Rate this post

به گزارش عاشق وب پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود به ارزیابی این مورد پرداخته اند که آیا گیاهان و قارچ های دارویی می توانند به درمان کووید-۱۹ کمک کنند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، یک پژوهش جدید درحال ارزیابی این مورد است که آیا قارچ های دارویی و گیاهان چینی، مزایایی برای درمان کووید-۱۹ شدید دارند یا خیر. این پژوهش که به سرپرستی “دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو”(UC San Diego School of Medicine) و “دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس”(UCLA) و با همکاری “موسسه ایمنی شناسی لاجولا”(La Jolla Institute for Immunology) انجام شده است، نشان داده است که پروژه معروف به “قارچ ها و گیاهان چینی برای کووید-۱۹”(MACH-19)، در خط مقدم پروژه هایی قرار دارد که روش های پزشکی را با استفاده از استاندارد طلایی طب غربی یعنی آزمایش بالینی تصادفی، دو سو کور و کنترل شده با دارونما ارزیابی می کنند.
هم اکنون، سه آزمایش در ۶۶ تا ۸۰ بیمار که آزمایش کووید-۱۹ آنها مثبت بوده و با نشانه های خفیف تا متوسط در خانه قرنطینه شده اند، درحال انجام شدن است. دو مورد از آنها، آزمایش های ایمنی بالینی فاز یک هستند که به تایید “سازمان غذا و داروی آمریکا”(FDA) رسیده اند و ترکیبات پژوهشی را برای درمان کووید-۱۹ حاد مورد بررسی قرار می دهند.
پژوهش در مورد قارچ ها برای درمان کووید-۱۹ که از دسامبر سال ۲۰۲۰ شروع شد و مقرر است تا دسامبر ۲۰۲۲ ادامه یابد، ایمنی و کارآیی قارچ های معروف به “آگاریکون”(Agarikon) و “دم بوقلمون”(Turkey Tail) را مورد بررسی قرار می دهد.
پژوهش در مورد گیاهان چینی که از ژوئیه سال ۲۰۲۱ شروع شد و نتیجه آن مقرر است در دسامبر ۲۰۲۲ عرضه شود، ایمنی و کارآیی ۲۱ گیاه را بررسی می کند که در چین به طور گسترده برای درمان کووید-۱۹ به کار می روند.
“گوردون ساکس”(Gordon Saxe)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: ما امیدواریم که این درمان ها بتوانند احتیاج به بستری شدن را کاهش دهند.
به قول ساکس، این قارچ ها به علت سابقه طولانی کاربرد و اثر تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد ویروسی آنها که به تازگی مشاهده شده است، انتخاب شده اند. یک پژوهش پیش بالینی که در مارس ۲۰۱۹ در مجله “Mycology” به چاپ رسید، نشان داد که آگاریکون می تواند ویروس هایی همچون ویروس آنفلوانزای A زیرگروه H1N1، ویروس آنفلوانزای A زیرگروه H5N1 و تبخال را مهار کند. ساکس باور دارد که قارچ های دارویی، از تکثیر ویروس ها جلوگیری می کنند. او می خواهد این نظریه را در فاز دوم آزمایش، در مقابل کروناویروس ارزیابی کند.
وی ادامه داد: قارچ ها این مزیت را دارند که همراه با ما تکامل یافته اند؛ ازاین رو باکتری ها، ویروس ها و سایر قارچ ها، مانند انسان ها این قارچ ها را شکار می کنند. قارچ ها، راه های دفاعی بسیار خوبی را در مقابل این آفات بوجود آورده اند و ما باور داریم که وقتی آنها را می خوریم، راه های دفاعی به بدن ما منتقل می شوند.
سومین آزمایش درحال انجام شدن، آزمایش کنترل تصادفی محصول مبتنی بر قارچ برای افزایش واکنش ایمنی نسبت به واکسیناسیون کووید-۱۹ است. این آزمایش بررسی می کند که آیا همان قارچ های دارویی که هنگام واکسیناسیون ابتدایی کووید-۱۹ در کپسول قرار داده می شوند، می توانند پادتن ها و سایر موارد واکنش ایمنی را بالا برند. این پژوهش، در ژوئن ۲۰۲۱ شروع شد و مقرر است در ژوئن ۲۰۲۲ تکمیل شود.
ساکس اظهار داشت که گروه او درحال راه اندازی چهارمین آزمایشی است که بررسی می کند آیا قارچ های دارویی می توانند بعنوان یک ماده کمکی که واکنش ایمنی را تقویت می کند، اثری مشابه تقویت کننده واکسن کووید-۱۹ را عرضه کنند.
وی ادامه داد: واکسن ها به تولید پادتن هایی منجر می شوند که می توانند ویروس را در خون از بین ببرند. قارچ ها نه تنها امکان دارد تعداد این پادتن ها را بالا برند، بلکه می توانند به افزایش ایمنی سلول های تی در مقابل سلول های آلوده به ویروس کمک کنند. علاوه بر این، از آنجائیکه قارچ ها به گیرنده های سلول های ایمنی انسان متصل می شوند، می توانند ایمنی ما را تعدیل کنند؛ بدین معنا که در بعضی موارد، ایمنی را تقویت و در موارد دیگر آرام می کنند. و این خصوصیت قارچ امکان دارد عوارض جانبی در رابطه با واکسن را هم کم کند.
ساکس تصریح کرد که گیاهان دارویی به پزشکان چینی کمک کرده اند تا ۳۰۰ بیماری همه گیر ثبت شده را مدیریت کنند. “پدانیوس دیوسکوریدس”(Pedanius Dioscorides)، داروشناس یونانی، آگاریکون را ۲۳۰۰ سال پیش برای درمان عفونت های ریوی تجویز کرد.
ساکس اظهار داشت: اگر این پژوهش موفقیت آمیز باشد، امکان دارد راه را برای علاقمند شدن به بررسی سایر فرمول ها و روش های گیاه شناسی هموار کند.
انتظار می رود که اطلاعات ابتدایی آزمایش ها، تا آخر سال جاری عرضه شوند و داده های اثربخش، ظرف یک سال آماده باشند.

منبع: