Rate this post

عاشق وب: شرکت ˮبوئینگˮ آخرین آزمایش چتر فرود کپسول فضایی ˮاستارلاینرˮ(Starliner) را به انتها رساند تا این شرکت بیش از هر زمان دیگری به انجام پروازهای آزمایشی نزدیک شود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، کپسول فضایی “استارلاینر”(Starliner) ساخته شرکت “بوئینگ”(Boeing) که از ارتفاع ۳۵ هزار پایی رها شد، با ایمنی کامل در صحرای نیومکزیکو فرود آمد تا با موفقیت، آخرین آزمایش چتر فرود خودرا به انتها رساند و راه را برای پروازهای آزمایشی سرنشین دار باز کند.
برخلاف کپسول “دراگون” شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) که از چترها برای کاهش سرعت آن هنگام فرود روی آب استفاده می نماید، کپسول “استارلاینر” از یک سیستم چند مرحله ای چتر و کیسه هوا برای فرود آمدن روی زمین استفاده می نماید.
طبق گفته شرکت “بوئینگ”، کپسول “استارلاینر” در حقیقت نخستین فرودگر ساخت آمریکا است که برای فرود در خشکی طراحی شده است.
“مایک مک کارلی” سرپرست سیستم فرود “استارلاینر” در اطلاعیه ای اظهار داشت: فلسفه ما همیشه آزمایش سخت افزاری سیستم برای دیدن چگونگی تعامل همه عناصر بوده است. وسیله نقلیه ما نمی تواند در یک هواپیما جای گیرد، بدین سبب تنها راهی که می توانیم آنرا به اندازه کافی بلند و آزمایش نماییم، استفاده از یک بالن بزرگ است.
مهندسان “استارلاینر” برای اطمینان از اینکه سیستم چتر به اندازه کافی مقاوم است تا بتواند فضانوردان را حتی در وضعیت دشوار و ایجاد حادثه و شرایط جوی نامناسب از ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) به زمین بازگرداند، در این آزمایش چند چالش طراحی کردند.
ابتدا آنها مانع از باز شدن و استقرار یکی از چترهای محافظ حرارتی شدند و سپس از باز شدن یکی از دو چتر دیگر جلوگیری و مشاهده نمودند که صرف نظر از این مسائل، هر سه چتر اصلی کپسول بدون هیچ حادثه ای باز شده و “استارلاینر” را به آرامی به سمت زمین هدایت کردند و فرود آوردند.
با وجود اینکه این آزمایش موفقیت آمیز بود، اما مهندسان “بوئینگ” در حال برنامه ریزی برای بهبودهای بیشتر در سیستم چترها هستند.
“دن نیدرمایر” مدیر آزمایش پرواز “استارلاینر” اظهار داشت: با افزایش قدرت مواد و نقاط اتصال آنها، ما تنها با تنظیمات جزئی قابلیت اطمینان سیستم را افزایش می دهیم. در صورتیکه سیستم فرود ما با موفقیت عمل می کند، “بوئینگ” متعهد به تولید امن ترین کپسول مداری سرنشین دار است و این آزمایش تکمیلی به ما در رسیدن به این هدف کمک می نماید.
“استارلاینر” در مرحله بعدی مقرر است “آزمایش پرواز مداری ۲” خودرا در اوایل سال ۲۰۲۱ انجام دهد. این آزمایش یک بازسازی از “آزمایش پرواز مداری ۱” است که در دسامبر ۲۰۱۹ با موفقیت پرتاب شد و به زمین بازگشت، اما نتوانست به ایستگاه فضایی بین المللی برسد. در بررسی چهار ماهه این پرواز آزمایشی ناموفق، ۸۰ مشکل کشف شد که باید پیش از شروع آزمایش پرواز مداری دوم اصلاح می شد.
بوئینگ می خواهد ۴۱۰ میلیون دلار برای آزمایش پرواز مداری دوم خود هزینه کند.
اگر این آزمایش با موفقیت به ایستگاه فضایی بین المللی برسد و به شکل ایمن به زمین برگردد، “استارلاینر” مجاز به آزمایش پرواز سرنشین دار خواهد بود. اگر پرواز سرنشین دار “استارلاینر” نیز موفقیت آمیز باشد، “بوئینگ” سرانجام از ناسا گواهینامه پرواز فضایی خودرا کسب می کند و امکان مشارکت در “برنامه تجاری خدمه” را برای این شرکت فراهم می آورد که طی آن می تواند هفت فضانورد را همزمان به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد.

منبع: