Rate this post

عاشق وب: زرافه های نر بالغ می توانند قدی بیش از ۶ متر داشته باشند که آنها را تبدیل به بلند قدترین پستانداران زمین می کند این ساختار بدنی به آنها این امکان را می دهد تا غذا پیدا کنند و حضور شکارچی ها را بفهمند. اما این خاصیت می تواند روزی به انسان ها نیز کمک نماید.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، در مطالعه ای که در روز چهارشنبه ۱۷ مارس در مجله ی ساینس ادونس (Science Advances) منتشر گردید محققان توضیح دادند که چگونه یکی از ژن هایی که مسئول قد بلند زرافه هاست می تواند در حقیقت به ساخت درمانی برای بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن کمک نماید.
در این مقاله محققان آکادمی علوم چین در مرکز تکامل حیوانات و ژنتیک ادعا می کنند که ژن “FGFRL۱” امکان دارد ژنی چندنمودی باشد به این معنا که این ژن صفاتی به نظر نامرتبط بروز می دهد.
چنگ چیو (Qiang Qiu) یکی از نویسندگان این مقاله در مصاحبه ای با اینورس( Inverse) توضیح می دهد که ماهیت چندنمودی این ژن در زرافه ها می تواند تا حدودی مسئول قد بلند در تکامل در حیوانات باشد. این ژن می تواند به آنها در کاهش فشار خون کمک نماید و سبب کاهش بیماری های قلبی عروقی شود.

نقشه برداری ژنوم زرافه در جستجوی یافتن درمانی برای انسان ها
در این مطالعه محققان نقشه ی ژنوم زرافه را با سایر نشخوارکنندگانی مثل گاو و اُکاپی (زرافه ی گردن کوتاه) مقایسه کردند. بعد از آن که جهش های خاص زرافه را فهمیدند نوعی از ژن “FGFRL۱” را که در زرافه پیدا کرده بودند به موش ها تزریق کردند.
بعنوان بخشی از این بررسی در هردو گروه از موش هایی که این ژن را دریافت کرده بودند و آن دسته که نکرده بودند فشار خون بالا بوجود آمد و یافته ها نشان داد که آن دسته ای که نوعی از “FGFRL۱” را دریافت کرده بودند نسبت به گروه دیگر سلامت تر ماندند.
دسته ی دارای ژن زرافه کمتر گرفتار بیماری قلبی عروقی و صدمه بافتی شدند و استخوان های متراکم تری هم در آنها بوجود آمد.
محققان در مقاله خود نوشتند: این نتایج بینشی در اساس ژنتیکی آناتومی زرافه ها و سازگاری های در رابطه با آن بوجود می آورد که می تواند به درمان بیماری های قلبی عروقی و فشارخون در انسان ها کمک نماید.
چیو در مصاحبه ای اظهار داشت: ما باید در نظر داشته باشیم که این اثرات امکان دارد در گونه های مختلف متفاوت باشد ازاین رو قبل از آن که آنرا برای انسان ها مورد استفاده قرار دهیم باید تحقیقاتی انجام دهیم.

منبع: