Rate this post

به گزارش عاشق وب در حالیکه خدمات اینترنت عرضه شده توسط ماهواره های اینترنتی ˮاستارلینکˮ برای به ارمغان آوردن اینترنت به مناطقی در نظر گرفته شده است که خیلی دوردست هستند و بدون وجود این ماهواره ها نمی توانند به اینترنت متصل شوند، عرضه خدمات آن به مشتریان منتخب در بریتانیا شروع شده است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، ما تابحال خیلی از مأموریت های فضایی شرکت فضایی “اسپیس ایکس”(SpaceX) را همچون ارسال ماهواره های اینترنتی معروف به “استارلینک”(Starlink) به مدار زمین پوشش داده ایم و الان به نظر می آید که تلاش این شرکت به ثمر نشسته است، چون که سرویس اینترنت “استارلینک” هم اکنون برای مشتریان منتخب در انگلیس در دسترس قرار گرفته است.
این سرویس تابحال برای بعضی از ساکنان کانادا و شمال ایالات متحده در دسترس قرار گرفته بود.
هدف از عرضه اینترنت “استارلینک” ایجاد اتصال به آن دسته از مناطق دور افتاده و دوردست است که در غیر این صورت امکان اتصال به اینترنت را ندارند.
“اسپیس ایکس” می گوید هم اکنون تقریباً ۹۶۰ ماهواره “استارلینک” در مدار زمین مستقر شده است.
اگر به وبسایت “استارلینک” رجوع نماییم، پیام زیر را مشاهده خواهیم کرد: برای دیدن اینکه آیا موقعیت مکانی شما جهت شرکت در برنامه بتا معروف به “بهتر از هیچ چیز” واجد شرایط است، ایمیل و آدرس خویش را در زیر وارد کنید.
هزینه اشتراک برنامه “بهتر از هیچ چیز” شامل ۶۰۰ دلار برای روتر و ۱۲۱ دلار برای اشتراک ماهیانه است و مشتریان می توانند سرعتی بین ۵۰ مگابیت بر ثانیه تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه را انتظار داشته باشند.
در وبسایت “استارلینک” آمده است: “استارلینک” با عملکردی که بسیار بهتر از اینترنت ماهواره ای سنتی و یک شبکه جهانی با محدودیت های زیرساخت های زمینی است، اینترنت پهن باند پرسرعت را به مکان هایی که دسترسی آنها به اینترنت دشوار، گران یا کاملاً غیر ممکن است، عرضه می دهد.
“استارلینک” در سال ۲۰۲۰ عرضه خدمات خویش را در شمال آمریکا و کانادا شروع کرد و در سال ۲۰۲۱ می خواهد به سرعت پوشش خویش را گسترش دهد و تقریباً به پوشش جهانی برسد.
شرکت “اسپیس ایکس” همینطور تصریح کرد که ماهواره های آن به تمیز ماندن فضا و عدم افزایش زباله های فضایی در مدار زمین کمک خواهند کرد. چونکه هنگامی که عمر مفید این ماهواره ها به پایان برسد، آنها طی چند ماه از سیستم پیشرانه خود استفاده می نمایند تا از مدار زمین بیرون بروند. حتی در صورتیکه موفق به این کار نشوند هم طی یک تا پنج سال به جو زمین بازمی گردند و در آن می سوزند.
به نظر می آید سرویس اینترنت “استارلینک” برای همه یک معامله برد-برد است. این ماهواره ها خدمات اینترنت را بدون ایجاد آلودگی و صدمه رساندن به محیط فضا به مناطق دوردست می رسانند. اما هنوز یک سوال باقی مانده است: چه زمانی این سرویس برای همه در دسترس خواهد بود؟