Rate this post

عاشق وب: باتوجه به مدلهای تشکیل کهکشان و ˮانفجار بزرگˮ (big bang)، وجود تارهای گازی در فضا پیش بینی می شود که این تارها، محل تشکیل کهکشان ها هستند و به آنها ˮتار کیهانیˮ اطلاق می شود اما تا حالا تصویری از این تارها در دسترس نبوده است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، با بهره گیری از تجهیزات “MUSE1” نصب شده بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه ی جنوبی اروپا در شیلی، ستاره شناسان توانستند برای نخستین بار تصاویری از تارهای کیهانی در اولین سالهای کهکشان ثبت کنند.
ستاره شناسان این تلسکوپ را برای مدت بیش از ۱۴۰ ساعت به سمت یک ناحیه از آسمان قرار دادند. منطقه ی انتخاب شده قسمتی از تصویر زمینه ی فراژرف هابل را تشکیل می دهد که تصویری از عمیق ترین منطقه ی فضا است.

انجام چنین کار بی نظیری هشت ماه به طول انجامید. این امر با یک سال بررسی داده همراه بود که به طرز قابل توجهی نور ناشی از تارهای هیدروژنی را آشکار کرد و تصاویری از این تارها در زمان یک تا دو میلیارد سال بعد از انفجار بزرگ ثبت نمود.
بزرگ ترین غافلگیری برای این گروه زمانی بود که در شبیه سازی مشاهده نمودند که نوری که از گازها می آید ناشی از مجموعه ای از میلیاردها کهکشان کوتوله است که تا حالا نامرئی بوده اند و تعداد زیادی از ستاره ها را ایجاد می کنند.
بااینکه این کهکشان ها برای کشف شدن به صورت مجزا توسط ابزارهای امروزی کم نورند اما وجودشان نتایج قابل توجهی برای مدلهای تشکیل کهکشان ها خواهد داشت.

رونالد بیکن(Roland Bacon)، نویسنده ی اصلی این مقاله، که دانشمند مرکز ستاره شناسی در لیون است به خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: بعد از یک دوره تاریکی، جهان نورانی شد و تعداد زیادی ستاره تولید کرد. اما سوال اصلی این است که چه چیزی به دوره ی تاریکی تمام کرد و جهان را در ایام آغازین به سمت مرحله ی اصطلاحا “بازیونیده شدن” هدایت کرد؟
تا کنون دانشمندان می دانستند که تارهای کیهانی محدود به مناطق خاصی هستند بخصوص در جهت اختروش ها که تشعشات قوی آنها مانند چراغ جلوی ماشین ابرهای گازی را در راه دید آشکار می کنند، با این وجود این مناطق کل تارهای کیهانی که کهکشان ها در آن شکل می گیرند را نمایان نمی کنند.

منبع: