Rate this post

کاوشگر قمری چین معروف به ˮچانگ ای ۵ˮ سفر خود برای آوردن نمونه های خاک و سنگ سطح کره ماه به زمین را شروع کرد. این نخستین سفینه فضایی است که بعد از چندین دهه خاک ماه را به زمین می آورد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، کاوشگر نمونه بردار قمری چین بعد از گذشت بیش از یک هفته سرانجام در راه بازگشت به خانه است.
خبرگزاری “شین هوا” گزارش داد که “مدارگرد-بازگشت کننده چانگ ای ۵” سفر خود به زمین را با محموله سنگ و خاک ماه آغاز نموده است. هرچند که باید کمی صبر کرد تا این فضاپیما به زمین بازگردد.
برنامه ریزی شده بود که کل این ماموریت طی ۲۳ روز به اتمام برسد، بدین سبب انتظار می رود که این فضاپیما در تاریخ ۱۶ یا ۱۷ دسامبر در مغولستان داخلی فرود آید.
در صورت موفقیت، این نخستین محموله از نمونه های تازه از سطح ماه خواهد بود که از دهه ۱۹۷۰ تا حالا به زمین آورده می شود. چین با این ماموریت به سومین کشوری تبدیل خواهد شد که بعد از ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق، خاک ماه را جمع آوری کرده است.
این کاوشگر برای بازگرداندن حدود دو کیلوگرم خاک و سنگ ماه برنامه ریزی شده بود، بااینکه معین نیست که چه مقدار به زمین باز می گرداند.
این نمونه ها می توانند درک بشریت از ماه را گسترش دهند، بااینکه معین نیست که چین چگونه می خواهد دانش خودرا با جامعه علمی به اشتراک بگذارد یا اینکه اصلا تمایل به چنین کاری خواهد داشت یا نه.
البته علم تنها عامل تحریک کننده و انگیزه دهنده برای چین نیست. شکی نیست که چنین ماموریت موفقی موجب افزایش غرور ملی در چین و استقلال بیشتر چین در فضا می شود.

منبع: