Rate this post

به گزارش عاشق وب ارتباطات برای مدت های زیادی شکل متنی و بعد از آن صوتی داشت، اما پیشرفت سریع فناوری برقراری ارتباط میان افراد را به سمت تماسهای تصویری کشانده و امروزه کمتر کسی است که فناوری ۵G به گوشش نخورده و از ابزارهای ارتباطی با جدید ترین تکنولوژی استفاده نکرده باشد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، حالا دیگر ارتباطات به تلفن و اینترنت هم محدود نمی گردد و باآنکه این مسیر بیشتر از ۱۵۰ سال پیش با تلگراف آغاز شد، اما با فناوری هایی مانند نسل پنجم اینترنت که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دگرگون خواهد کرد، گره خورده و از آنجایی که سرعت رشد فناوری بسیار بالاست، در آینده شاهد تحولات بیشتری هم خواهیم بود.
صنعت ارتباطات حدودا ۱۵۰ سال پیش با تلگراف شروع شد و بعد از آن تلفن بود که برای مدت زمان زیادی وظیفه برقراری ارتباط بین افراد را بر عهده داشت. اما عمر گوشی همراه به کمتر از ۳ دهه می رسد و موبایل های امروزی با سیستم های عامل هوشمند و دسترسی به اینترنت، عمری ۱۰ سال دارند. علیرغم این در همین سال ها هم فناوری های جدید، ارتباطات را به نحوی دگرگون کردند که پیام ها از حالت متنی و صوتی به تصویری تبدیل گشته است.
در این میان اتحادیه بین المللی مخابرات یا ITU سازمانی است که در سال ۱۸۶۵ بعد از اختراع تلگراف توسط ۲۰ کشور اروپایی تحت بعنوان اتحادیه بین المللی تلگراف تاسیس شد و سپس به اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور (مخابرات) تغییر نام یافت. این سازمان وظیفه قانون گذاری و مدیریت فضای فرکانسی، تدوین استانداردهای تبادل داده و اطلاعات و همینطور کمک به رشد و توسعه ارتباطات در سرتاسر جهان را بر عهده دارد.
روز جهانی ارتباطات، هفدهم ماه می یا ۲۷ اردیبهشت ماه است. هدف از روز جهانی مخابرات و ارتباطات و جامعه اطلاعات (WTISD) کمک به ایجاد پل های ارتباطی قوی و مستحکم تری میان کشورهای مختلف و مردم جهان و همینطور توسعه فناوری هایی که برای توسعه ارتباطات و زیرساخت های مخابراتی ساخته و استفاده شده، بوده است. اتحادیه جهانی مخابرات، شعار اختصاصی سال جاری برای این روز را «تسریع تحول دیجیتالی در دوران های چالش برانگیز» است.
هولین ژائو -دبیرکل اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU)- درباره این نامگذاری می گوید: فناوری های ارتباطات و اطلاعات هدایتگر جوامع به سمت تحول دیجیتالی هستند. اظهار داشت: این فناوری ها، سرآغاز شکل گیری اقتصاد دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی شده، که در شرایط حاضر، جامعه اطلاعاتی، بعنوان یکی از محورهای اصلی مبارزه با بیماری کووید-۱۹ شناخته شده است. تجربیات موفقیت آمیز بسیاری در تایید اهمیت بالای ICT و همینطور رفع نابرابری های دیجیتالی موجود در بین کشورها و در داخل آنها وجود دارد.
هم اکنون ضریب نفوذ پهن باند، به ۱۰۶.۳۵ درصد رسیده که ۱۰۰.۲۲ درصد آن در ارتباط با اینترنت پهن باند سیار و ۶.۱۳ درصد در ارتباط با اینترنت پهن باند ثابت است. همینطور تعداد مشترکان اینترنت پهن باند تا آخر سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۹، به ۸۹ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۴۷۸ رسیده که شامل ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۸۲۸ مشترک اینترنت پهن باند سیار و ۵ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۶۵۰ مشترک اینترنت پهن باند ثابت می شود.
هم اکنون هم ارتباطات در بخش اینترنت سیار از نسل سوم و چهارم عبور کرده است و این روزها مدام به مزایای سرعت نسل پنجم ارتباطات ۵G اشاره می شود که هدفی برابر یک گیگابیت در هر ثانیه دارد. در حالیکه حتی در ایران هم سایت های نسل پنجم به راه افتاده است و در سالهای آینده این فناوری به صورت عمومی تجاری سازی می شود.
همینطور فناوری فیبر نوری جایگزین کابل مسی راه اندازی شده که امکان عرضه اینترنت پرسرعت تا یک گیگابیت را هم فراهم می آورد و همچون امکانات آن، اینترنت پرسرعت برای دانلود فیلم و نرم افزار، تلفن تصویری، مشاهده برنامه های زنده تلویزیونی باکیفیت HD و ۴K، بانکداری الکترونیک، بازی و خرید آنلاین، آموزش و پزشکی از راه دور و اینترنت اشیا است.

منبع: