Rate this post

عاشق وب: دانشمندان ˮدانشگاه منچسترˮ که از مدت ها پیش در حال بررسی چگونگی استفاده از سواب های پوستی بدون درد برای تشخیص پارکینسون بودند، بتازگی کشف مهمی کردند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، هم اکنون تشخیص پارکینسون پروسه پیچیده ای است و با بررسی علایم، معاینات دقیق و ارزیابی های دقیق پزشکان قابل تشخیص می باشد. اما اخیراً پژوهشگران اظهار کرده اند که علایم این بیماری می تواند در روده، اشک و حتی پوست افراد ظاهر شود. بتازگی دانشمندان دانشگاه منچستر (UM) کشف قابل توجهی کردند و دریافتند از سواب هایی که اطلاعات شیمیایی را از سطح پوست جمع آوری می کنند، می توان بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون را با دقت بالا از افراد سالم تشخیص داد.
ایده تشخیص پارکینسون بوسیله نشانگرهای زیستی در پوست بسیار جالب است. امید است که توسط این روش بتوان پیش از ازبین رفتن بیشتر سلول های مغزی تولید کننده دوپامین و شدت یافتن علایم بیماری، بتوان آنرا تشخیص داد و سپس روند بیماری را مدیریت کرد. کاری که پژوهشگران باید در این روش انجام دهند نمونه برداری از پوست و بررسی نشانگرهای زیستی مشخصی است.
در این مطالعه جدید پژوهشگران نگاهی غیرتهاجمی را مورد بررسی قرار داده و به بررسی سواب هایی پرداختند که قادرند نمونه هایی از لایه روغنی پوست را که “سبوم” (sebum) نامیده می شود، جمع آوری کنند. این ماده مملو از مولکول تصور می شود که افراد مبتلا به پارکینسون مقادیر بیشتری از آنرا نسبت به افراد سالم تولید می کنند. بدین سبب پژوهشگران، مطالعه ای را جهت بررسی رابطه آن مولکول با این بیماری انجام دادند و پانصد فرد (اعم از افراد مبتلا به پارکینسون و افراد سالم) را در آزمایشات مورد بررسی قرار دادند و سپس نمونه هایی از سبوم قسمت فوقانی کمر آنها را جمع آوری کردند. سپس از روش های مختلف طیف سنجی جرمی برای تجزیه و تحلیل محتوای شیمیایی استفاده کردند و در نهایت ۱۰ ماده شیمیایی را شناسایی نمودند که در بدن مبتلایان به پارکینسون افزایش یا کاهش یافته بودند. دانشمندان با بررسی این نشانگرهای زیستی توانستند افراد مبتلا به این بیماری را با دقت ۸۵ درصد از اشخاص دیگر شناسایی کنند.
پروفسو “پریدیتا باران” (Perdita Barran) از دانشگاه منچستر اظهار داشت: ما معتقدیم که نتایج ما یک گام فوق العاده دلگرم کننده در آزمایشات است و می تواند برای کمک به تشخیص و کنترل پارکینسون استفاده گردد. این تست نه فقط سریع، ساده و بدون درد است، بلکه بسیار مقرون به صرفه نیز خواهد بود.

منبع: