Rate this post

به گزارش عاشق وب در انتهای هفته کتاب و کتابخوانی قرار داریم. این هفته خیلی ها با استفاده از تخفیف هایی که در طرح های مختلف لحاظ شده بود، کتاب های موردعلاقه شان را خریدند. اما در این میان طبق اعلام منابع رسمی، سال جاری به دلیل شیوع کرونا، فروش اینترنتی نسبت به کتابفروشی ها از رونق بیشتری برخوردار بود. بخشی از فروش اینترنتی کتاب، در ارتباط با کتاب های الکترونیکی است و این نشان از آن دارد که مقوله ای به نام ebook دارد آرام آرام در کشور ما جای خویش را باز می کند.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، «فرهیختگان» در ادامه نوشت: در این گزارش به سراغ کتاب های الکترونیکی رفته ایم تا مزایایشان را بررسی نماییم. با وجود محبوبیت کتاب های الکترونیکی در دنیا، خیلی از افرادی که اهلِ خواندن کتاب هستند، عموما تمایل دارند نسخه چاپ شده یک کتاب را داشته باشند. آنها دوست دارند حس ورق زدن کتاب به آنها دست دهد و با این کار، تمایل بیشتری به خواندن کتاب نشان می دهند. اما با توجه به این خصوصیت در کتاب های چاپ شده که بعنوان یک روش سنتی شناخته می شود، کتاب های الکترونیکی مزایایی دارند که سبب شده مخاطبان بیشتر از قبل به آنها توجه نمایند و به استفاده از آن روی بیاورند.

و اما علل استقبال از کتاب های الکترونیکی چندتاست:

دسترسی

زمانی که قصد دارید به جایی بروید که کتاب هایتان همراهتان نیست، کتاب های الکترونیک به کمک شما می آیند. این کتاب ها، همیشه همراه شما هستند و نیازی نیست کتاب را همراه خودتان حمل کنید. حتی برای تهیه یک کتاب جدید، نیازی نیست به کتابخانه مراجعه نموده و کتاب را خریداری کنید؛ بلکه با خرید آنلاین می توانید به سرعت به آن دسترسی پیدا کرده و از راه تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی، آنرا مطالعه کنید. در هر جایی هم که هستید، می توانید آغاز به مطالعه کرده و از فرصت هایی که دارید، استفاده کنید.

حمل آسان

کتاب های چاپ ­شده، معمولا وزن زیادی دارند و حمل آنها دشوار است. در صورتیکه کتاب های الکترونیکی وزنی ندارند. شما می توانید در تلفن همراهتان، کتابخانه بزرگی از نسخه های دیجیتالی کتاب ها تهیه کرده و در هر زمان و مکانی به آنها دسترسی داشته باشید.

امکان ترجمه

در کتاب های فیزیکی، اگر کتابی بخوانید که معنای واژه های آنرا ندانید، باید کتاب را کنار گذاشته و به واژه نامه (دیکشنری) رجوع کنید تا معنای آنرا پیدا کنید. اما در طرف مقابل، کتاب های الکترونیکی کار را راحت کرده اند. به سادگی می توانید یک دیکشنری آنلاین روی تلفن هوشمندتان نصب کرده و تنها با یک کلیک، معنای آنرا از دیکشنری پیدا کنید. این دیکشنری ها معمولا در جایی از برنامه قرار دارند که مزاحمتی برای خواندن کتاب ایجاد نمی کنند.

تغییر شکل و فونت

امروز ابزارهای مختلفی برای تغییر فونت، رنگ و استایل نوشته ها طراحی شده اند. اگر حین خواندن کتاب الکترونیک از تلفن همراه هوشمند استفاده کنید، به سادگی می توانید این تنظیمات را تغییر داده و محتوای کتاب را به شکلی که دوست دارید، مطالعه کنید.

ارتباط بهتر با محیط زیست

یکی از خصوصیت های مثبت کتاب های الکترونیک نسبت به کتاب های چاپ ­شده این است که برای انتشار آن به کاغذ نیاز نیست و به صورت کلی به منابع کمتری نیاز دارد. خیلی از مشتاقان کتاب های چاپ شده، طی سالهای اخیر بیشتر کتاب هایشان را به صورت دیجیتالی خریداری می کنند تا حداقل به حفظ محیط زیست کمک کرده باشند.

مطالعه در همه محیط ها

به لطف تکنولوژی، به سادگی می توانید با کمک نور تلفن همراه یا کامپیوترتان، در تاریکی کتاب الکترونیکی بخوانید. خیلی از گوشیهای هوشمند تنظیمات Dark mode دارند و این به خوانندگان کتاب در تاریکی کمک می نماید تا با راحتی بیشتری به مطالعه بپردازند.

ارزانی

نسخه الکترونیکی کتاب های جدید، معمولا همزمان با نسخه چاپ شده منتشر می شوند و شما با قیمت های کمتری می توانید آنها را خریداری کنید.

به روزرسانی

کتاب های فیزیکی معمولا ویرایش های زیادی دارند. خیلی از این ویرایش ها امکان دارد بعد از تیراژ بالای یک کتاب رخ دهد. مسلما انجام این ویراست و چاپ مجدد آن، هزینه های زیادی به دنبال دارد اما در صورت احتیاج به ویرایش کتاب های الکترونیکی، با هزینه های بسیار کمتری این کار انجام می گیرد.

ارتباط بهتر با تکنولوژی

به طور کلی خوانندگان کتاب های الکترونیکی ارتباط بهتری با تکنولوژی برقرار می کنند. برای مثال اگر قسمتی از محتوای کتاب برایتان جای سوال باقی گذاشت، با کپی کردن متن آن در گوگل و جست وجو در اینترنت، به سادگی می توانید در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ یا اینکه اگر نکته ای در داخل متن کتاب توجه شما را جلب کرد، به آسانی می توانید آن قسمت را هایلات کرده و باردیگر آنها را مرور کنید.

منبع: