Rate this post

به گزارش عاشق وب دانشمندان فنلاندی در مطالعه اخیرشان از توسعه نخستین قهوه آزمایشگاهی اصلاح ژنتیکی شده که عطر و طعمی مشابه قهوه واقعی دارند، خبر دادند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان کشور فنلاند به تازگی با استفاده از فرایندی به نام “کشاورزی سلولی” که شامل استخراج سلول ها از یک نمونه کوچک گیاهی یا حیوانی است موفق به توسعه این قهوه آزمایشگاهی شده اند. البته گفتنی است قبلا از این روش برای ایجاد گوشت و شیر مصنوعی استفاده شده است.
در این مطالعه محققان از نمونه های سلولی استخراج شده از گیاه عربیکا استفاده کردند. قهوه عربیکا گونه ای از گیاه قهوه است که در اصل در کوه های یمن در شبه جزیره عربستان رشد می کند. در گام بعدی محققان نمونه های سلولی را به منظور تولید زیست توده به راکتورهای زیستی منتقل کردند.

این مطالعه در مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند انجام شده است. دکتر “هیکو ریچر”(Heiko Rischer) رئیس بخش بیوتکنولوژی گیاهی موسسه تحقیقاتی VTT فنلاند اظهار داشت: در این فرایند از سلول های گیاهی واقعی قهوه استفاده می شود. در ابتدا عملیات کشت سلولی از یک قسمت گیاه بعنوان مثال برگ آن شروع می شود و سپس سلول های تشکیل شده در محیط کشت خاصی تکثیر می شوند. در نهایت هم سلول ها به یک راکتورزیستی که زیست توده از آن استخراج می شود، منتقل می شوند. در آنجا سلول ها خشک شده و سپس میتوان قهوه را دم کرد.
دکتر ریچر بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه اظهار داشت: بوی شگفت انگیزی دارد.
این ایده که از سلول های قهوه میتوان برای تهیه قهوه بهره برد در سال ۱۹۷۴ توسط “پی ام تاونسلی” دانشمند گیاه شناس عرضه شد. اما دانشمندان این مطالعه این نظریه را به حقیقت تبدیل کردند و فکر می کنند این نوع قهوه می تواند تا سال ۲۰۲۵ وارد بازار شود. قهوه ساخته شده در آزمایشگاه می تواند در پیشگیری از مسائلی مانند جنگل زدایی کمک نماید. جنگل زدایی به ریشه کنیِ درختان جنگلی یک منطقه یا زمین گفته می شود که در نتیجه آن، تمام یا بخش بزرگی از درختان قطع می شود.