Rate this post

عاشق وب: مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات از خدمات پیامرسان ها، موتورهای جست وجو و رایانامه های بومی و تولیدکنندگان محتوا پشتیبانی می کند. در سال ۱۳۹۹، دو مرکز داده، یکی در تهران و دیگری در تبریز افتتاح شد و شهریورماه نیز بزرگترین مرکز داده شبکه ملی اطلاعات بعنوان مرکز داده مادر به بهره برداری رسید.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و مهم ترین دلیل پیاده سازی این شبکه در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد، اما اساس شبکه ملی از سال ۱۳۹۲ در شورای عالی فضای مجازی بازتعریف شد. در سند «ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» تصویب شده در سال ۱۳۹۵ نیز آمده که شبکه ملی اطلاعات بعنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه های کشور است.
همان زمان شورای عالی فضای مجازی در تشریح خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، این خدمات را بخش غیر قابل اجتناب از این شبکه دانست که دارای جنبه ی راهبردی با مخاطب داخلی بالایی هستند. مرکز داده (میزبانی و ذخیره سازی)، خدمات نام و نشان گذاری، جویشگر، رایانامه، پیامرسان های ارتباطی، هاب پیام و مراکز تبادل اطلاعات و نیز بیشتر خدمات رایانش ابری، از با اهمیت ترین خدمات باکیفیت شبکه ملی اطلاعات اعلام شدند.
یکی از با اهمیت ترین اجزای زیرساختی شبکه ملی اطلاعات، مرکز داده است. مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات که اواخر شهریور ماه با تلاش متخصصان شرکت ارتباطات زیرساخت ظرف کمتر از شش ماه طراحی و آماده بهره برداری شد. در سال ۱۳۹۹ دو مرکز داده، یکی در تهران و دیگری در تبریز افتتاح شد و شهریورماه نیز بزرگترین مرکز داده شبکه ملی اطلاعات بعنوان مرکز داده مادر در منطقه بومهن به بهره برداری رسید.
محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره این مرکز داده عنوان کرد: نباید از بابت قطع اینترنت و محدود کردن شبکه های خارجی نگران باشیم. دشمن ما می خواهد ما عرصه بین المللی را خالی نماییم و حضور جریان ساز نداشته باشیم. مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، ظرفیت پذیرش خدمات پایه آموزشی را نیز دارد و ما آمادگی خودرا برای کمک به وزارت علوم و دانشگاه ها و وزارت آموزش و پرورش برای ارائه زیرساخت خدمات پیشرفته در آموزش مجازی اعلام کردیم.
این مرکز دارای ظرفیت ۱۳ هزار و ۶۰۰ هسته پردازشی، فضای ذخیره سازی ۱۰ پتابایت، مرکز تبادل ترافیک با ظرفیت یک ترابیت برثانیه و مرکز دیتای بین المللی با ظرفیت ۴۰۰ گیگابیت برثانیه است. مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در فاز نخست با ۱۰۰ رک و ۱۰۰۰ سرور قدرتمند به راه افتاده است تا از خدمات پیامرسان ها، موتورهای جستجو و رایانامه های بومی، تولیدکنندگان محتوا و دیگر خدمات زیرساختی پشتیبانی کند. با بهره گیری از ظرفیت این مرکز، پیامرسان ها، موتورهای جست وجو، تولیدکنندگان محتوا خدمات مناسب تر، باکیفیت تر و ارزان تری ارائه می دهند.
با ایجاد مرکز تبادل ترافیکی در کنار مرکز مادر داده، تبادل ترافیکی بین تولیدکننده و مصرف کننده محتوا تسهیل می شود، مصرف تولید محتوای داخل نسبت به پهنای باند اینترنت تقویت می شود و نقاط حضور شبکه دیتای بین الملل برای تمرکززدایی ترافیکی از تهران و رعایت پدافند غیرعامل بیشتر می شود.

منبع: