Rate this post

دانشمندان ˮدانشگاه کمبریجˮ در مطالعه اخیرشان از توالی ژنوم برای آشکار کردن میزان گسترش یک باکتری دستگاه گوارش مقاوم به دارو در بیمارستان بهره برده اند و دریافتند این باکتری ها حتی بعد از پاکسازی عمیق نیز در آن محیط باقی می مانند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، انتروکوک فاسیوم یا انتروکوک فاشیوم(Enterococcus faecium) باکتری است که معمولاً در دستگاه گوارش یافت می شود و بدون ایجاد مشکلاتی برای میزبان در آنجا ساکن است. با این وجود در بیماران مبتلا به نقص ایمنی این مساله می تواند منجر به عفونت بسیار خطرناکی شود.
در طول سه دهه گذشته، سویه هایی از این باکتری ظاهر شده اند که در مقابل آنتی بیوتیک های مهم همچون آمپی سیلین و وانکومایسین مقاوم هستند که این مساله پژوهشگران را نگران می کند و این سویه ها اغلب آنهایی هستند که در عفونت های ناشی از انتروکوک فاسیوم در بیمارستان یافت می شوند.
تیمی از دانشمندان دانشگاه کمبریج و دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن با بهره گیری از اطلاعات اپیدمیولوژیک و ژنومیک، روشی را برای ترسیم باکتری در محیط های بهداشتی ارائه کردند. این امر به بیمارستان ها کمک می نماید تا منابع آلودگی را شناسایی کرده و اقداماتی بمنظور کنترل عفونت انجام دهند.
در این تحقیق که یافته های آن در مجله”Nature Microbiology” انتشار یافته است، پژوهشگران از این روش برای بسط انتروکوک فاسیوم مقاوم در مقابل دارو در محیط بیمارستان بهره برده اند.
دکتر “تئودور گولیوریس”(Theodore Gouliouris) از دانشکده پزشکی دانشگاه کمبریج اظهار داشت: بیش از دو دهه است که می دانیم باکتری انتروکوک فاسیوم می تواند در بیمارستان وارد بدن بیماران شود و افراد نیز آنرا به افراد دیگر انتقال دهند. جلوگیری از گسترش آن نیازمند این است که ما دقیق بدانیم که این باکتری ها در کجا زندگی می کنند تا در گام بعد بتوانیم نحوه انتقال آنرا درک نماییم.
بیشتر مطالعات تا به امروز انجام شده به کشت باکتری ها از نمونه ها متکی بوده است. اما همانطور که نشان دادیم، تعیین توالی ژنوم کامل – مشاهده دی. ان. ای باکتری ها – همراه با بررسی دقیق بدن بیمار و نمونه برداری دقیق از محیط می تواند ابزاری قدرتمند برای کمک به دانشمندان در ترسیم آن باشد.
به همین دلیل پژوهشگران ۱۴۹ بیمار بخش خون شناسی را که طی یک دوره شش ماهه در بیمارستان دانشگاه کمبریج بستری بودند را مورد بررسی قرار دادند. آنها از بیماران نمونه مدفوع و از محیط بیمارستان نیز نمونه هایی را جمع آوری کردند و آنها را جهت بررسی باکتری انتروکوک فاسیوم مورد کشت و بررسی قرار دادند.
۴۸ درصد از نمونه های گرفته شده از محیط بیمارستان برای انتروکوک فاسیوم مقاوم در مقابل وانکومایسین مثبت بود. این باکتری در ۳۶ درصد تجهیزات پزشکی، ۷۶ درصد مناطق غیرقابل لمس مانند دریچه های هوا، ۴۱ درصد فضاهای تخت خوابی و ۶۸ درصد توالت های عمومی یافت شده است.
پژوهشگران نشان دادند که حتی تمیز کردن عمیق نیز نمی تواند باکتری ها را از بین ببرد. در طول مطالعه، هنگامی که بیماران به مکان دیگری منتقل شدند، بیمارستان یک دوره تمیزکاری عمیق را در یک بخش انجام داد. با این وجود، هنگامی که پژوهشگران باردیگر پیش بازگشت بیماران به بخش، از مکان ها نمونه برداری کردند متوجه شدند که در ۹ درصد نمونه ها هنوز هم اثراتی از باکتری مذکور وجود دارد.
۳ روز بعد از بازگشت بیماران نیز آزمایش نیمی از مکان های مذکور باردیگر مثبت شد و باکتری مذکور باردیگر در آنجا به شکل گسترده حضور پیدا کرده بود. سه چهارم (۷۴ درصد) از بیماران ناقل کلاد A۱ بودند. کلاد A۱ یک سویه باکتری انتروکوک فاسیوم است که به چند دارو مقاوم است و معمولاً در بیمارستان ها یافت می شود و نسبت به آنتی بیوتیک آمپی سیلین مقاوم است و اغلب در مقابل ونکومایسین نیز مقاومت می کند.
دکتر گولیوریس اضافه کرد: مطالعه ما نشان میدهد که سویه های مقاوم به دارو باکتری انتروکوک فاسیوم می توانند با وجود تمیز کردن استاندارد نیز همچمنان در محیط بیمارستان باقی بمانند ما هنگامیکه فهمیدیم اثر تمیز کردن عمیق چقدر کوتاه مدت است بسیار متعجب شدیم. ما به رغم استفاده از محصولات تمیزکننده و روش هایی که ثابت کرده اند در مقابل باکتری ها موثر هستند، سطح بالایی از انتروکوک فاسیوم را در بیمارستان یافتیم. این مسئله نشان میدهد که مقابله با شیوع انتروکوک فاسیوم در بیمارستان ها امری چالش برانگیز است. غربالگری بیماران، روش های پاکسازی نوین تر و اقدامات سختگیرانه در بهداشت کارکنان برای کاهش این باکتری لازم است.