Rate this post

عاشق وب: رژیم وگان (vegan diet) بتازگی بسیار رواج پیدا کرده است. اینکه این نوع رژیم چگونه بر سلامت بدن انسان تأثیر می گذارد موضوعی است که پژوهشگران در مطالعات علمی به بررسی آن هستند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از تی ان، پژوهشگران موسسه ارزیابی ریسک فدرال آلمان(BfR) در مطالعه اخیرشان سلامت استخوان(استخوان پاشنه) ۳۶ فرد دنبال کننده رژیم وگان و همین طور ۳۶ نفر که رژیم غذایی مختلط را دنبال می کردند با کمک امواج فراصوت اندازه گیری و مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران بعد از بررسی اعلام کردند مقادیر به دست آمده از بررسی استخوان ​​افرادی که از رژیم وگان پیروی می کنند بطور متوسط نسبت به گروه دیگری که رژیم غذایی مختلط را دنبال می کردند، پایین بود که این مساله نشان دهنده ضعف سلامت استخوان است.
در این مطالعه، دانشمندان نشانگرهای زیستی خون و ادرار را نیز بررسی کردند و هدف آنها از این کار نیز شناسایی مواد مغذی بود که ممکنست به رژیم غذایی و سلامت استخوان ارتباط داشته باشد. از ۲۸ پارامتر وضعیت تغذیه ای و متابولیسم استخوان، ۱۲ نشانگر زیستی که بیشترین ارتباط را با سلامت استخوان دارند، شناسایی نمودند. نتایج نشان میدهد که در بیشتر موارد ترکیب این نشانگرهای زیستی در غلظت های پایین در گیاهخواران وجود دارد. این می تواند یک توضیح احتمالی برای ضعیف شدن استخوان باشد.
پروفسور “آندریاس هنسل”(Andreas Hensel) اظهار داشت: رژیم غذایی وگان اغلب بعنوان یک رژیم غذایی که برای سلامتی مفیدست در نظر گرفته می شود اما یافته های علمی ما نشان میدهد که پیروی از رژیم وگان بر سلامت استخوان تأثیر می گذارد.
تغذیه نقش مهمی در سلامت استخوان دارد. نتایج این مطالعه(با در نظر گرفتن نتایج سایر مطالعات علمی) نشان میدهد افراد دنبال کننده رژیم وگان مواد غذایی که برای استخوان بندی مفیدست و عمدتاً در مواد غذایی با منشا حیوانی یافت می شوند را کم مصرف می کنند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به مطالعات بیشتری نیاز است.

منبع: