Rate this post

به گزارش عاشق وب پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، نوعی سنسور پوشیدنی ابداع نموده اند که می تواند مواد سمی موجود در هوا را شناسایی کند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، اگرچه سنسورهای پوشیدنی می توانند سموم موجود در هوای محیط اطراف کاربر خویش را تشخیص دهند اما هر سنسور معمولاً فقط می تواند تعداد کمی از این مواد را شناسایی کند. با این حال، شاید یک سنسور جدید بسیار سودمند بتواند بیشتر از ۱۰۰ نوع از این مواد را به صورت همزمان تشخیص دهد.
این سنسور معروف به “+Xcel” که در استارتاپ “ایروتکت” (Airotect) وابسته به “دانشگاه ایالتی اکلاهما” (OSU) ابداع شده است، شکل و اندازه یک کارت اعتباری را دارد و به پیراهن یا کت کاربر متصل می شود. مقرر است که نمونه های آینده این سنسور، در چارچوب ابزاری شبیه به خودکار عرضه شوند که در جیب پیراهن قرار می گیرد.
سنسور +Xcel در شکل کنونی خود، سه لوله هوا را در بر دارد که با نوع متخلخلی از سیلیکا معروف به “OSU-6” پر شده است. این ماده با استفاده از “نیروی واندروالسی” (van der Waals force)، مولکول های ترکیب آلی فرار موجود در هوا را به منافذ خود متصل می کند.
از آنجائیکه پیوندها فیزیکی هستند، ادعا می شود که OSU-6، طیف وسیع تری از ترکیبات آلی فرار را نسبت به سایر فناوری های پوشیدنی به هم متصل می کند. علاوه بر این، انحنای تنگ منافذ آن، نیروی واندروالسی را زیاد می کند و به مواد امکان می دهد تا پیوندهای محکم تری را ایجاد کنند.
این سنسور در بررسی های آزمایشگاهی، تابحال توانسته است بیشتر از ۱۰۰ ترکیب را تشخیص دهد.

این فناوری هم اکنون در تاسیسات کشاورزی، کارخانه های تولیدی و عملیات نظامی تحت بررسی قرار دارد و بزودی برای مصارف صنعتی و عمومی با قیمت ۷۵ دلار در دسترس خواهد بود.
دکتر “آلن آپلت” (Allen Apblett)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: در هر شرایطی، مجموعه ای منحصر به فرد از ترکیبات وجود دارد که می توانند در هوا وجود داشته باشند و خطرات احتمالی را شامل می شوند که ما در مورد آنها اطلاعی نداریم. شاید ما با استفاده از یک ماده بتوانیم گروه های خیلی از این ترکیبات را ثبت نماییم و تصویر جامع تری را از قرار گرفتن در معرض آنها عرضه دهیم.

منبع: