Rate this post

دانشمندان در تلاشند تا با روشی جدید اندازه گیری سطح قند خون را برای افراد مبتلا به دیابت آسان تر کنند. با این روش دیگر نیازی به خون گیری از نوک انگشتان دست نخواهد بود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه “نیوکاسل” استرالیا نواری غیرتهاجمی ساخته اند که می تواند سطح گلوکز خون را در بزاق تشخیص دهد.
اگر این نوار تشخیص قند خون وارد بازار شود، افراد دیابتی دیگر برای اندازه گیری سطح قند خون نیازی به خون گرفتن از سر انگشت خود ندارند و کافی است این نوار را بر روی زبان خود قرار دهند و پس از گذشت چند دقیقه نتیجه را در یک اپلیکیشن روی تلفن همراه خود ببینند.

این پروژه ۳.۴ میلیون پوند از دولت استرالیا بودجه دریافت کرده است و ساخت تاسیسات آن امسال شروع خواهد شد و تولیدات آن نیز در سال ۲۰۲۳ شروع می شود.
در آینده می توان این نوارها را به قیمت یک پنی از داروخانه خریداری کرد.
این تحقیقات توسط پل داستور(Paul Dastoor)، استاد فیزیک دانشگاه نیوکاسل در نیو ساوت ولز انجام گرفته است و ایده ساخت چنین دستگاهی با دیدن همسرش که معلم دبستان است و به برخی کودکان در اندازه گیری قند خون کمک می نماید به ذهنش رسیده است.
او می گوید: این آزمایش می تواند بدون درد و با هزینه کم باشد. در آینده آزمایش هایی خواهیم داشت که برای انجام آنها نیاز نیست روزانه چهار تا شش بار از انگشتان دست خون بگیریم.
مقادیر گلوکز موجود در بزاق کم است، بدین سبب برای اندازه گیری آن به ابزار دقیق و قدرتمندی احتیاج داریم.
این نوار یک سنسور زیستی است و واکنش های زیستی و شیمیایی را با تولید سیگنال اندازه می گیرد.
اندازه ی آن مشابه یک آدامس است اما بسیار نازک تر.

درون آن آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز وجود دارد و وقتی روی زبان قرار می گیرد با گلوکز موجود در بزاق واکنش نشان داده و پراکسید هیدروژن به وجود می آورد. سپس پراکسید هیدروژن به یون های هیدروژن تبدیل گشته و سیگنال های الکتریکی به تلفن همراه هوشمند می فرستد.
این نوارها را می توان با هزینه کمی تولید کرد. از آنجائیکه جوهر استفاده شده در آن دارای ذرات نیمه رسانا است می توان آنرا دانلود و ازطریق یک چاپگر چاپ کرد.
پروفسور داستور می گوید: تصور کنید نوار اندازه گیری قند خون خودرا بتوانید در خانه چاپ کنید.
به قول پروفسور داستور از این فنآوری می توان برای آزمایش کووید-۱۹، هورمون ها و سرطان نیز بهره برد.
این دانشگاه هم اکنون با همکاری دانشگاه هاروارد درحال استفاده از این فنآوری برای آزمایش کووید-۱۹ هستند.
بیش از ۴۶۰ میلیون بزرگسال در سراسر جهان درگیر دیابت هستند.