Rate this post

عاشق وب: بر طبق مطالعه جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه ایالتی ˮجورجیاˮ و موسسه فناوری جورجیا انجام شده است حجم ماده خاکستری مغز در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که تحت روش اکسیژن درمانی قرار گرفته و تب را تجربه کرده اند در لوب پیشانی مغز کاهش یافته است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، یافته های این مطالعه نشان داد که کاهش حجم ماده خاکستری مغز با میزان وخامت حال بیماران مبتلا به کووید-۱۹(حتی شش ماه بعد از ترخیص از بیمارستان) ارتباط دارد.
ماده خاکستری برای پردازش اطلاعات در مغز حیاتیست و غیرطبیعی بودن حجم ماده خاکستری ممکنست بر عملکرد و ارتباط نورون ها تأثیر بگذارد. این مطالعه نشان میدهد ماده خاکستری در شبکه قدامی می تواند یک منطقه اصلی برای درگیری مغز در اثر مبتلاشدن افراد به کووید-۱۹ باشد.
پژوهشگران این مطالعه اسکن توموگرافی کامپیوتری، سن، جنسیت و بیماری ۱۲۰ بیمار دارای علایم عصبی همچون ۵۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ حاد و ۶۲ فرد که به کووید-۱۹ مبتلا نبودند را تجزیه و تحلیل کردند. آنها از تحلیل مورفومتری مبتنی بر منبع استفاده کردند.
“کوایکوآی دوان”(Kuaikuai Duan) نخستین نویسنده این مطالعه اظهار داشت: علم نشان داده است که ساختار مغز بر عملکرد آن تأثیر می گذارد و غیر طبیعی بودن بخش هایی از مغز که در تصویربرداری مشخص می شود، بعنوان یکی از تاثیرهای اصلی کووید-۱۹ شناخته شده است.
تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد ماده خاکستری مغز بیمارانی که حال آنها در اثر مبتلاشدن به این بیماری بسیار وخیم بوده است، کاهش یافته است. گفتنی است حجم ماده خاکستری در بیمارانی که تحت اکسیژن درمانی قرار گرفته بودند نیز در مقایسه با بیمارانی که اکسیژن درمانی دریافت نکرده بودند، نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود. ماده خاکستری مغز بیمارانی که تب داشتند نیز در مقایسه با بیمارانی که تب را تجربه نکرده بودند، بطور قابل توجهی کاهش یافته بود. نتایج نشان میدهد کووید-۱۹ ممکنست بوسیله تب یا کمبود اکسیژن بر شبکه پیشانی- گیجگاهی تأثیر بگذارد.
یافته ها نشان داد که تغییرات ماده خاکستری در ناحیه پیشانی مغز ممکنست زمینه ساز ظهور اختلالات خلقی باشد که این موارد نیز معمولاً در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ مشاهد می شود.

منبع: