Rate this post

عاشق وب: وسیله صعودگر کاوشگر ˮچانگ ای ۵ˮ چین که نمونه های گرانبهای جمع آوری شده از سطح ماه را به مدار ماه منتقل می کرد، روز دوشنبه بعد از اتمام عملیات خود در این ماموریت بنابر فرمان مرکز کنترل به ماه به هدف خوردن داده شد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس نیوز، “برنامه اکتشاف ماه چین”(CLEP) روز سه شنبه اعلام نمود: مرکز کنترل ماموریت در ساعت ۵: ۵۹ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی دوشنبه(۲: ۲۹ بامدادان سه شنبه به وقت تهران) دستوراتی را به کاوشگر ارسال کرد و در نتیجه وسیله صعودگر این کاوشگر ساعت ۶: ۳۰ عصر به وقت منطقه زمانی شرقی(سه بامدادان به وقت تهران) با ماه برخورد کرد.
این برخورد در صفر درجه طول جغرافیایی و ۳۰ درجه جنوبی رخ داده است. مختصات گزارش شده حاکی از آنست که برخورد بین دهانه های برخوردی باستانی “رجیومنتانوس”(Regiomontanus) و “ولتر”(Walther ) در ناحیه ارتفاعات جنوبی است.
صعودگر یک مولفه مهم در ماموریت پیچیده ۲۳ روزه این کاوشگر برای جمع آوری نمونه های ماه و تحویل آنها به زمین بود. این کاوشگر از بالای سطح نشین “چانگ ای ۵” در “اقیانوس طوفان ها” در تاریخ سه دسامبر جدا شد و حدود دو کیلوگرم نمونه ماه جمع آوری شده توسط کاوشگر مذکور را با خود برداشت. این کاوشگر همراه صعودگر مذکور در تاریخ ۱ دسامبر به همراه یکدیگر روی ماه فرود آمده بودند.
در پنج دسامبر کاوشگر با موفقیت نخستین کوشش برای اتصال خودکار در مدار ماه را به انتها رساند. این عملیات اجازه انتقال نمونه ها را به کپسول ورود مجدد متصل به مدارگرد چانگ ای ۵ داد. اتصال، لحظه ای حیاتی در ماموریت بازگشت نمونه بود. در صورتیکه صدها آزمایش و شبیه سازی روی زمین انجام شده بود اما عملیات اتصال ۳۸۰ هزار کیلومتر دورتر انجام شد.
طی این ماموریت مدارگرد “چانگ ای ۵” در مدار ماه باقی می ماند و منتظر یک پنجره برای ترک آنجا و ورود به زمین است که در صورت انجام این عملیات بعد از ۱۱۲ ساعت در مغولستان داخلی ورود خواهد آمد. رسانه های دولتی چین اعلام نمودند که عملیات ورود کاوشگر به زمین طی روزهای آینده صورت خواهد گرفت و انتظار می رود حدود ساعت ۹: ۵۰ شب شنبه به وقت منطقه زمانی شرقی(۶: ۲۰ بامداد یکشنبه به وقت تهران) این عملیات آغاز شود.
بنظر می رسد که این برخورد در سمت پنهان ماه رخ داده باشد و مدارگرد شناسایی ماه ناسا(که ساعاتی بعد از فرود از سطح نشین چانگ ای ۵ و وسیله صعودگر آن تصویربرداری کرد) برای مشاهده در مدار نبوده است. چین هم اکنون سه سطح نشین عملیاتی روی ماه دارد اما معین نیست که آیا آنها می توانند آزمایشات مربوط به این برخورد را انجام دهند یا خیر.
“چانگ ای ۳” که هفت سال پیش در ناحیه دریای رگبارها(Mare Imbrium) ماه فرود آمد بازنشسته شده است اما دارای یک میکروترازوی بلور کوارتز چسبناک است که برای تشخیص گرد و غبار استفاده شده بود. سطح نشین چانگ ای ۵ نیز بعد از پرتاب صعودگر همچنان فعال است. کاوشگر “چانگ ای ۴” نیز در خواب زمستانی است و در همین حال خورشید برفراز محل قرارگیری آن در دهانه “ون کارمن” در سمت پنهان ماه، طلوع می کند.

منبع: