Rate this post

عاشق وب: کلکین برای خود رسالت خبری قایل نیست. بلکه خبر را دستمایه ارایه تحلیل های عمیق تر برای مخاطب خاص خود قرار می دهد.

کلکین پنجره ای است برای شناخت بهتر افغانستان که توسط جمعی از پژوهشگران علاقمند به این حوزه برای توسعه درک و شناخت از این سرزمین کهن ایجاد شده است و تلاش می کند تا فضایی برای ارایه همه تحلیل های موجود، تعاطی و تضارب افکار با تاکید بر بیطرفی و نگرش راهبردی در مورد جریانات متعدد و متکثر و پرشتاب این کشور ارایه دهد تا مخاطب در فضایی علمی به فهمی بهتر در این زمینه دست یابد. در این سایت علاوه بر ترجمه و بازنشر بسیاری از تحلیل های مهم موجود در مورد افغانستان هر روز با موضوع مهم ترین رویدادهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این کشور یادداشت ها و مصاحبه های اختصاصی با تحلیل گران ایرانی و افغانستانی درج می شود. علاوه بر این دو بخش مهم تحت عنوان سینما و کتابخانه در سایت وجود دارد که در آن به معرفی و نقد مهم ترین آثار مکتوب و نمایشی با موضوع افغانستان پرداخته می شود. همچنین فایل تمام متن مهم ترین روزنامه های افغانستان هر روز در دسترس مخاطبین قرار می گیرد تا از این طریق مخاطب علاقمند ایرانی به مسایل افغانستان بتواند بدون واسطه در جریان فضای ذهنی و ادبیات رسانه ای نخبگان این کشور قرار بگیرند. همچنین در گزارش های تصویری تلاش می شود به موضوعات جذاب این کشور برای مخاطب پرداخته شود. در نهایت باید به پرونده های ماه اشاره کرد. در هر ماه با توجه به مناسبت مهم تاریخی موجود در آن ماه مجموعه از یادداشت ها، مصاحبه ها، گزارش ها و اینفوگرافی های تولیدی تلاش می شود ابعاد مختلف موضوع شکافته شود. کلکین برای خود رسالت خبری قایل نیست. بلکه خبر را دستمایه ارایه تحلیل های عمیق تر برای مخاطب خاص خود قرار می دهد. در کانون این حرکت تعدادی از پژوهشگران و چهره های دانشگاهی علاقمند به مسایل افغانستان قرار دارند که تلاش می کنند تا سطحی عمیق تر از فهم مسایل افغانستان را به جامعه هدف خود عرضه کنند.

درباره افغانستان به انگلیسی

درباره افغانستان قدیم

درباره افغانستان معلومات میخواهم

درباره افغانستان مقاله

افغانستان درباره صلح

شعر درباره افغانستان

مقاله درباره افغانستان به انگلیسی

تحقیق درباره افغانستان

درباره افغانستان معلومات

معلومات عمومی درباره افغانستان pdf

معلومات درباره معادن افغانستان pdf

معلومات درباره جنگلات افغانستان pdf

مقاله درباره اقتصاد افغانستان pdf

درباره قانون اساسی افغانستان

مقدمه

افغانستان از سال ۱۹۷۸ باحضور گسترده بازیگران خارجی در جنگ بوده است. با سقوط طالبان، حمله آمریکا به افغانستان و امضای موافقتنامه بن فصل جدیدی در تاریخ جنگ های افغانستان رقم خورد. بر اساس موافقتنامه بن  که در دسامبر سال ۲۰۰۱ امضا شد، نظام سیاسی جدید با حمایت گسترده جامعه جهانی و بر اساس قانون اساسی تازه تاسیس شد. در این نظام جایگاهی برای طالبان تعریف نشد. چنانکه این گروه به بزرگترین غایب توزیع قدرت سیاسی در افغانستانِ جدید تبدیل شد. این تغییرات امید ایجاد صلح را به یاسی فراگیر از شروع جنگ تازه  و به مراتب طولانی تر و خشونت بار تر از گذشته تبدیل کرد. چنانکه با به درازا کشیده شدن جنگ، ایده آوردن طالبان به پای میز مذاکره و شریک کردن در دسترخوان قدرت در افغانستان قوت گرفت. ایده ای که با شکست های پی هم سرانجام در فوریه سال ۲۰۲۰ منجر به امضای توافقنامه صلحی بین طالبان و ایالات متحده شد. توافقنامه ای که دولت افغانستان در آن جایی نداشت.

 به عبارت دیگر، در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ در دوحه قطر ایالات متحده و طالبان توافق نامه صلحی را امضا کردند .این طرح سرآغاز یک روند طولانی و دشوار برای پایان دادن به این جنگ طولانی و فاجعه بار بود. بر اساس این توافقنامه ایالات متحده و ائتلاف به رهبری آن متعهد به خروج نیروهای نظامی شان شدند. در مقابل طالبان تعهد سپردند که اجازه فعالیت گروه های تروریستی مانند القاعده از خاک افغانستان علیه آمریکا و متعهدان آن را نخواهند داد. همچنین امضای توافق نامه مسیر هرچند دشوار گفت گوهای بین الافغانی را باز کرد. در نتیجه، در مذاکرات کنونی که در دوحه میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در جریان است، هدف از آن پایان دادن به سالها جنگ و ترسیم نقشه نظام سیاسی آینده کشور است. گفت وگوهایی که چالش های فراوان و عمیقی را در مسیر دو طرف خلق خواهد کرد. در میان، یکی از موضوعات اصلی در این گفتگوها بحث «قانون اساسی» خواهد بود که بارها توسط طالبان رد شده است.

 از زمان آغاز مذاکرات صلح، استانکزی سخنگوی سابق این گروه، از قانون اساسی کشور به عنوان مانع جدی روند صلح یاد کرد. به نظر عباس استانکزی قانون فعلی کشور که بر اساس اصول غربی نوشته شده به ملت افغانستان که دین برایشان اهمیت زیادی دارد به زور تحمیل شده است. به همین جهت او خواستار تدوین قانون اساسی جدید شد و معتقد بود تا زمانی که مردم با این اصول اداره شوند رسیدن به صلح در کشور محقق نخواهد شد.