Rate this post

به گزارش عاشق وب مشاور رئیس سازمان فضایی، پوشش گسترده، در دسترس بودن در همه جا و در هر زمان و دسترسی سریع و بموقع را از مزایای فناوری های فضایی نام برد و اظهار داشت: بر این اساس شرکت های استارت آپی در این عرصه سامانه هایی در حوزه هایی چون پایش آلودگی هوا، طوفان های گرد و غبار و تعیین مسیر سبز را بوسیله داده های ماهواره ای ارائه کردند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا مهندس مهدی ابوالقاسمی امروز در وبینار کاربرد داده های ماهواره ای در توسعه کسب و کارهای فضا پایه با اشاره به برخی باورها در حوزه لوکس بودن فناوری های فضایی، اظهار داشت: این در حالیست که امروزه با پیشرفت فناوری ها در زمینه های مختلف، حدودا حوزه ای نداریم که از فواید فناوری های فضایی بی بهره باشد.
وی نمونه آنرا ماهواره های موقعیت یابی دانست که این سیستم ها بر روی بیشتر سیستم ها نصب شده است و در صورتیکه خدمات موقعیت یابی در اختیار نداشته باشیم، از مزایای این فناوری بی نصیب خواهیم ماند.
ابوالقاسمی، پوشش گسترده، در دسترس بودن در همه جا و در هر زمان، دسترسی سریع و بموقع، عدم لطمه پذیر در مقابل حوادث طبیعی و هزینه کم را از مزایای فناوری های فضایی نام برد و تصریح کرد: در زمانی که مخاطرات طبیعی و یا انسان ساز رخ می دهد، بیشتر زیر ساخت های زیر زمینی متاثر آن می شوند، ولی فناوری های فضایی در هر زمانی قادر به ارائه خدمات به کاربران هستند.
مشاور رئیس سازمان فضایی، با اشاره به انواع ماهواره ها، اظهار داشت: “ماهواره های بزرگ” که شامل ماهواره های مخابراتی و تلویزیونی می شوند، دسته دیگر “ماهواره های متوسط” هستند که بین ۵۰۰ تا هزار کیلوگرم وزن دارند که شامل ماهواره های تصویربرداری با کاربردهای وسیعی هستند.
وی ماهواره های “مینی ماهواره” با وزن حدودی ۱۰۰ کیلوگرم را دسته دیگری از ماهواره ها دانست و اشاره کرد: دسته دیگر از ماهواره ها “میکروماهواره ها” هستند که وزن آنها ۱۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم است و باتوجه به تغییرات ایجادشده صنعت فضایی به سمت ساخت ماهواره های میکرو حرکت شده است؛ چونکه این ماهواره ها دارای وزن کم و هزینه پایینی هستند.
وی پنجمین دسته ماهواره ها را “ماهواره های نانویی” عنوان نمود که وزن آنها بین یک تا ۱۰ کیلوگرم است و افزود: در ۱۵ سال قبل اگر گفته می شد که ماهواره یک کیلوگرمی نیاز است، کسی تصور ساخت ماهواره ای با این ابعاد را نداشت، ولی با گذشت زمان و توسعه فناوری، بیشتر ماهواره های کوچکی که ساخته می شوند، در ۱۰ کیلوگرم است که از نمونه این ماهواره ها می توان به ماهواره های “کیوب ست” یا “ماهواره های مکعبی” اشاره نمود.
بگفته این فعال حوزه فضایی، ماهواره های مکعبی دارای ابعاد ۱۰ در ۱۰ در ۱۰ سانتی متر است که وزن یک واحد آنها یک کیلوگرم است و برمبنای نیاز می توان بر حسب نیاز این ماهواره ها را در کنار هم قرار داد و یونیت های ماهواره ای را تشکیل داد.
ابوالقاسمی، با اشاره به توسعه کاربردهای این ماهواره ها، اظهار داشت: یکی از مسایلی که در زمینه ماهواره ها وجود دارد، هزینه های پرتاب است و این هزینه ها برمبنای وزن بیشتر خواهد شد، ولی با کوچک شدن ماهواره ها هزینه های پرتاب به شدت کاهش پیدا می کند.
وی به کاربردهای منظومه ماهواره ای اشاره نمود و اظهار داشت: منظومه ماهواره ای مجموعه ای از ماهواره ها است که در یک یا چند مدار برای ارائه یک سرویس در حرکت هستند. نمونه این خدمات GPS است که چندین ماهواره در مدار درحال چرخش هستند و در هر نقطه زمین که گیرنده GPS روشن شود، از طرف این ماهواره ها سرویس هایی ارائه خواهد شد که این امر به این علت است که همیشه حداقل ۳ ماهواره از این منظومه ماهواره ای به کاربران داده ارسال می کند.
ابوالقاسمی با اعلان اینکه مدیریت منظومه ماهواره ای دشوار است، اظهار نمود: همچون منظومه های معروف می توان به منظومه ماهواره ای “استارلینک” شرکت اسپیس ایکس اشاره نمود که حدود ۱۲ هزار ماهواره در برنامه پرتاب دارد و تا حالا بیش از ۲ هزار ماهواره پرتاب کرده است.
وی ادامه داد: زمانی که ماهواره های کوچک در منظومه ها قرار می گیرند، مزایایی چون کاهش هزینه ارائه خدمات، کاهش هزینه های ساخت و طراحی را در پی دارند. ماهواره ها دارای عمر ۳ تا ۵ سال هستند و نیاز است که همیشه ماهواره هایی بعنوان پشتیبان در اختیار باشد که هر زمانی یکی از آنها از مدار خارج شدند، ماهواره دیگری جایگزین آنها شود و زمانی که ماهواره ها کوچک شوند، اجرای این امر ساده تر خواهد شد.
وی به سرویس خدمات ماهواره ای اشاره نمود و اظهار داشت: قسمتی از این خدمات “مخابراتی” است و نوع دیگر ماهواره های “تصویربرداری” است که بوسیله دوربینی که بر روی آن نصب شده، تصویربرداری می کند؛ ضمن آنکه از آن برای پایش زمین نیز استفاده می شود.
مشاور رئیس سازمان فضایی، موقعیت یابی را از دیگر خدمات فضایی نام برد و اشاره کرد: وظیفه آنها ارسال سیگنال هایی به زمین است و با پردازش آن برای موقعیت یابی بهره برداری می شود و خدمت دیگر ماهواره ای علمی و اکتشافی هستند که برمبنای مقاصد مختلف که دانشمندان نیاز است طراحی و بر روی آن سنجنده ها و حسگرهای مختلفی نصب می شود. از نمونه های آن می توان به ماهواره هایی مجهز به سنجنده هایی جهت بررسی تشعشعات خورشید اشاره نمود.
رشد اقتصاد فضایی
وی به ضرورت توسعه اقتصاد فضا اشاره نمود و اظهار داشت: اقتصاد حوزه فضایی در سال ۲۰۱۷ در دنیا بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بوده است و این اقتصاد درحال تجربه رشد ۱۵ درصدی است. از این مقدار ۳۰۰ میلیارد دلار بخشی به بخش طراحی و ساخت ماهواره مربوط است، ولی بیشتر این میزان که ۲۹۰ میلیارد دلار می شود، متعلق به حوزه پایین دست حوزه فضایی است که شامل ارائه خدمات مختلف می شود.
ابوالقاسمی، پهنای باند، پوشش تلویزیونی و سنجش از دور و پایش زمین را همچون این خدمات فضایی دانست که در سالهای اخیر رشد فزاینده ای داشته اند و اظهار داشت: در سال ۲۰۲۰ اقتصاد ۳۰۰ میلیارد دلاری فضایی به اقتصاد ۳۸۵ دلاری تبدیل شد.
وی به بیان کاربردهای فناوری فضایی پرداخت و اضافه کرد: هواشناسی، مدیریت شهری، پایش ساخت و سازهای بدون مجوز، کشاورزی، پایش محیط زیست و منابع طبیعی، نفت و گاز، بانکداری، حمل و نقل و بیمه همچون کاربردهای فناوری فضایی بشمار می رود.
فناوری هایی که از طرف استارت آپ ها توسعه یافتند
مشاور رئیس سازمان فضایی ایران به تعدادی از زمینه کارهای استارت آپ های فعال در زمینه فضایی اشاره نمود و تصریح کرد: یکی از استارت آپ های این حوزه در حوزه مدیریت هوشمند شهری و فضای سبز، سامانه ای را عرضه نموده است که قادر به اندازه گیری اکسیژن تولید شده بوسیله فضای سبز، جلوگیری از افزایش گرد و غبار و فیلتر نویزهای صوتی در فضای شهری است.
وی بررسی کیفیت هوا را از دیگر خدمات ارائه شده از طرف استارت آپ های این حوزه ذکر کرد و افزود: این استارت آپ با نصب سنسورها و داده های ماهواره ای سرویس هایی در حوزه پایش کیفیت هوا ارائه می کند.
ابوالقاسمی، تعیین مسیر سبز را عنوان خدمت دیگر این استارت آپ های حوزه فضایی نام برد و اظهار داشت: با بهره گیری از سنسورهایی که در خودرو نصب می شود، مسیری که دارای کمترین آلودگی هوا است، به کاربر معرفی می شود.

منبع: