Rate this post

دولت آمریکا در حال آماده سازی یک شکایت ضد انحصارطلبی ضد موتور جست و جوی گوگل است که یکی از سودآورترین کسب و کارهای تاریخ به حساب می آید.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، منابع آگاه به بلومبرگ اعلام کردند وزارت دادگستری آمریکا بعد از ۱۴ ماه تحقیقات، روی این مورد متمرکز شده که آیا گوگل نتایج جست و جو را به نفع محصولات خود تغییر می دهد و در مورد دسترسی به کاربران، آیا از مشت آهنین برای از میدان بدر کردن رقیبان استفاده می نماید.

گوگل که حدود ۹۰ درصد از بازار جست و جوی آنلاین را در آمریکا تحت کنترل دارد، همواره با اعتراض رقیبانش در مورد استفاده از قدرتش برای سرکوب رقابت در سرتاسر اینترنت روبرو بوده است. آنچه که بعنوان یک پروژه تحقیقات کالج در اواخر دهه ۱۹۹۰ شکل گرفت، حالا حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال درآمدزایی دارد. این موتور جست و جو درباره سرنوشت هزاران کسب و کار آنلاین تصمیم می گیرد و توسعه فعالیت گوگل به بخش ایمیل، ویدیوی آنلاین، نرم افزار تلفن هوشمند، نقشه ها، رایانش ابری، خودرو های خودران و سایر اشکال تبلیغات دیجیتالی را تأمین مالی کرده است.

رگولاتورهای ضد انحصارطلبی اروپا گوگل را برای نقض قوانین ضد انحصارطلبی میلیاردها یورو جریمه کرده اند اما از زمانی که کمیسیون تجارت فدرال تحقیقات در این خصوص را در اوایل سال ۲۰۱۳ بدون هیچ اقدامی خاتمه داد، این شرکت در آمریکا با چالشی در این خصوص روبرو نشده بود. حالا ویلیام بار، دادستان کل آمریکا به دنبال پیگیری بزرگترین پرونده ضدانحصارطلبی آمریکا بعد از پرونده شکایت دولت از مایکروسافت در بیشتر از دو دهه گذشته است. ارزش سهام گوگل که از آغاز سال جاری تابحال حدود پنج درصد رشد کرده است، روز جمعه حدود یک درصد سقوط کرد.

ویلیام بار یکی از یاران کلیدی ترامپ در مقابله با نفوذ غولهای فناوری است، رئیس جمهور آمریکا به شرکتهای اینترنتی بابت سانسور نقطه نظرات محافظه کارانه در فضای آنلاین تاخته است.

منابع آگاه اعلام کردند احیانا زمان شکایت از گوگل به هفته بعد موکول می شود. دادستانهای ایالتی و وکلای وزارت دادگستری در حال بحث درباره آماده سازیهای نهایی این پرونده در واشنگتن هستند.

مقامات ارشد وزارت دادگستری آمریکا هفته گذشته با نمایندگان گوگل در مورد دو مبحث تحت تحقیقات دیدار کردند: یکی از این موارد جانبداری و دیگری توزیع جست و جو است. گفته می شود گوگل نتایج جست و جو را به نفع سرویسهای خود مانند سرویس خرید، خدمات سفر و ثبت شرکتهای محلی تغییر می دهد.

توزیع جست و جو هم مربوط به توافق با سازندگان گوشی و سایر شرکا برای فراهم کردن جست و جوی گوگل بعنوان جست و جوی پیش فرض برای کاربران است. گلدمن ساکس در سال ۲۰۱۸ برآورد کرد گوگل به اپل ۹ میلیارد دلار پرداخت کرده تا موتور جست و جوی گوگل در مرورگر وب سافاری و سایر بخشهای کلیدی دستگاههای اپل قرار گیرد.

گابریل واینبرگ، مدیرعامل شرکت فراهم کننده جست و جوی خصوصی “داک داک گو” که از گوگل به وزارت دادگستری شکایت کرده است، در اینباره اظهار داشت: رقابت موتورهای جست و جوی کوچک با موتور پولدار و قدرتمندی مانند گوگل برای حضور در بخشهای ارزشمندی مانند مرورگر اپل غیر ممکن است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزارت دادگستری و ایالتهای آمریکا همینطور در مورد رفتار گوگل در بازار فناوری تبلیغات در حال تحقیقات هستند. گوگل سیستمهای زیادی را در اختیار دارد که تبلیغات را در سرتاسر وب نمایش می دهند. به قول منابع آگاه، بعضی از دادستانهای کل دموکرات خواستار گنجانده شدن فناوری تبلیغات در شکایت وزارت دادگستری ضد گوگل هستند و امکان دارد بعد از انتخابات نوامبر، شکایت خویش را تنظیم کنند.

منبع: