Rate this post

به گزارش عاشق وب فیزیکدانان دانشگاه ساسکس انگلستان برای اولین بار دریافته اند سیاهچاله ها به محیط اطراف خود فشار وارد می کنند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، در سال ۱۹۷۴ استیون هاوکینگ، فیزیکدان فقید کشف کرد که سیاهچاله ها تابش گرمایی ساطع می‎کنند. پیش از این تصور می‎شد سیاهچاله‎ها چندان فعال نیستند اما به تازگی دانشمندان دانشگاه ساسکس نشان داده اند سیاه چاله ها در واقع سیستم های ترمودینامیکی بسیار پیچیده ‏تری از آنچه تصور می‏شد، هستند که نه تنها دما، بلکه فشار هم دارند.
این کشف هیجان انگیز توسط پروفسور “خاویر کالمت” و “فولکر کویپرز” از دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه ساسکس انجام شده و یافته های آن در مجله Physical Review D انتشار یافته است.
این دو محقق از دیدن یک رقم اضافی در معادلاتی که آنها برای اصلاح گرانشی کوانتومی آنتروپی یک سیاهچاله درحال انجام آن بودند حاصل می‎شد، گرفتار سردرگمی شده بودند. در طول بحث در مورد این نتیجه عجیب در روز کریسمس ۲۰۲۰ آنها دریافتند آنچه آنها مشاهده می‎کردند می‎تواند یک فشار باشد. بعد از محاسبات بیشتر، آنها یافته هیجان انگیز خویش را تایید کردند و گفتند که گرانش کوانتومی می‎تواند به فشار در سیاهچاله‎ها منجر شود.
خاویر کالمت، استاد فیزیک دانشگاه ساسکس اظهار داشت: یافته‎های ما در خصوص این که سیاهچاله های شوارتس شیلد علاوه بر دما دارای فشار هم هستند بسیار هیجان انگیز بود. من خوشحالم که تحقیقات انجام شده در دانشگاه ساسکس درباره گرانش کوانتومی می‏تواند درک دانشمندان از ماهیت سیاه چاله‎ها را افزایش دهد.
شهود برجسته هاوکینگ در خصوص این که سیاهچاله‎ها، سیاه نیستند اما دارای طیف تابشی بسیار شبیه به جسم سیاه هستند، سیاهچاله‎ها را به آزمایشگاهی ایده آل جهت بررسی تأثیر متقابل مکانیک کوانتومی، گرانش و ترمودینامیک تبدیل می‎کند. اگر شما سیاهچاله‎ها را در نظریه نسبیت عام در نظر بگیرید، می‎توانید دریابید که آنها در مراکز خود دارای یک خصوصیت خاص هستند که قوانین فیزیکی که ما با آنها آشنا هستیم را می‎شکنند. ما امیدوار بودیم که با ادغام نظریه میدان کوانتومی و نظریه نسبیت عام قادر به یافتن درک جدیدی از سیاهچاله‎ها باشیم. هدف ما از انجام این مطالعه درک بهتر این مورد بود و باآنکه فشار اعمال شده توسط سیاهچاله‎ای که ما درحال مطالعه آن بودیم خیلی کم است اما این حقیقت که آن وجود دارد سبب ارتقا درک ما در زمینه اخترفیزیک، فیزیک ذرات و فیزیک کوانتوم می‎شود.
فولکر کویپرز هم اظهار داشت: کار بر روی این مطالعه که درک ما را از سیاهچاله ها افزایش داد، بسیار هیجان انگیز بود. لحظه‎ای که متوجه شدیم نتیجه اسرارآمیز معادلات ما گویای آن می باشد، سیاهچاله‎ای که ما درحال مطالعه آن بودیم دارای فشار است بسیار هیجان انگیز بود. نتیجه یافته‎های ما حاصل تحقیقات زیادی است که در زمینه فیزیک کوانتوم در دانشگاه ساسکس انجام داده‎ایم که این مورد هم درک ما از ماهیت کوانتومی سیاه چاله را افزایش می‎دهد.