Rate this post

به گزارش عاشق وب وزیر ارتباطات با تاکید بر برنامه ریزی ها برای اجرای ایران هوشمند، اظهار داشت: یکی از موضوعات کلیدی ایران هوشمند، راه اندازی خدمات نسل پنج است. بااینکه برای ورود نسل  سه و چهار ارتباطی به کشور، ۱۲ سال مقاومت شد و فرصت طلایی برای هم زیستی مسالمت آمیز با تکنولوژی از دست رفت، اما نیاز و پیشرفت کشور به این فناوری ها وابسته بود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، مراسم رونمایی از کاربست های ۵G در ایران و «انعقاد تفاهم نامه های خودروی خودران و بیمارستان هوشمند» در سالن پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد.
محمدجواد آذری جهرمی در این مراسم با اعلان اینکه در دوره های مختلف اتفاقات زیادی برای ایران افتاده اما کشورمان همچنان پابرجا باقی مانده است، اظهار داشت: چنگیزخان مغول به کشور ما حمله کرد، فردی که دست کمی از رئیس جمهوری فعلی آمریکا ندارد. اما ایران بعد از آن حمله باردیگر به اوج رسید. آینده روشن برای یک فرد نیست، برای یک کشور و نسل است. رویای آینده روشن مهم می باشد، اما مهتر از آن تلاش هایی است که همه افراد باید بکنند و باید توجه داشت که هر دولتی در دوره های مختلف مشکلات خاص خودرا دارد.

وی افزود: در حوزه های مختلف توسعه علم، حوزه سلامت، حوزه فضایی، حوزه دانش بنیان و بخش های دیگر، کوشش های مختلفی انجام می شود. ما برای ساختن آینده روشن، برنامه ایران هوشمند را پیگیری کردیم. دانشگاه تهران این برنامه را نوشت و اندیشمندان از حوزه های مختلف روی آن کار کردند و منظومه مدونی از فعالیت ها تدوین شد. این برنامه سه ماه است که به شورای عالی فضای مجازی ارائه شده و رئیس جمهوری قول داده که در نوبت بررسی قرار گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه برنامه ایران هوشمند تنها مربوط به وزارت ارتباطات نیست و همه بخش ها را شامل می شود، اظهار نمود: اگر ایران هوشمند اجرا شود، در اقتصاد دیجیتال دنیا، سهمی غیرنفتی خواهیم داشت و سهمی که با محصولاتی مانند پسته و فرش وجود داشته، با اقتصاد دیجیتال بعنوان یک اقتصاد غیرنفتی و در تعامل سازنده با ظرفیت های علمی دنیا فراهم می شود.
فرصت همزیستی مسالمت آمیز با ۳G و ۴G از دست رفت
آذری جهرمی با تاکید بر اهمیت راه اندازی خدمات ۵G هم زمان با ورودی این فناوری اظهارکرد: یکی از موضوعات کلیدی در برنامه ایران هوشمند، راه اندازی خدمات نسل پنج است. برای ورود نسل سوم و چهارم تلفن همراه به کشور، ۱۲ سال مقاومت شد و فرصت طلایی که برای هم زیستی مسالمت آمیز با فناوری روز آن زمان که با خودش فرهنگ و شیوه استفاده از تکنولوژی را می آورد، از دست رفت، اما نیاز و پیشرفت کشور به این فناوری ها وابسته بود.

وی با اعلان اینکه با ورود این فناوری ها به کشور، عده ای نگران فضای مجازی و آفت های آن شدند، اضافه کرد: ما هنوز هم در قاعده حقوقی اینکه در بارگذاری محتوا در صورت بروز جرم، تولیدکننده محتوا باید پاسخگو باشد و یا فراهم کننده پلتفرم، به اتفاق نظر نرسیده ایم. هم اکنون در نقطه ای قرار داریم که نسل پنج ارتباطی کلید می خورد و برنامه «ایران هوشمند را طوری برنامه ریزی کرده ایم که هم زمان همه بخش ها به دنبال اجرای این برنامه باشند و به سمت این فناوری بروند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه ما پنجمین کشور در منطقه خاورمیانه هستیم که توسعه تکنولوژی نسل پنجم را آغاز نموده ایم، اظهار داشت: برمبنای برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۴، ۱۰ درصد توسعه شبکه ملی اطلاعات باید در بسترهای جدید مانند نسل پنجم صورت گیرد. تاخیری که موجب شد پنجمین کشور باشیم، برای این بود که هماهنگی ها صورت گیرد که حالا مجوزها در چارچوب شبکه ملی اطلاعات گرفته شده است.

آذری جهرمی پروژه خودرو های خودران در کیش را پایلوتی برای این پروژه دانست و اضافه کرد: موضوع سلامت هوشمند و توسعه زیرساخت های آن نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری شرکت ایرانسل پرداخته می شود. موضوع سلامت هوشمند و جراحی ازراه دور هم توسط هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل برنامه ریزی شده تا زیرساخت های ۵G پیشرفت کند. تفاهمی با مجموعه دانشگاهی برای تولید مودم های ۵G هم برقرار شده تا برای تولید تجهیزات مربوط به نسل پنج از همین حالا سرمایه گذاری کنند.
ارائه ۵G برای کاربران خانگی تا اختتام سال
وی با تاکید بر ضرورت جبران عقب افتادگی ها در حوزه ثابت، با اعلان اینکه تا آخر اسفندماه امسال، اینترنت نسل پنجم برای کاربران خانگی به صورت نقطه ای فعال می شود، اظهار داشت: تصمیم داریم تا اختتام دولت سایت های فعلی را به اینترنت نسل پنجم مجهز نماییم و آنرا به صورت نقطه ای برای اینترنت خانگی ارتقا بدهیم. مجوزهای مربوط به این کار در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات صادر گردیده است. برای توسعه در این بخش نیاز به سرمایه گذاری دولت می باشد و اهتمام می نماییم اینترنت نسل پنجم تا اسفندماه برای کاربران بخش خوبی از مناطق پرتراکم کشور قابل ارائه باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سهم ۱۹٫۴ درصدی ICT در اقتصاد کشور اشاره نمود و این بخش را دارای ظرفیت های بسیاری برای رشد دانست و اشاره کرد: ما تمام تلاش را متمرکز کردیم تا این کار به شکل درستی پیش برود. مجموعه کارهای حوزه ICT از لحاظ اقتصادی رشد خوبی دارد و صورت های مالی این شرکت ها به بازار بورس نیز سیگنال های مثبت می دهد تا دراین زمینه سرمایه گذاری صورت گیرد.

آذری جهرمی درباره استفاده کاربران از شبکه شاد بیان کرد: تا روز گذشته، ۱۸۰ گیگابایت از ظرفیت ۷۰۰ گیگابیتی اختصاص یافته به شبکه شاد استفاده شده است. همین مسئله موجب افزایش ترافیک داخلی در شبکه شده و اگر به VOD ها نیز اجازه فعالیت داده شود، ترافیک داخلی افزایش بیشتری می یابد. همین طور بیش از ۱۱۰۰ دانشگاه در کشور داریم که از این تعداد ۲۰۰ دانشگاه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و با سرمایه گذاری های لازم، باید بقیه دانشگاه های کشور نیز به این شبکه متصل شوند.

وی افزود: در بحث آموزش آنلاین، همانطور که همراه اول از آموزش و پرورش پشتیبانی می کند، ایرانسل و مخابرات نیز در کنار بخش آموزش عالی و دانشگاه های کشور قرار گرفته و از نظر پهنای باند و زیرساخت لازم، از این بخش پشتیبانی می کنند با این هدف که آموزش در شرایط کرونا تعطیل نشود. امروز شبکه ۵G ایرانسل در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساختمان مرکزی شرکت ایرانسل و مناطق اطراف این دو ساختمان، در حال خدمات دهی است و به زودی در منطقه عمومی عباس آباد تهران و دانشگاه تربیت مدرس نیز راه اندازی می شود.
امضای تفاهم نامه های همکاری بر بستر ۵G
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، در این مراسم پنج تفاهم نامه همکاری بر بستر تکنولوژی نسل پنجم ارتباطات (۵G) با حضور محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات-، ستار هاشمی -معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات-، علیرضا زالی -فرمانده ستاد کرونا در تهران-، محمود فتوحی -رئیس دانشگاه صنعتی شریف-، محمود نیلی -رئیس دانشگاه تهران-، مهدی اخوان بهابادی -مدیرعامل همراه اول- بیژن عباسی آرند -مدیرعامل ایرانسل-، دبیر ستاد توسعه فناروی های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برخی از مسئولان کشور به امضا رسید.

این تفاهم نامه ها شامل «طراحی و ایجاد پایلوت حمل و نقل هوشمند شهری مبتنی بر شبکه های ارتباطات سلولی نسل جدید در قالب شبکه ملی اطلاعات در کیش»، «پیاده سازی خدمات مشاره جراحی ازراه دور با بهره گیری از قابلیت های فناوری های نسل پنجم ارتباطات»، «توسعه زیرساخت ها، خدمات سلامت دیجیتال و پزشکی هوشمند با استفاد از فناوری نسل پنجم مخابراتی»، «توسعه زیست بوم فناوری های نسل پنجم شبکه های مخابراتی اینترنت اشیا یا هوش مصنوعی، توسعه فناوری ها، محصولات و راهکارهای حوزه شبکه مخابراتی نسل پنجم و نسل های آینده» بود.

منبع: