Rate this post

به گزارش عاشق وب با راه اندازی دولت الکترونیکی خیلی از مراجعات به دستگاه ها و سازمان های دولتی و عمومی کاهش یافته و دیگر نیازی به دریافت کپی مدارک افراد نیست.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ویدیوی ایران هوشمند به راه اندازی دولت الکترونیکی و کاربردهای فراوان آن پرداخته است. بر مبنای رویه های معمول مردم مجبور بودند گاهی برای گرفتن مجوز و استعلام برای یک کسب و کار، تا ۵۴ مرحله را در مسیرهای بین ۱۸ وزارت خانه و سازمان را طی کنند که کاری وقت گیر و آزاردهنده است. از طرفی جایی که مردم به صورت رودر رو با کارکنان وزارت خانه ها و سازمان ها سروکار دارند، احتمال بروز فساد هم بیشتر می شود.
راه اندازی دولت الکترونیکی سازوکار سریع، دقیق و مطمئنی است که جایگزین پاسخگویی حضوری به درخواست های مردم شد تا گرفتن مجوزها و پاسخ به درخواست ها سریع و آسان شود. با ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات، تمام دستگاههای دولتی از راه مسیری امن و مستقل از اینترنت به هم متصل شدند تا تبادل اطلاعات و داده های مورد نیاز افراد را با دقت و سرعت صورت گیرد.
الان با پیوستن بیشتر وزارت خانه ها و دستگاههای دولتی، به صورت ماهانه بیشتر از ۱۲۰ میلیون تراکنش در این مرکز تبادل می شود و هر روز با پیوستن تعداد بیشتری از سازمان ها به این مرکز، تعداد این تراکنش ها هم بیشتر می شود و این یعنی ماهانه حداقل از انجام ۱۲۰ میلیون نامه نگاری و رفت و آمد اضافی بین دستگاههای اداری و اجرایی پیشگیری شده است.
همینطور با اتصال همه دستگاه ها به این مرکز و به علت وجود اطلاعات مردم در این سامانه، دیگر نیازی به عرضه انبوهی از کپی اسناد، مدارک، شناسنامه، کارت ملی، عکس و سایر مدارک کاغذی نیست و احتمال جعل و فساد در نظام اداری و اجرایی کشور به حداقل می رسد.
بنابراین محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره تعلل و تخلف دستگاه ها برای پیوستن به دولت الکترونیکی و اینکه چه تضمینی برای همراه کردن آنها وجود دارد، اظهار داشت: تضمین اجرایی، قانون و سازمان بازرسی است و کارگروه تعامل پذیری باید از ظرفیت قانونی اعلام تخلف به بازرسی استفاده نماید.
او همینطور تصریح کرد: هر یک روز که اجرای دولت الکترونیکی عقب بیفتد، ما یک روز بیشتر به فساد اجازه رشد می دهیم و مسئولین هم یک روز بیشتر در معرض انجام فساد قرار می گیرند. در صورتیکه اگر دولت الکترونیکی مستقر شود، فساد ریشه کن می شود و شرایط فساد از بین می رود.

منبع: