Rate this post

عاشق وب: گروهی از دانشمندان موفق به کشف یک مولکول جدید شده‎اند که این مولکول می تواند موجب افزایش سرعت و کارایی رایانه‎های سریع تصمیم گیرنده شود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، از این مولکول می توان برای توسعه نوع جدیدی از معماری کامپیوتری با مصرف انرژی بسیار سریع که کاربرد گسترده ای برای اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و سایر زمینه‎ها در دنیای رایانش دارد، بهره برد.
معماری کامپیوتر در مهندسی کامپیوتر، مجموعه ای از قوانین و روش هاست که عملکرد، سازماندهی و روند اجرای سیستم های کامپیوتری را توصیف می کند.
دانشگاه لیمریک ایرلند که یکی از موسسات دخیل در این مطالعه بود طی یک بیانیه اظهار داشت: دانشمندان دریافتند این مولکول ساده که تنها از ۷۷ اتم تولید شده است می‎تواند بعنوان یک عنصر اصلی و جدید مدار الکترونیکی که در آن منطق پیچیده در خواص مواد نانومقیاس رمزگذاری می‎شود، عمل کند. در این مطالعه پژوهشگران توانستند معماری کامپیوتری الهام گرفته از مغز را با آزمایش و تجزیه و تحلیل خواص الکتریکی بلورهای نرم حاصل از مولکول ها، توسعه دهند.
نتایج این مطالعه در مجله “نیچر” انتشار یافته است و طی آن پروفسور “دامین تامپسون”(Damien Thompson) از دانشگاه لیمریک ایرلند توضیح داده که چگونه با بهره گیری از شبیه سازی‎های رایانه‎ای که بوسیله سوپرکامپیوتر رایانش پیشرفته مرکز ایرلند انجام شده به این کشف دست یافته‎اند.
شبیه سازی‎های پژوهشگران نشان داد که این مولکول به سبب عدم تقارن طبیعی در پیوندهای فلزی و آلی قادر می باشد به سرعت بین حالت‎های مختلف تغییر کند و این به آن معناست که می تواند تصمیم گیری بسیار سریعی انجام دهد.
تامپسون در این زمینه اظهار داشت: عملکرد این مدار مولکولی جدید اینطور است که با وجود آن واحد پردازش کامپیوتر برای هر عملیاتی که انجام می دهد دیگر نیازی به دریافت اطلاعات ندارد و این امر بطور قابل توجهی موجب صرفه جویی در زمان و هزینه های انرژی می‎شود. ما از نتایج هیجان زده ایم برای اینکه این دستگاهها همانند خاصیت های رایانشی مغز عمل می‎کند. ابتدا تعداد زیادی از پردازنده های مولکولی کوچک و یکسان به هم متصل شده و بطور موازی عمل می‎کنند و از همه مهمتر آنکه تمامی آنها دارای افزونگی و پیکربندی مجددند و این بدین معناست که حتی اگر هر کدام از اجزای دستگاه همیشه عملکرد صحیحی هم نداشته باشد، دستگاه می تواند مشکلات را حل کند.
رایانش های توسعه یافته با الهام از مغز پتانسیل زیادی برای تغییر نحوه تعامل ما با رایانه‏ ها، ربات ها و هوش مصنوعی دارند. بطورمثال گروهی از دانشمندان مغز و اعصاب دانشگاه کلرادو بولدر در سال ۲۰۱۹، از یک کامپیوتر توسعه داده شده با الهام از مغز رونمایی کردند که می‎توانست احساسات را بخواند و با کمک یادگیری ماشینی تشخیص دهد که آیا تصویر نشان داده شده شاد یا غمگین است.
بگفته تامپسون اجزای مدار جدید می‎تواند به توسعه رایانه‎های سریع‏ تر، کوچک‏ تر و با راندمان انرژی بهتر کمک نماید.

منبع: