Rate this post

مطالعات جدید نشان میدهد که خوک های مینیاتوری می توانند راهنمای متخصصان برای درک بهتر آپنه خواب(وقفه تنفسی در خواب) در انسان ها باشند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، پژوهشگران آمریکایی می گویند که این خوک های کوچک و بامزه با پوزه کوتاه و دم تاب خورده به نام یوکاتان(Yucatan) دارای مجاری هوایی هستند که از نظر اندازه و بافت مشابه انسان هاست و این به آن معناست که این خوک ها گاهی بطور طبیعی گرفتار آپنه خواب می شوند مانند یک دایناسور خرناس می کشند.
کارشناسان با بهره گیری از اسکن تشدید مغناطیسی(MRI) در هنگام خواب، افزایش سرعت جریان هوا را در مناطق باریک گلوی خوک ها پیدا کردند. سرعت زیاد جریان هوا و باریک شدن فضای گلو ممکنست دلایلی باشد که موجب توقف جریان هوا و در نتیجه آپنه می شود. این مشکل در خوک های چاق بارزتر بود. در تحقیقات قبلی ارتباطی میان چاقی و بروز آپنه خواب در انسان ها یافت شده است.
آپنه خواب یکی از انسدادهای رایج تنفسی است که موجب می شود در طول شب چندین بار از خواب بپرید. هم اکنون تنها چندین درمان دشوار و تهاجمی مانند “دستگاه های فشار جریان هوای همیشه مثبت”(CPAP)وجود دارد. این دستگاهها هوا را به داخل ماسکی که روی صورت قرار می گیرد پمپ می کنند و با جلوگیری از تنگ شدن مجاری تنفسی موجب بهبود تنفس می شوند. سایر روش های درمانی نیز که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند مانند دستگاه نگه دارنده فک که وسیله ای مشابه محافظ لثه است و مجاری تنفسی را هنگام خواب باز نگه می دارد و یا انجام عمل برداشتن لوزه وجود دارند.
زی جون لیو(Zi-Jun Liu)، محقق اصلی در بخش ارتودنسی در دانشگاه واشنگتن و همکارانش تلاش کردند تا مکانیسم این بیماری را بهتر درک کنند. آنها خوک های کوچک یوکاتان را مورد بررسی قرار دادند، برای اینکه از نظر اندازه و ساختار مجاری هوایی با انسان قابل مقایسه هستند. بااینکه این خوک ها مینیاتوری نامیده می شوند، اما وزن آنها ۱۰۰ پوند و در هنگام چاقی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ پوند است. دو مورد از خوک های مورد بررسی در آزمایش ها چاق بودند و سه مورد وزنی طبیعی داشتند.
پس از بیهوش کردن این خوک ها پژوهشگران چندین مورد آپنه تنفسی در دو خوک چاق مشاهده نمودند در صورتیکه فقط یکی از سه خوکی که وزن طبیعی داشتند آپنه تنفسی نشان داد. در حالت خواب عادی تنها خوک های چاق ۳۵ بار در ساعت آپنه تنفسی نشان دادند و درحالی که خوک های با وزن طبیعی خروپف نمی کردند دو خوک چاق در دو حالت بیهوشی و خواب عادی خروپف می کردند.
آپنه خواب ناشی از مشکلات آناتومیکی بینی و گلوست که موجب توقف جریان هوا می شود. تا حالا نحوه جریان هوا بوسیله این مجاری و مکانیسم هایی که موجب توقف این جریان می شود مشخص نشده است.
این گروه برای یافتن اطلاعات بیشتر بعد از اسکن خوک ها مدلی سه بعدی از مجاری تنفسی آنها ساختند و متوجه شدند که حلق خوک های چاق بطور قابل توجهی در مناطقی باریک تر می شود و شدت جریان هوا در این مناطق ۲۵ درصد بیشتر است.
یکی از فرضیه های پژوهشگران این بود که آپنه خواب در اثر آنچه تحت عنوان “تلاطم” در مجاری تنفسی شناخته می شود، به وجود آمده است. لیو می گوید شاید اگر سوار هواپیما شده باشید با این واژه آشنا باشید. تلاطم به مدلول گردش هوا در یک منطقه خاص است که در هواپیما موجب تکان های شدید می شود. در مجاری هوایی خوک ها، این تلاطم می تواند ناشی از تغییر شکل ناگهانی مجاری تنفسی و تغییر سرعت جریان هوا باشد. اما فرضیه ی تلاطم هوا با بررسی خوک ها رد شد برای اینکه به رغم باریک شدن حلق و افزایش سرعت جریان هوا، پژوهشگران هیچ تلاطمی در مجاری هوایی خوک ها پیدا نکردند.
این تحقیقات نشان داده است که خوک های کوچک می توانند یک مدل حیوانی طبیعی جهت بررسی علل ایجاد آپنه خواب باشند و به درک بیشتر تاثیر آپنه خواب بر بدن کمک کنند.
به گفته این گروه، برای یافتن چاره طولانی مدت و سازوکارهای این بیماری باید کارهای بیشتری صورت گیرد.
لیو می گوید: به رغم یافته های ما، مکانیسم آپنه خواب هنوز کاملاً شناخته شده نیست. البته که دلیلهای آناتومیک وجود دارد، اما دلیلهای عملکردی آن هنوز جای بحث دارد.
این مطالعه در مجله Heliyon انتشار یافته است.