Rate this post

در تصاویر حیرت انگیزی که توسط ˮآژانس اکتشاف هوافضا ژاپنˮ انتشار یافته، مواد زغال چوب مانند جمع آوری شده از سطح سیارک ریوگو که پارسال توسط این فضاپیما جمع آوری شده، قابل مشاهده هستند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، کارشناسان گفتند: نمونه هایی که توسط مأموریت “هایابوسا-۲” به زمین آورده شده اند دارای قطر ۰.۴ اینچ(یک سانتی متر) و به سختی سنگ هستند.
این تصاویر ریزدانه های سیاه بعد از آنکه هفته گذشته تصویر نمای ظرف نگهدارنده حاوی نمونه سیارک “ریوگو” در سایت آژانس اکتشاف هوافضا ژاپن گذاشته شد، منتشر شدند.
ریوگو یک سیارک نزدیک به زمین است و قطر آن حدود ۰.۶۲ مایل(۱ کیلومتر) است و در فاصله حدود ۱۹۰ میلیون مایل(یا ۳۰۰ میلیون کیلومتر) از سیاره ما واقع شده است.
هایابوسا-۲ بعد از ترک ریوگو در نوامبر ۲۰۱۹ راهش را برای سفر به زمین پیش گرفت و چند هفته پیش در تاریخ پنج دسامبر کپسول حاوی نمونه با یک چتر نجات در یک مکان امن در صحرای استرالیا فرود آمد.
“توموهیرو اوسوی”( Tomohiro Usui) دانشمند مواد فضایی آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن(JAXA) توضیح داد ریزدانه های شنی که هفته گذشته نمایش داده شده اند از نخستین برخورد هایابوسا-۲ با سطح سیارک ریوگو که در فوریه ۲۰۱۹ رخ داد، به دست آمده است.
با این وجود تصاویر قطعات بزرگتری که چند روز گذشته نمایش داده شده، طی یک برخورد دیگر این فضاپیما با سیارک مذکور جمع آوری شده اند و در محفظه دیگری روی کپسول هایابوسا-۲ ذخیره شده اند.
این مجموعه دوم از نمونه ها که در ژوئیه ۲۰۱۹ ذخیره شده است، نمونه های زیر سطح سیارک هستند و توسط ابزار این فضاپیما که سبب انفجار سطح زیرین سیارک شده، به دست آمده است.
بنابر گفته پروفسور اوسوی، تفاوت در اندازه دو مجموعه نمونه نشانگر سختی های مختلف سنگ بستر سطح سیارک ریوگو است. یک احتمال این است که مکان برخورد دوم یک سنگ بستر سخت بوده باشد.
او همینطور اضافه کرد: این بدان مفهوم است که ذرات بزرگتر شکسته و وارد محفظه می شوند.

منبع: