Rate this post

به گزارش عاشق وب یک آشکارساز جدید می تواند به صورت بالقوه امواج گرانشی با فرکانس بالا را جذب و سیگنال هایی را که تابحال هیچگاه دیده نشده اند، ضبط کند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، محققان مرکز عالی ARC برای فیزیک ذرات ماده تاریک(CDM) و دانشگاه “وسترن استرالیا” یک آشکارساز(ردیاب) دو سانتی متری ساخته اند که در ۱۵۳ روز اول عملیات خود چندین مورد را تشخیص داده است که محققان معتقدند می توانند امواج گرانشی فرکانس بالا باشند که تابحال هیچگاه مشاهده نشده بودند.
به قول محققان، این نوع امواج می توانند بوسیله ی یک سیاه چاله اولین یا ابری از ذرات ماده تاریک بوجود آمده باشد.
امواج گرانشی با فرکانس پایین در اثر چرخش و ادغام دو سیاه چاله در یکدیگر یا ناپدید شدن یک ستاره در یک سیاه چاله ایجاد می شوند. اغلب تحقیقات بر روی این امواج فرکانس پایین متمرکز شده است، اما مقدار قابل توجهی پیشنهادات نظری برای منابع امواج گرانشی با فرکانس بالا هم وجود دارد.
این آشکارساز جدید امکان دارد بتواند امواج گرانشی با فرکانس بالا را دریافت کند، چونکه در اطراف یک تشدید کننده موج صوتی کریستال کوارتز ساخته شده است که می تواند در فرکانس های بالا به علت عبور امواج صوتی از میان آن، ارتعاش کند. این امواج سبب ایجاد بار الکتریکی می شوند که توسط صفحات رسانا جذب شده و به سیگنالی تبدیل می شوند که تشخیص آن برای محققان راحتتر است.
تابحال این تشدید کننده برخی فعالیت ها را در تاریخ ۱۲ مه ۲۰۱۹ و در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹ تشخیص داده است. توضیحات احتمالی این فعالیت ها در این ماه در مجله Physical Review Letters انتشار یافته است.
“ویلیام کمپبل” محقق دانشگاه “وسترن استرالیا” از نویسندگان این مقاله اظهار داشت: هیجان انگیز است که این رویداد نشان داد که آشکارساز جدید ما حساس است و به ما نتایج قابل اعتنا می دهد. اما حالا ما باید دقیقاً تعیین نماییم که این نتایج چه معنایی دارد.
“کمپبل” افزود که او و تیمش برای نخستین بار ثابت کردند که این دستگاه ها می توانند بعنوان آشکارسازهای امواج گرانشی بسیار حساس استفاده شوند و این آزمایش یکی از دو مورد فعلی است که در جهان درحال جستجو برای امواج گرانشی با فرکانس بالا در این فرکانس ها است. توسعه این فناوری به صورت بالقوه می تواند بینش جدیدی در این حوزه از نجوم امواج گرانشی ایجاد نماید.
با این وجود، تا وقتی که محققان موفق به اثبات فعالیت شناسایی شده بعنوان امواج گرانشی با فرکانس بالا شوند، این احتمال وجود دارد که آنها چیز دیگری مانند یک فرایند اتمی داخلی یا یک رویداد شهابی باشند. فیزیک دانان بدین منظور درحال کار بر روی آشکارسازهای جدید هستند.
“کمپبل” در انتها اظهار داشت: نسل بعدی این آزمایش شامل ساخت یک آشکارساز جدید و یک آشکارساز میونی حساس به ذرات کیهانی خواهد بود. اگر این دو آشکارساز وجود امواج گرانشی را تشخیص دهند، واقعا هیجان انگیز خواهد بود.