در حالی بود که مخابرات برای همکاری در این بخش اعلام آمادگی کرده بود اما با گذر زمان هیچ اقدامی از طرف مخابرات انجام نشد و قرارداد بیت استریم هم با شرکت های بخش خصوصی با تغییر مدیریت در مخابرات تعلیق شد.
ادعای ایجاد یک میلیون پورت صحیح نیست
مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات اضافه کرد: البته برای تامین هزینه اجرای ۵ میلیون پورت توسط مخابرات، قرار بود افزایش تعرفه ۲۰ درصدی هزینه ها را جبران کند و ۸۰ درصد مابقی هم عهده مخابرات بود اما در این بخش کار هم که به عهده خودشان محول شده بود کاری از پیش نبردند. هم اکنون بنا بر اعلام شرکت مخابرات به رگولاتوری، حدود ۶۵۰ هزار پورت پرسرعت دارد که ۱۸۰ هزار پورت دارای خدمات فعال هستند؛ بدین سبب ادعای ایجاد یک میلیون پورت در سال گذشته، حداقل در آمارهایی که به رگولاتوری داده اند، صحیح نیست.

فلاح جوشقانی اظهار نمود: مخابرات، شرکتی پرهزینه و دارای انحصار است که در سالهای قبل سرمایه گذاری لازم برای توسعه شبکه و خدمات را انجام نداده و دلیل آن مطمئناً تعرفه نبوده است. عدم سرمایه گذاری، نداشتن سبد سرویس متنوع، هزینه نگهداری بسیار بالای شبکه به سبب قدیمی بودن فناوری، عدم انعطاف پذیری، عدم راهبرد بازاریابی، عدم مشتری مداری و پاسخگویی مناسب، هزینه بالای نیروی انسانی و به طورکلی نداشتن ذهنیت اداره بنگاه مبتنی بر مؤلفه های اقتصادی از عوامل اصلی مشکلات مخابرات است که لازم است اصلاح گردد.
وی ادامه داد: البته اصلاح تعرفه در کوتاه مدت منوط به تعهد مخابرات جهت استفاده از درآمد حاصل از افزایش تعرفه در سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه دسترسی پرسرعت ثابت در شبکه ملی اطلاعات است، به شرط آنکه شرکت مخابرات چارچوب های رقابت با سایر بازیگران این حوزه را نیز رعایت کند.
تاکید وزیر ارتباطات به ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر
مشاور تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزیر ارتباطات اظهار داشت: وزیر ارتباطات یکی از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات در این دولت را گسترش زیرساخت های شبکه ارتباطات ثابت و ایجاد دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبر، اعلام و تاکید کرده است. بر این مساله در حکم انتصاب رییس جدید رگولاتوری نیز بعنوان ماموریت ویژه تاکید شده است و امیدواریم با کمک همه بخش ها که یکی از بازیگران مهم آن مخابرات است، محقق شود.

فلاح جوشقانی اضافه کرد: هم اکنون اراده و نظر وزارت ارتباطات در گسترش زیرساخت های ارتباطات ثابت بر همکاری و تعامل قانونی و دور از انحصار با شرکت مخابرات است اما در عین حال مجموعه اقدامات برای توسعه دسترسی پرسرعت ثابت محدود و معطل اقدام مخابرات نخواهد ماند و این مساله با مخابرات و یا در صورت عدم همکاری بدون مخابرات صورت خواهد گرفت.
او در آخر ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی مناسب و تعامل و همکاری همه بخش ها، خصوصاً شرکت مخابرات ایران، هر چه زودتر توسعه شبکه و خدمات دسترسی پرسرعت ثابت مبتنی بر فیبر تا درب همه ساختمان ها و منازل کشور اتفاق بیفتد و مردم عزیز از خدمات پرسرعت با کیفیت بهره مند شوند.