Rate this post

عاشق وب: پژوهشگران آمریکایی، باتری های جدیدی ابداع نموده اند که می توانند با شارژ لباس های فضانوردی و مریخ نوردها، امکان سفر آسان تر به مریخ را فراهم آورند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از نیوزاستند، پژوهشگران “دانشگاه کلمسون” (Clemson University) آمریکا در بررسی جدید خود که با بودجه ناسا انجام شده است، تلاش نموده اند تا باتری هایی سبک تر و با قابلیت شارژ بیشتر عرضه کنند که می توانند لباس های فضانوردی و حتی مریخ نوردها را شارژ کنند.
“راماکریشنا پودیلا” (Ramakrishna Podila)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: شاید این باتری های جدید به زودی در ماهواره های آمریکا به کار بروند.
وی ادامه داد: بیشتر ماهواره ها قدرت خودرا از خورشید می گیرند اما ماهواره ها باید بتوانند انرژی را برای زمانی که در سایه زمین قرار می گیرند، ذخیره کنند. ما باید باتری هایی بسازیم که تا حد امکان سبک باشند برای اینکه هر چه وزن ماهواره بیشتر شود، هزینه ماموریت نیز افزایش خواهد یافت.
این گروه پژوهشی در کار خود، از سیلیکون استفاده کردند که شارژ بیشتری جمع آوری می کند؛ بدین ترتیب می توان انرژی را در سلول های سبک تری ذخیره کرد. بااینکه مدت ها است که دانشمندان از ظرفیت بالای سیلیکون برای ذخیره انرژی الکتریکی خبر دارند اما این ماده هنگام شارژ شدن و خالی شدن شارژ، به قطعات کوچکتری تجزیه می شود.
چاره ای که پژوهشگران برای برطرف نمودن این مشکل ارائه دادند، به کار بردن نانوذرات سیلیکونی کوچک بود تا دوام را بالا برند و طول عمر بیشتری را فراهم آورند. در باتری های جدید، لایه ای از نانولوله های کربنی به کار رفته که نانوذرات سیلیکونی را در خود جای داده اند. پودیلا اضافه کرد: با این روش، اگر ذرات سیلیکون تجزیه شوند، باز هم در بسته بندی قرار دارند.
“شایلندرا چیلووال” (Shailendra Chiluwal)، نویسنده ارشد این پژوهش اظهار داشت: ورقه های متشکل از نانولوله های کربنی، اتصال الکتریکی میان نانوذرات سیلیکون را حفظ می کنند. این نانولوله ها، یک ساختار سه بعدی را شکل می دهند که نانوذرات سیلیکون را حتی بعد از ۵۰۰ چرخه کنار هم نگه می دارد.
استفاده از باتری های سیلیکونی و نانومواد دیگر، نه فقط ظرفیت باتری را بیشتر می کند، بلکه امکان شارژ باتری را با جریان الکتریکی بالاتر فراهم می آورد و به شارژ سریع می انجامد. این خاصیت مهمی برای آن دسته از کاربران بشمار می رود که تلفن همراه آنها در اواسط تماس قطع می شود.
باتری های سبک تری که سریع تر شارژ می شوند و کارآیی بیشتری دارند، نه فقط مزیتی برای لباس های فضایی مجهز به باتری به شمار می روند، بلکه به دانشمندان و مهندسانی که فضانوردان را به مقصد می رسانند نیز کمک می کنند.
پودیلا اظهار داشت: هدف بعدی ما، همکاری با شرکای صنعتی است تا این فناوری آزمایشگاهی را به بازار وارد نماییم.
این پژوهش در مجله “Applied Materials and Interfaces” به چاپ رسید.

منبع: