Rate this post

عاشق وب: جاسوس افزار پگاسوس بعد از استقرار در گوشی آیفون قربانیان، به آسانی به فهرست مخاطبان، محل یابی قربانیان بوسیله GPS دستگاه، دوربین،  پیامک ها و پیغام های پیامرسان هایی چون واتساپ و تلگرام، تقویم، تصاویر و میکروفون دسترسی یافته و از این طریق، اطلاعات خودرا کسب می کند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، باتوجه به گسترده شدن فعالیت جاسوس افزار پگاسوس، مرکز مدیریت راهبردی افتا، راهنمایی را برای تشخیص آلوده بودن گوشیهای تلفن همراهِ دارای سیستم iOS به جاسوس افزار پگاسوس منتشر نموده است. کارشناسان این مرکز مدیریت راهبردی افتا، در این راهنما که مشروح آن در سایت افتا انتشار یافته است، علاوه بر معرفی هر چه بیشتر جاسوس افزار پگاسوس و تاریخچه جاسوسی و چگونگی استفاده از آن، راه های ورود این جاسوس افزار به گوشیهای تلفن همراه هوشمند، روند تشخیص آلوده سازی در iOS، طرح بازیابی حادثه بعد از آلوده سازی، و شیوه های دفاع از خودرا در مقابل جاسوس افزار Pegasus تشریح کرده اند.
بدافزار پگاسوس برای جاسوسی از اطلاعات دارندگان گوشیهای دارای سیستم iOS نیازی به کلیک مالکان آنها ندارد و بعد از نفوذ و استقرار در گوشی قربانیان، به تمام اطلاعات و محتوایی که در دستگاه وجود دارد، دسترسی خواهد داشت.
وزارت دفاع رژیم صهیونیستی، جاسوس افزار پگاسوس را فقط به دولت ها و نهادهای زیرمجموعه دولت ها می فروشد و حتی خریداران بعد از کسب اجازه از این وزارتخانه صهیونیستی اجازه فروش آنرا دارند، بر این اساس، با نگاهی منطقی می توان نتیجه گرفت که بطور قطع مقامات و خبرنگارانی از جمهوری اسلامی ایران هدف و قربانی این جاسوس افزار بوده و هستند و کارشناسان مرکز مدیریت راهبردی افتا در این زمینه خواهان هوشیاری کامل دارندگان گوشی تلفن همراه آیفون تولیدی شرکت اپل هستند.
رژیم غاصب اسرائیل، ظاهرا بصورت رسمی، به مشتریان خود اعلام نموده است از جاسوس افزار پگاسوس فقط باید مقابل افراد مظنون به تروریسم و جنایت استفاده کنند، اما واقعیت این است که حداقل در بیش از ۴۵ کشور این جاسوس افزار مقابل روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر، اپوزیسیون حکومت ها، وکلا و تُجار استفاده شده است. بااینکه اخبار از جاسوسی پگاسوس فقط از پلت فرم iOS از شرکت اپل حکایت می کند که روال آن کمی دشوارتر و زمان برتر است اما برخی یافته ها حاکی از آنست که جاسوسان با بهره گیری از پگاسوس در پلت فرم اندروید بسیار ساده تر و با سهولت بیشتری جاسوسی می کنند.
امکان آلوده سازی هر دستگاه آیفون وجود دارد اما این که قابلیت آلوده سازی Zero-Click یعنی بی نیازی به اقدام و تعاملی از سمت قربانی، در کدام نسخه امکان پذیر است، کاملاً معین نیست و به شرایط و پیش نیازهای مختلفی وابسته است. بردار حملاتی که در جاسوس افزار پگاسوس استفاده شده، شامل پیام های پیامکی، آی مسیج و واتساپ است و این بدافزار جاسوسی قادر می باشد از لطمه پذیری های zero-day موجود در مرورگرها و سایر برنامه های پرکاربرد نیز استفاده نماید.
جاسوس افزار پگاسوس که ساخت شرکت NSO اسرائیل است، بعد از استقرار در گوشی اَپِل قربانیان خود، به آسانی به فهرست مخاطبان، محل یابی قربانیان بوسیله GPS دستگاه، دوربین، پیامک ها و پیغام های پیامرسان هایی چون واتساپ و تلگرام، تقویم، تصاویر و میکروفون دسترسی یافته و از این طریق، اطلاعات خودرا کسب می کند. ضبط همه تماسهای قربانیان و روشن کردن میکروفون و دوربین گوشی تلفن همراه، بدون نیاز به انجامِ این کارها توسط مالکان نامطلع گوشیهای تلفن همراه دارای سیستم iOS، از دیگر شیوه های جاسوسی بدافزار پگاسوس است.
این جاسوس افزار اسرائیلی بیش از ۵۰ هزار نفر را قربانی خود کرده است، قربانیان پگاسوس از مقامات کشورها همچون رئیسان جمهور، پادشاه، نخست وزیران و رییس مجلس، افراد ذی نفوذی چون نخست وزیران سابق، روزنامه نگاران و مخالفان حکومت ها همچون جمال خاشقجی، فعال سیاسی اجتماعی مخالف حکومت ریاض و مخالفان دولت بحرین هستند.

منبع: