Rate this post

به گزارش عاشق وب چگونه مغز انسان بعد از بیهوشی، کما یا خواب عمیق باردیگر خویش را راه اندازی می کند؟
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس آلرت، در تحقیقاتی جدید ۳۰ فرد بزرگسال سالم برای مدت سه ساعت تحت بیهوشی قرار گرفتند و گروه ۳۰ نفره ی دیگری هم بعنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد تا بررسی شود چگونه مغز بعد از بیهوشی خویش را به حالت هوشیار بازمی گرداند.
در این تحقیقات مشخص شد که مغز بخش های مختلف خویش را به صورت مجزا به حالت هوشیاری برمی گرداند و کل مغز به یک باره هوشیار نمی گردد. بخش های در ارتباط با قابلیت حل مساله که توسط قشر پیشانی کنترل می شوند در سریع ترین شکل ممکن به حالت هوشیار در می آیند. سایر مناطق مغز همچون مناطقی که مدت زمان واکنش و توجه فرد را کنترل می کنند برای هوشیاری مدت زمان طولانی تری نیاز دارند.
مکس کلز(Max Kelz)، متخصص بیهوشی از دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: باآنکه این مورد در ابتدا سبب تعجب بود اما از نظر تکاملی منطقی است که بخش های در ارتباط با شناخت نیازمند بهبود سریع تر باشند. به صورت مثال اگر فردی در شرایط خطرناک به هوش بیاید ساختارهای قشر پیشانی جهت بررسی موقعیت و ایجاد یک برنامه ریزی مناسب برای واکنش اهمیت زیادی دارند.
برای اندازه گیری آنچه که در مغز رخ می دهد از روش های گوناگونی استفاده شد همچون گرفتن نوار مغز و انجام آزمون های شناختی پیش و بعد از بیهوشی. این آزمایش ها سرعت عمل، حافظه و سایر مهارت های فرد را اندازه گیری می کنند.
محققان با تجزیه و تحلیل نوار مغز دریافتند که با شروع بهبودی و بازگشت به شرایط عادی قشر پیشانی مغز فعال می شود.
آنها با مقایسه ی گروه شاهد و گروهی که تحت آزمایش قرار گرفته بودند دریافتند که بهبودی افرادی که بی هوش شده بودند سه ساعت زمان می برد.
محققان همینطور برنامه خواب شرکت کنندگان را چندین روز بعد از انجام مطالعه تحت نظر گرفتند و فهمیدند که این آزمایش اثر منفی بر روی الگوی خواب آنها نداشته است.
مایکل آویدان(Michael Avidan)، متخصص بیهوشی از دانشگاه واشنگتن می گوید: این مورد نشان داده است که مغز سالم انسان قابلیت بازیابی خویش را دارد و بعضی از اختلالات شناختی مانند هذیان که طی چند روز یا چند هفته بعد از بیهوشی به صورت بالینی مشاهده می شود امکان دارد در نتیجه ی عواملی غیر از تأثیر داروهای بیهوشی بر روی مغز باشد.
خیلی از عمل های جراحی بدون انجام بیهوشی امکانپذیر نیست و به رغم استفاده ی گسترده از این روش ما اطلاعات کمی در مورد جزئیات عملکرد آن داریم. باآنکه نحوه ی استفاده بی خطر از این روش را می دانیم.
نظرات زیادی در مورد نحوه ی برخورد مغز با داروهای بیهوشی وجود دارد اما شواهد مشخصی وجود ندارد.
یافته های اخیر نه تنها به مراقبت و درمان از بیمار کمک می نماید بلکه به دانشمندان در درک بهتر مغز و واکنش آن به اختلالات هم کمک می نماید.
این تحقیقات در مجله ی eLife به چاپ رسیده است.