Rate this post

پژوهشگران ˮدانشگاه آلبرتاˮ در بررسی جدید خود تلاش کرده اند تا بیماری ام اس را با کمک نوعی مولکول درمان کنند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه آلبرتا، پژوهش جدیدی نشان داده است که یک مولکول معروف به “فراکتالکین” (Fractalkine) می تواند تولید سلول های مغز را که “میلین” (Myelin) تولید می کنند، افزایش دهد. میلین، یک عامل کلیدی در بیماری هایی مانند ام اس به حساب می آید.
میلین مانند یک لایه عایق در اطراف اعصاب عمل می کند که در اثر التهاب ناشی از بیماری ام اس و بیماری های مشابه، به تدریج از بین می رود. وجود نداشتن این لایه می تواند به بروز مشکلات عصبی منجر شود.
باآنکه درمان هایی وجود دارند که نشانه های بیماری را مدیریت می کنند یا کوشش می کنند که سرعت پیشروی بیماری های عصبی را کاهش دهند، اما درمان های موثر، مستلزم بازگرداندن میلین از دست رفته هستند. یافتن روش هایی برای آغاز روند میلین سازی با سرعت بالا، یک گام مهم در جستجوی درمان به حساب می آید.
“آناستاسیا ورونوا” (Anastassia Voronova)، استادیار بخش ژنتیک “دانشگاه آلبرتا” (University of Alberta) و سرپرست این پژوهش اظهار داشت: سلول های بنیادی عصبی، انواعی از سلول های مغزی همچون “الیگودندروسیت” (oligodendrocyte) را تولید می کنند که نوعی سلول در سیستم عصبی مرکزی و “سیستم عصبی پیرامونی” (PNS) است. الیگودندروسیت ها، تنها سلول های مغزی هستند که میلین تولید می کنند.
وی ادامه داد: این سلول های بنیادی عصبی طی رشد خود، مغز را می سازند. بخشی از دلیل وجود این سلول های بنیادی عصبی در مغز بزرگسالان، پر کردن جای سلول های صدمه دیده یا از دست رفته همچون الیگودندروسیت ها است. با این حال، جایگزین کردن الیگودندروسیت ها بخصوص در انسان، بسیار ناکارآمد است. هدف آزمایشگاه من، شناسایی مولکول هایی است که می توانند سلول های بنیادی عصبی موجود در مغز را بیدار کنند تا جای خالی الیگودندروسیت ها پر شود.
پژوهش “ورونوا” و گروهش نشان داد که فراکتالکین می تواند تبدیل شدن سلول های بنیادی عصبی به الیگودندروسیت ها را به صورت قابل توجهی تحریک کند. “ورونوا” افزود: مولکول و گیرنده فراکتالکین با هم کار می کنند تا سیگنال دهی را در سلول به وجود بیاورند.
“ورونووا” و گروهش، هم اکنون ظرفیت مجدد فراکتالکین را در یک نمونه موش مبتلا به ام اس بررسی می کنند. آنها کوشش می کنند بفهمند که آیا فراکتالکین می تواند تولید میلین را در سایر اختلالات عصبی تحت تأثیر قرار دهد یا خیر. این گروه پژوهشی باور دارند که فراکتالکین برای توسعه داروهای آینده، سودمند خواهد بود.
این پژوهش در مجله “Stem Cell Reports” به چاپ رسید.

منبع: