Rate this post

عاشق وب: دانشمندان موفق به ابداع مواد ایمپلنتی یا قابل کاشتی شده اند که می تواند سبب رشد استخوان در سوراخ جمجمه بیماران شود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، هنگامی که یک بیمار در جمجمه خود سوراخی دارد، این سوراخ یا حفره معمولاً باید با استخوان برداشته شده از قسمت دیگری از بدن وی یا با یک قطعه فولاد یا پلاستیک جامد پر شود. حالا ممکنست به زودی گزینه بهتری برای این کار وجود داشته باشد که رشد استخوان طبیعی جدید را در آن محل تحریک کند.
مشکل اصلی استفاده از استخوان قسمت دیگری از بدن بیمار در این است که ممکنست در محلی که استخوان از آنجا گرفته می شود، عوارضی ایجاد شود. علاوه بر این، تراشیدن آن استخوان سخت برای قرار دادن در سوراخ جمجمه ممکنست دشوار باشد. از جانب دیگر، ایمپلنت های فولادی و پلاستیکی با ساختار استخوان واقعی مطابقت ندارند و همین موضوع بطور بالقوه می تواند منجر به بروز عفونت شود.
یک کنسرسیوم از موسسات تحقیقاتی سوئد آنچه را که بعنوان “ایمپلنت بیوسر”(BioCer) شناخته می شود، ابداع کرده است. این ماده از یک ماده بیوسرامیکی اختصاصی چاپ سه بعدی شده متشکل از ماده معدنی “مونتیت(monetite)” ساخته شده است که بر روی یک قاب تیتانیومی نصب شده و به شکل سوراخی است که نیاز به پر شدن دارد.
بعد از کاشت، سلول های بافت استخوانی مجاور جمجمه آغاز به مهاجرت به این بیوسرامیک می کنند و در صورتیکه این ماده به تدریج از بین می رود، در داخل آن تولید مثل می کنند و در نهایت، بیوسرامیک بطور کامل با استخوان واقعی جایگزین می گردد. قاب تیتانیومی در جای خود باقی می ماند، اما قسمت زیادی از محل بازیابی را تشکیل نمی دهد و مشکلی ایجاد نمی کند.
تا حالا این فناوری با موفقیت بر روی گوسفندها آزمایش شده است.
پروفسور “پیتر تامسن” از دانشگاه گوتنبرگ و دانشمند ارشد این مطالعه می گوید: ترکیب ترکیبات سرامیک و تجزیه آهسته آن برای تشکیل استخوان در نقص جمجمه بسیار عالی است. این روش با روش های درمانی موجود پیوند استخوان و کاشت پلاستیک و فلز رقابت خواهدنمود.
این تحقیق که با همکاری دانشمندان دانشگاه گوتنبرگ، موسسه کارولینسکا و دانشگاه اوپسالا انجام شده است، در مقاله ای در مجله PNAS انتشار یافته است.
لازم به ذکر است که یک ماده استخوان ساز دیگر که سوراخ های جمجمه را بهبود می بخشد، معروف به “Resobone” توسط یک تیم در موسسه فناوری لیزر “فرانهوفر” آلمان در حال تولید است.

منبع: